Johtava tutkija HS:lle: Sähköautojen satojen kilometrien toimintasäteet ovat tuhlausta

Helsingin Sanomien haastatteleman tutkijan mukaan sähköautoista ei pitäisi väkisin yrittää tehdä polttomoottoriautojen kopioita.

Moni asiantuntija pitää polttomoottoriautoja lyhyempää toimintasädettä sähköautojen yleistymisen esteenä. VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko puolestaan toteaa, että sähköautojen toimintasäteet ovat turhan pitkiä jo nyt. Hän kritisoi yleistä ajatusmallia, että sähköautolla pitäisi päästä yhtä kyytiä Helsingistä Lappiin.

– Yli 400 kilometrin toimintasäteet sähköautoissa ovat tuhlausta, Laurikko kertoo HS:lle.

Laurikon mielestä toimintamatkoissa on kyse lähinnä korvien välissä olevista asioista sekä laiskuudesta.

– Siinä yritetään toistaa samaa konseptia kuin nestemäistä polttoainetta käyttävissä autoissa, joita ei tarvitse tankata joka päivä.

Akku on sähköauton ylivoimaisesti kallein komponentti. Sitä ei Laurikon mukaan tulisi ylimitoittaa normaaliin käyttötarpeeseen nähden, koska se nostaa auton hintaa kohtuuttoman paljon.

Hallituksen tavoitteena on, että vuonna 2030 liikenteessä olisi vähintään neljännesmiljoona sähköautoa. Tällä hetkellä sähköautoja on maamme teillä hieman yli tuhat.

***

Tältä näyttää BMW:n 8-sarjan coupe 0:56

Lue myös:

    Uusimmat