Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Johtava tutkija HS:lle: Sähköautojen satojen kilometrien toimintasäteet ovat tuhlausta

BMW i3 latauksessa.
BMW i3 latauksessa.Shutterstock
Julkaistu 30.05.2017 12:47

MTV LIFESTYLE

Helsingin Sanomien haastatteleman tutkijan mukaan sähköautoista ei pitäisi väkisin yrittää tehdä polttomoottoriautojen kopioita.

Moni asiantuntija pitää polttomoottoriautoja lyhyempää toimintasädettä sähköautojen yleistymisen esteenä. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko puolestaan toteaa, että sähköautojen toimintasäteet ovat turhan pitkiä jo nyt. Hän kritisoi yleistä ajatusmallia, että sähköautolla pitäisi päästä yhtä kyytiä Helsingistä Lappiin.

– Yli 400 kilometrin toimintasäteet sähköautoissa ovat tuhlausta, Laurikko kertoo HS:lle.

Laurikon mielestä toimintamatkoissa on kyse lähinnä korvien välissä olevista asioista sekä laiskuudesta.

– Siinä yritetään toistaa samaa konseptia kuin nestemäistä polttoainetta käyttävissä autoissa, joita ei tarvitse tankata joka päivä.

Akku on sähköauton ylivoimaisesti kallein komponentti. Sitä ei Laurikon mukaan tulisi ylimitoittaa normaaliin käyttötarpeeseen nähden, koska se nostaa auton hintaa kohtuuttoman paljon.

Hallituksen tavoitteena on, että vuonna 2030 liikenteessä olisi vähintään neljännesmiljoona sähköautoa. Tällä hetkellä sähköautoja on maamme teillä hieman yli tuhat.

***

0:56Tältä näyttää BMW:n 8-sarjan coupe

Lisää aiheesta:

Luulitko, että sähköautoilu on aina taloudellista? Ei muuten ole – tässä takuuvarmat vinkitMaailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Näin paljon sähköautolla ajaminen on kallistunut – "Ero on edelleen merkittävä"Moni asia voi vielä jarruttaa sähköautojen yleistymistä Suomessa: "Ei synny pelkästään sillä, että toivotaan"Laskelmien mukaan 750 000 täyssähköautoa nostaa sähkönkulutusta kolme prosenttia – energiapulaa ei siis ole vaarassa syntyäKaleva: Kaikkonen tietää, miten Suomi ei jää autoilun takapajulaksi – tuhansien eurojen sähköautotuella
SähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään