Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvalan radikaali ehdotus saa tyrmäyksen: "Kuinka moni lähtee siihenkään?"

1:10Jari-Matti Latvala Toyotan yllätystarjouksesta: "Voin sanoa suoraan, että se pelasti mun elämän"Jari-Matti Latvala Toyotan yllätystarjouksesta: "Voin sanoa suoraan, että se pelasti mun elämän."Vesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 25.09.2023 06:35
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan ehdotus MM-rallin valmistajamäärän lisäämiseksi sisältää perustavanlaatuisen ongelman, huomauttaa MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa.

Latvala kommentoi MTV Urheilun haastattelussa MM-sarjan nykytilaa. Toyota-pomo näkisi tulevaisuuden ratkaisuksi sen, että nykyisistä yli miljoonan euron arvoisista Rally1-autoista siirryttäisiin halvempiin ajokkeihin.

– Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, mutta jos tilanne menee tulevaisuudessa vaikeammaksi eikä uusia valmistajia saada mukaan, niin sitten pitäisi hypätä Rally2-autoon ja tehdä siitä kehittyneempi versio, Latvala totesi.

– Jos tästä lähtee yksi valmistaja pois, silloin täytyisi heti tehdä tällainen ratkaisu ja hypätä Rally2-autoon.

LUE LISÄÄ: Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotus

MM-sarjassa vain Toyota ja Hyundai ajavat oman tehtaansa Rally1-autoilla. Kolmantena on Fordin autoilla sarjassa kisaava M-Sport, jonka tulevaisuus on uhattuna talousvaikeuksien takia.

MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa ei yhdy Latvalan ajatukseen, että Rally2-autoihin siirtyminen ratkaisisi ongelman.

– En usko, että isommassa kuvassa laajeneminen toteutuisi siinä määrin kuin olisi tarve, Ketomaa kommentoi.

– Rally2 ei ole valmis sellaisenaan kuin se nyt on. Sitä on pakko jalostaa vähän kiinnostavammaksi ja saada siihen enemmän rätinää, räiskettä ja pauketta.

– Se vaatisi enemmän voimaa ja hienompaa ulkonäköä isommilla spoilereilla ja puskureilla. Se vaatisi edelleen kehitystä, testaamista ja rahan löytämistä niiden tekemiseen. Kuinka moni näistä nykyisistä valmistajista lähtee siihenkään? Ketomaa kysyy.

Haluavatko autotehtaat ryhtyä lisäpanostuksiin?

6:16MM-rallissa käynnissä tuolileikki – minne tähtikuskit suuntaavat? Asiantuntijat analysoivatMM-rallissa käynnissä tuolileikki – minne tähtikuskit suuntaavat? Asiantuntijat analysoivat.

WRC2-luokassa Rally2-autoilla ajavat Skodan kalustolla operoiva Toksport ja Citroenilla ajava PH Sport. Ketomaa ei kuitenkaan olisi varma, että nämä valmistajat olisivat halukkaita hyppäämään eliittiluokkaan yksityistiimien kanssa.

– Tuoko se meille lisää autoja, koska vaikka Rally2:ssa on jo muutamia valmiita autoja, niin haluavatko autotehtaat enää panostaa ja ruveta kehittämään niitä? Ketomaa pohtii.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan sopimus katkolla – paljastaa MTV Urheilulle Toyotalta saamansa hyvin selkeän viestin

Yksi syy ongelmaan on Kansainvälisen autoliiton FIA:n tiukat rajoitukset siitä, että vain autotehtaat voivat rakentaa luokitellun ralliauton. Tämä sulkee ulos mahdollisuuden, että autoa rakentamassa olisi useampia pienempiä toimijoita.

– Kyllä se peruspohja Rally2-konseptissa on ihan toimiva, mutta perusongelma on, että niin harva pystyy rakentamaan ralliautoja. Autotehtailla ei ole nykyään enää fasiliteetteja tehdä niitä luokiteltuja ralliautoja, koska luokitusprosessi on niin monimutkainen, Ketomaa lisää.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala vaatii jättimäistä muutosta rallin MM-sarjaan – Toyota-pomo puhui jo FIAlle: "Se on varmaa"

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperä puhuu suunsa puhtaaksi – ankara jyrähdys: "Ei yhtään mitään järkeä"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallin MM-sarjaan odotetaan mullistavaa uudistusta – Jari-Matti Latvalalta huima arvio aikataulusta: "Siihen pitää varautua"Kalle Rovanperä tyrmää Jari-Matti Latvalan heittämän idean – "Aivan eri maailmasta"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusRallin MM-sarjaan suunnitteilla kiehtova lisämauste – asiantuntijat eri linjoilla tulevista askelmerkeistä: "Haluaisin nähdä vaihtoehtoja"
MM-ralliJari-Matti LatvalaRalliToyotaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • Eilen07:11
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä teki "erikoisen päätöksen" – suomalaistähti haastajan asemassa: "Ei se ainakaan helpota"

  • 2.11.09:12
    Juha Kankkunen

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    Marcus Grönholm

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    Ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa