Jari-Matti Latvala linjaa Toyotan suurimman kehityskohteen – numerot paljastavat armottoman tosiasian
Kaksi edellistä valmistajien maailmanmestaruutta voittanut Toyotan rallitalli on aloittanut kauden 2023 varsin mallikkaasti, mutta parannettavaakin riittää.
Kuudesta ajetusta osakilpailusta Toyota on vienyt nimiinsä neljä. Valmistajien sarjassa Jari-Matti Latvalan johtaman Toyotan etumatka pahimpaan kilpakumppaniin Hyundaihin on 23 pistettä.
Viime kaudella Toyota käytännössä varmisti merkkimestaruuden jo vuoden avauspuoliskolla, sillä Hyundain Rally1-hybridiauto tuli raakileena pikataipaleille. Tänä vuonna taistelu on ollut selvästi tiukempaa, vaikka Hyundai saavuttikin vasta viime viikonloppuna Sardiniassa ensimmäisen ykköstilansa tällä kaudella.
– Sanoisin, että alkukausi on ollut meille yleisesti hyvä. Olemme saavuttaneet monta voittoa. Kilpailu on toki tiukkaa. Meillä ei niin isoa kaulaa ole nyt Hyundaihin, mutta viime vuoden toisella puoliskolla jo nähtiin, että he ottivat meitä kiinni, Latvala sanoi MTV Urheilulle Sardinian rallin jälkeen.
– Silti tilanteemme on mielestäni hyvä. Suorituskykymme on ollut joka kisassa vahva. Mutta joitain osa-alueita me voimme parantaa. Hyundai tuntuu olevan vahvempi toisen lenkin olosuhteissa, kun on enemmän uraa ja puhtaampaa. Pito on silloin periaatteessa parempi. Se meidän pitää jatkossa ymmärtää paremmin.
Kauden neljässä tähän saakka ajetussa lumi- tai sorakisassa Toyota on ollut edellä ensimmäiseen kertaan ajetuilla pätkillä ja vastaavasti jäänyt, kun samat pätkät on ajettu läpi toistamiseen.
Ensimmäisellä ajokerralla nopein Toyota-kuljettaja on jäänyt pohja-ajasta keskimäärin 0,02 sekuntia kilometrillä, kun nopeimman Hyundai-kuljettajan vastaava lukema on 0,03. Toisella ajokerralla nopein Hyundai-kuljettaja on ollut keskimäärin koko porukan nopein, kun taas nopein Toyota-kuljettaja on jäänyt pohjista keskimäärin 0,06 sekuntia kilometrillä.
Tallin nopein kuljettaja ensimmäisellä ja toisella vedolla lumi- ja sorakisoissa 2023:
ero pohja-aikaan (s/km) 1. vedolla: | ero pohja-aikaan (s/km) 2. vedolla: | |
Toyota | 0,02 | 0,06 |
Hyundai | 0,03 | 0,00 |
Sardiniassa Toyotan vauhti riitti voittotaisteluun, vaikka kyseinen kisa on perinteisesti ollut Hyundain hallintaa. Niin kävi tälläkin kertaa, kun Toyotan Sebastien Ogier lipsautti johtoasemasta ulos tieltä, mikä toi Hyundaille kaksoisvoiton.
– Oli tämä silti ehdottomasti parempi suoritus kuin viime vuonna Sardiniassa. Olimme paljon kilpailukykyisempiä. Kisan puoleen väliin asti näytti erittäin hyvältä. Tällä kertaa hommat eivät menneet meille suosiollisesti, mutta sellaista ralli välillä on, Latvala summasi.
– Meksikon jälkeen oli selvää, että olemme oikeassa suunnassa tällaisissa olosuhteissa. Pikkuisen on tehtävä vielä töitä juuri niiden toisen lenkin olosuhteiden osalta. Mutta muuten olen tosi tyytyväinen, miten kaikki toimii tiimissä ja miten kuskit ovat suoriutuneet.
Suurin kompastuskivi Toyotalla Sardiniassa olivat isojen vesilammikoiden ylitykset. Takamoto Katsuta ajoi ”vesiesteeseen” liian kovaa ja rikkoi autonsa keskeytyksen arvoisesti. Elfyn Evans ja Sebastien Ogier puolestaan kärsivät vesilammikoiden jälkeen moottorin käyntihäiriöistä.
Vaikka Latvala korosti myös kuljettajien vastuuta, tiimi tekee silti tarkan analyysin siitä, mikä meni pieleen.
– Meillä oli ongelmia vesihautojen kanssa, mutta ei siinä ollut pelkästään autosta kyse. Sellaisia vesihautoja ei ole ollut testeissä, ja ehkä kuskien pitää tulevaisuudessa paremmin lähestyä niitä kohtia, sillä esimerkiksi Kallella (Rovanperä) ei ollut mitään ongelmia, Latvala huomautti.
– Luokittelujen osalta emme voi tehdä mitään ennen Keniaa. Voimme tietenkin simuloida tilanteita ja miettiä, millaisella vauhdilla ja millaisella kulmalla niihin pitää ajaa.
Uusimmat
-
14:33
Kuuban pikakiituri nakutti huippuvauhtia – Timanttiliigan avauksessa kärkituloksia
-
14:16
Presidentti Stubbin kissa on kuollut
-
14:16
Kansaneläkkeiden maksu loppuu 25 000 ulkomailla asuvalta suomalaiselta – näin he jatkossa elävät
-
14:14
Irakin yöllisen räjähdyksen syytä tutkitaan – väitteitä hyökkäyksestä
-
14:14
Poliisi tutkii American Idol -tähti Mandisan kuolemaa – löytyi kotoaan
-
14:04
Tutkimus selvitti, kannattaako lihapihvi korvata kasvisversiolla
-
14:02
MTV seuraa: SM-liigan finaalit käyntiin – Tappara saa taiturinsa takaisin, Ben Blood palaa Pelicansin vahvuuteen
-
13:58
Yksi pako on ylitse muiden: Janne "Nacci" Tranberg teki kirjan vankilapaoista istuen itse kiven sisässä
-
13:51
Billundin lentokenttä Tanskassa evakuoitiin pommiuhan takia
-
13:48
Ferraria vastaan on tehty protesti! Meneekö lähtölista uusiksi?
-
13:31
Lewis Hamilton keksi selityksen umpisurkealle esitykselleen
-
13:25
Rallitähdeltä huikea paljastus kesken kisan: Porsche-luksusauton kohtalo panoksena tänä iltana
-
13:23
Oulussa kateissa ollut iäkäs nainen löytyi
-
13:08
Harry Stylesia vainonnut stalkkeri sai vankeustuomion – lähetti laulajalle alle kuukaudessa 8000 postikorttia
-
12:46
Hirviömäinen aalto kesytetty 100 kilometrin tuntivauhdilla – näin hurja suoritus syntyi
-
12:42
Johanna Puhakka ja Samuel Glassar paljastivat tulevien kaksostensa sukupuolen
-
12:38
IL: Oikeusministeri halusi vaihtaa valtionsyyttäjän ja päätyi hajottamaan rasismityöryhmän – näin vastaa Leena Meri
-
12:31
EK12: MM-rallin huimassa voittotaistossa maaginen veto: "Kaikki riskit käytössä" – MTV seuraa
-
12:31
Miten eroon ripsiäisistä, entä villakirvasta? Näin tunnistat ja hoidat viherkasviasi kalvavat tuholaiset
-
12:29
Toimintaelokuvaklassikot Die Hard ja Predator ohjannut John McTiernan MTV:lle: "Arnold Schwarzeneggerista olisi tullut hyvä presidentti"
-
Lataa lisää