Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvala linjaa Toyotan suurimman kehityskohteen – numerot paljastavat armottoman tosiasian

1:50Vesilätäköt tekivät rajua jälkeä Sebastien Ogierin autoon – "Peilit roikkuvat ihan miten sattuu"Vesiesteet tekivät rajua jälkeä Sebastien Ogierin autoon – "Peilit roikkuvat ihan miten sattuu"IMAGO/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 09.06.2023 14:04

AKI HIETAVALA – MTV URHEILU

Kaksi edellistä valmistajien maailmanmestaruutta voittanut Toyotan rallitalli on aloittanut kauden 2023 varsin mallikkaasti, mutta parannettavaakin riittää.

LUE MYÖS: Lähde: Kalle Rovanperä neuvotteluihin uuden tallin kanssa

Kuudesta ajetusta osakilpailusta Toyota on vienyt nimiinsä neljä. Valmistajien sarjassa Jari-Matti Latvalan johtaman Toyotan etumatka pahimpaan kilpakumppaniin Hyundaihin on 23 pistettä.

Viime kaudella Toyota käytännössä varmisti merkkimestaruuden jo vuoden avauspuoliskolla, sillä Hyundain Rally1-hybridiauto tuli raakileena pikataipaleille. Tänä vuonna taistelu on ollut selvästi tiukempaa, vaikka Hyundai saavuttikin vasta viime viikonloppuna Sardiniassa ensimmäisen ykköstilansa tällä kaudella.

– Sanoisin, että alkukausi on ollut meille yleisesti hyvä. Olemme saavuttaneet monta voittoa. Kilpailu on toki tiukkaa. Meillä ei niin isoa kaulaa ole nyt Hyundaihin, mutta viime vuoden toisella puoliskolla jo nähtiin, että he ottivat meitä kiinni, Latvala sanoi MTV Urheilulle Sardinian rallin jälkeen.

– Silti tilanteemme on mielestäni hyvä. Suorituskykymme on ollut joka kisassa vahva. Mutta joitain osa-alueita me voimme parantaa. Hyundai tuntuu olevan vahvempi toisen lenkin olosuhteissa, kun on enemmän uraa ja puhtaampaa. Pito on silloin periaatteessa parempi. Se meidän pitää jatkossa ymmärtää paremmin.

Kauden neljässä tähän saakka ajetussa lumi- tai sorakisassa Toyota on ollut edellä ensimmäiseen kertaan ajetuilla pätkillä ja vastaavasti jäänyt, kun samat pätkät on ajettu läpi toistamiseen.

Ensimmäisellä ajokerralla nopein Toyota-kuljettaja on jäänyt pohja-ajasta keskimäärin 0,02 sekuntia kilometrillä, kun nopeimman Hyundai-kuljettajan vastaava lukema on 0,03. Toisella ajokerralla nopein Hyundai-kuljettaja on ollut keskimäärin koko porukan nopein, kun taas nopein Toyota-kuljettaja on jäänyt pohjista keskimäärin 0,06 sekuntia kilometrillä.

Tallin nopein kuljettaja ensimmäisellä ja toisella vedolla lumi- ja sorakisoissa 2023:

 ero pohja-aikaan (s/km) 1. vedolla:ero pohja-aikaan (s/km) 2. vedolla:
Toyota                             0,02                             0,06
Hyundai                             0,03                             0,00

Sardiniassa Toyotan vauhti riitti voittotaisteluun, vaikka kyseinen kisa on perinteisesti ollut Hyundain hallintaa. Niin kävi tälläkin kertaa, kun Toyotan Sebastien Ogier lipsautti johtoasemasta ulos tieltä, mikä toi Hyundaille kaksoisvoiton.

– Oli tämä silti ehdottomasti parempi suoritus kuin viime vuonna Sardiniassa. Olimme paljon kilpailukykyisempiä. Kisan puoleen väliin asti näytti erittäin hyvältä. Tällä kertaa hommat eivät menneet meille suosiollisesti, mutta sellaista ralli välillä on, Latvala summasi.

– Meksikon jälkeen oli selvää, että olemme oikeassa suunnassa tällaisissa olosuhteissa. Pikkuisen on tehtävä vielä töitä juuri niiden toisen lenkin olosuhteiden osalta. Mutta muuten olen tosi tyytyväinen, miten kaikki toimii tiimissä ja miten kuskit ovat suoriutuneet.

Suurin kompastuskivi Toyotalla Sardiniassa olivat isojen vesilammikoiden ylitykset. Takamoto Katsuta ajoi ”vesiesteeseen” liian kovaa ja rikkoi autonsa keskeytyksen arvoisesti. Elfyn Evans ja Sebastien Ogier puolestaan kärsivät vesilammikoiden jälkeen moottorin käyntihäiriöistä.

Vaikka Latvala korosti myös kuljettajien vastuuta, tiimi tekee silti tarkan analyysin siitä, mikä meni pieleen.

– Meillä oli ongelmia vesihautojen kanssa, mutta ei siinä ollut pelkästään autosta kyse. Sellaisia vesihautoja ei ole ollut testeissä, ja ehkä kuskien pitää tulevaisuudessa paremmin lähestyä niitä kohtia, sillä esimerkiksi Kallella (Rovanperä) ei ollut mitään ongelmia, Latvala huomautti.

– Luokittelujen osalta emme voi tehdä mitään ennen Keniaa. Voimme tietenkin simuloida tilanteita ja miettiä, millaisella vauhdilla ja millaisella kulmalla niihin pitää ajaa.

Lisää aiheesta:

Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"Hyundaissa ja Toyotassa on ero, joka höystää Esapekka Lapin ja Sébastien Ogierin voittotaistelua: "Näkee kaikissa soraralleissa"MM-rallikausi on vedenjakajalla: tämän takia Sardiniassa eletään jo ratkaisun hetkiä – "Sitten se alkaa olla game over"Kalle Rovanperä teki paljastuksen kovan ek-vetonsa taustoistaJari-Matti Latvala heitti oman ennustuksensa Sebastien Ogierista – "Pelaa omaa peliään"Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala mietteliäänä voitosta huolimatta: "Olimmeko hieman unessa"
MM-ralliToyotaJari-Matti LatvalaRalliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 13:17
    Ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • 10:47
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta

  • 06:55
    Hyundai

    Jättitalli rämpii karmealla tavalla – asiantuntijalta lohduton näkemys: "Enpä usko, että ruvetaan"

  • Eilen06:58
    Kalle Rovanperä

    Kaiken nähnyt MM-rallipomo järkyttyi Kalle Rovanperän tempusta – huima arvio suomalaisesta

  • 26.10.11:33
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperän erikoista ratkaisua kyseenalaistettiin – napakka vastaus