Järvilehto: Mosleyn viimeinen kosto

Renault-talli pääsi helpolla Singaporen GP:n kolarin järjestämisestä, MTV3:n F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto katsoo.

Järvilehto pitää Renault'n saamaa ehdollista kahden vuoden kilpailukieltoa lievänä rangaistuksena verrattuna esimerkiksi kahden vuoden takaiseen McLarenin vakoilujupakan tuomioon. Tuolloin McLarenia rangaistiin 100 miljoonan dollarin sakoilla ja valmistajien MM-pisteiden menetyksellä.

- Nyt ei tullut yhtään mitään, vaikka puhutaan kisan voittamisesta väärin keinoin. Ei viety edes voittoa. Olisin odottanut aika paljon enemmän. Kun kerran todetaan syylliseksi, niin voitto ainakin olisi pitänyt viedä pois, koska eihän se tullut rehdisti. Pienellä selvisivät, Järvilehto totesi.

Renault-tallin johtohenkilöitä sen sijaan rangaistiin ankaralla kädellä. Tallipäällikön tehtävistä viime viikolla eronnut Flavio Briatore sai toimitsijakiellon kaikkiin Kansainvälisen autoliiton FIA:n alaisiin sarjoihin määräämättömäksi ajaksi. Entisen insinööriosaston johtajan Pat Symondsin pannan pituus on viisi vuotta. Järvilehto epäilee, että FIA:n puheenjohtajuuden jättävä Max Mosley halusi näpäyttää arvostelijoihinsa lukeutunutta Briatorea kovalla kädellä.

- Ehkä tämä oli vähän sellainen Mosleyn viimeinen kosto. Uskon, että jokaisella on jotakin hampaankolossa ja varsinkin Mosley haluaa maksaa takaisin kaiken minkä mahdollista, ennen kuin siirtyy sivuun. Ikävää, että tämä valtataistelu on nykyään näin näkyvää.

Myös Nelson Piquet juniorin kostoretki entistä tallipäällikköään ja manageriaan kohtaan onnistui. Tallin pyynnöstä Singaporessa kolaroinut Piquet välttyi kokonaan rangaistukselta, koska FIA oli luvannut hänelle syytesuojan totuuden kertomisesta.

- Piquet pääsi kostamaan Briatorelle tilanteen kunnolla, mutta mitä tällainen juttu sitten tekee Piquet'n omalle uralle, että tekee noin ja kertoo asian siinä vaiheessa, kun on saanut kenkää? Moraalisestihan kenenkään ei pitäisi ikinä edes sopia tuollaista, että saa jatkosopimuksen tekemällä noin kisassa, Järvilehto muistutti.

Miesten välistä sanasotaa on käyty myös lehdistössä. Piquet on kutsunut Briatorea muun muassa mestaajakseen ja väittänyt, että tallipäällikkö yritti tuhota hänen uransa. Briatore vastasi loanheittoon vihjailemalla jopa brasilialaiskuskin seksuaalisesta suuntautumisesta.

- Tämä on ollut vähän sellaista epätoivoista taistelua ja machoilua kummankin puolelta. Flavio on aina ollut Flavio. Aina se on pelannut peliä ja ollut poliittinen. Hän on ollut kuitenkin sellainen väriläiskä siellä. Hänellä on ollut paljon vihamiehiä mutta varmasti paljon niitäkin, jotka ovat pitäneet hänestä, Järvilehto tuumi.

Hänen mielestään F1-varikolla ei ole nykypäivänä liikaa Briatoren kaltaisia persoonia.

- Hän on ollut sellainen rehvakas kaveri. Ei jää sormi suussa ihmettelemään, mitä nyt tapahtuu, vaan aina on tapahtunut ja tehty niin sanotusti "vanhan ajan hienolla tyylillä" asioita. Nykypäivänä tallipäälliköt ovat kliinisempiä ja täyspuhtaita kouluoppineita johtajia, Järvilehto jatkoi.

Lue myös:

    Uusimmat