Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Junissa on taas lähes yhtä täyttä kuin ennen koronaa – vauhtia hidastavat konduktööri- ja asentajapula sekä huononeva rataverkko

4:32Junaliikenteen matkustajamäärät kasvussa – työvoimapula rajoittaa
Julkaistu 19.05.2022 07:15
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Junaliikenteen matkustajamäärät ovat palautuneet nopeasti lähes koronaa edeltävälle tasolle. Ongelmia aiheuttavat nyt työvoimapula ja raiteiden huononeva kunto.

Junissa riittää taas vilinää. 

Maaliskuusta huhtikuuhun kasvua oli Etelä-Suomen raiteilla jopa 300 prosenttia. 

– Olemme positiivisesti yllättyneitä siitä, että matkustajat ovat palaneet maaliskuusta alkaen nopeasti etenkin kaukojunien kyytiin. Uskomme onnistuneemme sen ansiosta, että olemme pitäneet lippujen hinnat edullisina, VR Groupin vt. toimitusjohtaja Topi Simola arvioi.

Nykykalusto riittää 

VR on palautteen seurauksena lisännyt vaunuja koronan takia lyhennettyihin juniin ja vakuuttaa, että nykyinen kalusto riittää kasvavaan kysyntään. 

– Itse asiassa meidän täyttöasteemme on 40 prosenttia. Täysien junien osuus kaikista lähdöistä on hyvin pieni. Ruuhkapiikkejä näkyy vapaa-ajan lähdöissä perjantaina ja sunnuntaina.

– Olemme investoineet puoli miljardia euroa kaksikerroskalustoon ennen pandemiaa. Itse uskon, että me pystymme kasvamaan noin 13 prosenttia nykytasosta ilman kalustoinvestointejakin, Simola toteaa.

Kiinnostaisiko konduktöörin työ?

VR:n mukaan kalustoa enemmän ongelmia aiheuttaa nyt työvoimapula. Konduktöörejä ja ravintolahenkilökuntaa kaivataan lisää.

– Edes vuonna 2019 ei oltu siinä tilanteessa, että kalustosta olisi jäänyt kasvu kiinni, VR Groupin matkustajaliikenteen kalustojohtaja Joonas Roivainen kertoo.

– Ja ollaan edelleen siinä tilanteessa. Korona-aikaan on ollut hyvää aikaa kehittää kaluston kunnossapitoa ja sen käytettävyyttä. Meillä tällä hetkellä edelleen kokonaisuudessaan kaluston käyttöaste on 90 prosenttia, jopa alle, ja kaluston näkökulmasta totta kai me aktiivisesti seuraamme sitä. Missään nimessä emme saa päästää itseämme siihen tilanteeseen, että kaluston takia emme pystyisi kasvamaan.

Simolan mukaan palautuminen on yllättänyt VR:n positiivisesti – vaikka se on aiheuttanut ongelmiakin. 

– Enemmän kuin kalustopuolella nimenomaan siinä, että me saamme riittävästi henkilökuntaa juniin. Kuten konduktöörejä ja junatarjoilijoita. Siellä me olemme nyt rekrylaidalla ja yritämme saada lisää väkeä juniin.

Asentajien rekrytoinnissa haasteita

Kaivattaisiinko juniin sitten lisää myös esimerkiksi asentajia? Hankaloittaako asentajapula toimintoja?

– On myönnettävä, että rekrytointi on ollut haastavaa, Simola toteaa.

– Tällä hetkellä asentajat eivät ole niin kiinnostuneita tulemaan tällaiselle perinteiselle tekniselle alalle. Toki olemme käynnistäneet toimia sen suhteen ja olemme nykyään paljon aktiivisempia oppilaitosyhteistyössä ja käymme kertomassa enemmän, että mitäs täällä tehdään.

Raiteiden huono kunto hidastaa junien kulkua

Simola kertoo, että Suomella on iso investointivelka niin raiteissa kuin tieverkostossakin. 

– Olemme ehdottaneet 200 miljoonan euron pakettia nykyraiteisiin, jotta saisimme nopeutettua nykyraiteistoa ja parannettua pullonkauloja. Se tulisi tarpeeseen. Me olemme joutuneet viime vuosina hidastamaan meidän juniemme kulkua ratojen (huonon) kunnon takia, Simola sanoo.

– Toki VR:n vahva toive on se, että ratainfra saadaan parempaan kuntoon ja saisimme enemmän raidetta, jossa pystyisimme ajamaan esimerkiksi 200 kilometriä tunnissa. Tällä hetkellä esimerkiksi Helsinki–Tampere-väliä emme pysty operoimaan koko matkaa 200 kilometriä tunnissa, ja se on totta kai tärkeä osa tätä kokonaisuutta, Roivainenkin toteaa.

Lue myös: VR kertoi, kuinka moni Allegrolla Suomeen saapuneista on ollut venäläisiä – Pietarin suuntaan kulkijoita on ollut vähän

Lisää aiheesta:

Bussien vuoroista uupuu jopa puolet – junien ja bussien kaukoliikenteelle luvassa vaikeuksissa vielä vuosiksiKoronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät – myös tieliikenteen vuosia jatkunut kasvutrendi keskeytyiJunat, bussit ja taksit yhä rajussa vajaakäytössä, kun matkustajamäärät ovat noin puolet normaalista – VR kokenut miljoonatappioitaVR valmistautuu täyttä häkää junaliikenteen normalisoitumiseen: "Tutkimme mahdollisuutta, että maskeja myytäisiin junassa"VR:n kaukojunista vain hieman yli puolet aikataulussa tänä vuonna – poikkeuksellinen talvi ja rataverkon huono kunto piinaavat: "Raiteet rapistuvat alta"Kasvusta tuli ongelma VR:lle: Junamatkailu niin suosittua, että raiteilla ruuhkaa ja liki kaikki kalusto käytössä – liikenne tökkii myös ikuisten ratatöiden ja nopeusrajoitusten takia
JunatVRJulkinen liikenneKoronavirusTalousTyöKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • Eilen06:50
    Iso-Britannia

    Ainakin 10 ihmistä loukkaantunut junapuukotuksessa Britanniassa

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 31.10.05:17
    Lulu Ranne

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • 30.10.13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian