Toyotan WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala pääsi aloittamaan oman ajokautensa perinteikkäällä Tunturirallilla viikonloppuna.
Latvala ohjasti historic-luokituksen Toyota Celicansa yleiskilpailussa kahdeksannelle sijalle. Tavoite täyttyi, mutta myös hampaankoloon jäi. Latvala lähti hakemaan viikonlopulta ehjää suoritusta, sillä aiemmin kisa Rovaniemellä on joka kerta aiheuttanut harmaita hiuksia.
Vuosi sitten vaihdelaatikkovika söi aikaa ja vuonna 2022 kisa katkesi moottoririkkoon. Uransa alussa kaudella 2006 Tunturiralli päättyi puolestaan Latvalan osalta Toyota Corolla WRC:n ratissa ulosajoon.
– Tämä oli jälleen kerran hieno seikkailu. Tavoitteena oli päästä top10-sijoille. Lopulta olimme kahdeksansia. Pikkaisen harmittaa, sillä meillä oli mahdollisuuksia ajaa jopa kuudenneksi, Latvala kertoi.
– Meillä tuli auton sytytyksen kanssa ongelmia parille viimeiselle pätkälle. Yritimme korjata sitä etähuollossa, mutta ongelmaa ei löytynyt. Viimeisellä pitkällä pätkällä piti ajaa kolmella sylinterillä, mutta olemme kuitenkin maalissa. Tavoite kuitenkin saavutettiin, mutta ensi vuonna se on lyötävä vielä korkeammalle.
Lue myös: 18-vuotiaalta rallisensaatiolta yksinkertainen selitys jättipaukkuun: ”Ei se näköjään muuta tarvitse”
Latvala osoitti pettymyksensä viimeisen erikoiskokeen maalissa. Ilman moottorin sytytysongelmaa Latvala olisi voinut kammeta Mikko Eskelisen ja Niclas Grönholmin ohi kuudenneksi.
