Jari-Matti Latvala koki katkeran kohtalon – ja osoitti suuruutensa vain hetkeä myöhemmin: rallin MM-sarja palautti mieleen ikävän ja upean suomalaishetken

Jari-Matti Latvala esittelee hienoa ralliautokokoelmaansa 0:55
Jari-Matti Latvalalla on hieno ralliautokokoelma.

Rallin MM-sarja muisteli viikonloppuna verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavillaan menneitä. Torstaina tuli kuluneeksi yhdeksän vuotta MM-rallihistorian tiukimmasta voittokamppailusta, joka kääntyi lopulta Citroënin Sébastien Ogierin eduksi ja Fordin Jari-Matti Latvalan tappioksi.

Huhtikuussa 2011 ajettu Jordanian ralli oli MM-rallikauden neljäs osakilpailu. Lähi-Idän soralla kilpailtiin tuolloin kolmannen ja toistaiseksi viimeisen kerran MM-tasolla.

Kisapaikalle matkustettiin kutkuttavissa asetelmissa. Fordin Mikko Hirvonen ja Citroënin Sébastien Loeb olivat tasapistein (58) MM-sarjan kärjessä. Latvala vaani kymmenen (48) ja Ogier 17 pisteen (41) päässä.

Oma jännitysmomenttinsa liittyi toki myös siihen, ajetaanko kilpailua ylipäätään. Arabimaissa kävi tuolloin kova kuohunta, mutta Jordaniassa päästiin kuin päästiinkin ajamaan. Tosin ralli typistyi kolmipäiväisestä, 20 erikoiskoetta käsittävästä kilpailusta kahden päivän ja 14 ek:n mittaiseksi. Avauspäivä jäi ajamatta, kun tallien tarvikkeiden toimittaminen kisapaikalle viivästyi.

Kun kilpailu saatiin perjantaina käyntiin, tapahtumat etenivät Citroënin ranskalaiskaksikon komennossa. Ogierilla oli avauspäivän päätteeksi yli puolen minuutin johto toisena olleeseen Loebiin. Kolmantena ollut Latvala oli 33,1 sekunnin päässä. Sekä Loeb että Latvala hidastelivat tarkoituksella, ettei heidän tarvitsisi startata lauantain reitille ensimmäisenä.

Latvalan kiri alkoi heti lauantaiaamuna. Hän oli ensimmäisen lenkin kaikilla neljällä erikoiskokeella toiseksi nopein, ja Ogier jäi joka kerta hänen taakseen. Huoltoon tultaessa Latvala oli noussut Loebin edelle toiseksi, mutta Ogier oli vielä 18,9 sekuntia karussa.

Iltapäivän lenkillä Latvala tempaisi kolme pohja-aikaa peräjälkeen, ja ne nostivat hänet 0,5 sekunnin johtoasemaan ennen viimeistä, Power Stagena ajettua 10,5 kilometrin erikoiskoetta.

– Todella stressaavaa. Meidän täytyy saada aikaan täydellinen veto, jos mielimme voittaa. Aion tehdä kaikkeni. Hyökkään niin kovasti kuin pystyn, Latvala kertoi toiseksi viimeisen ek:n maalissa.

Latvala ajoi lupaustensa mukaisesti, mutta aggressiivisuus kostautui ja päätös-ek:n veto jätti toivomisen varaa. Ek:n alkupäässä sattui virheitä, ja Latvala oli väliajoissa Hirvosta jo neljä sekuntia perässä. Loppupätkä tuli kuitenkin sulavasti, ja Latvala hävisi edellään startanneelle tallikaverille 0,7 sekuntia.

Latvalan jälkeen päätös-ek:lle startannut Loeb löi hänet 0,4 sekunnilla, ja Ogier hyökkäsi pätkälle viimeisenä.

Latvala ja hänen kartanlukijansa Miikka Anttila sekä Hirvonen ja hänen kartturinsa Jarmo Lehtinen seurasivat tapahtumia tv-ruudulta kädet puuskassa.

Ogier oli väliajoissa Hirvostakin nopeampi ja nipisti lopulta kymmenykselleen saman ajan tämän kanssa.  Latvalan 0,5 sekunnin johtoasema vaihtui 0,2 sekunnin tappioon – MM-rallihistorian niukimpaan eroon voittajan ja toiseksi sijoittuneen kuljettajan välillä.

Aikaisempi ennätys oli vuodelta 2007 Uudesta-Seelannista, missä Marcus Grönholm oli voittanut Loebin 0,3 sekunnilla.

Latvala näytti ynnäilevän muutaman sekunnin ajan lopputuloksia mielessään. Tämän jälkeen sekä Lehtinen että Hirvonen taputtivat häntä lohdutukseksi selkään.

Ogier avasi ek-maalissa autonsa oven ja kysyi WRC-tv:n Colin Clarkilta, riittikö hänen aikansa, ja myöntävän vastuksen kuultuaan Ogier ja kartanlukija Julien Ingrassia kiipesivät auton katolle tuulettamaan.

Samaan aikaan Latvala oli jo nostanut päänsä pystyyn. Hän asteli päättäväisesti kohti kuvaajien piirittämää Ogieria ja onnitteli tätä rehdisti kädestä pitäen – vain noin 40 sekuntia sen jälkeen, kun oli kokenut yhden historian karvaimmista tappioista.

– Uskomaton, uskomaton päivä. Minun täytyi puskea tänään helvetisti, koska Jari-Matti oli niin nopea. Hän teki uskomattomia aikoja, ja minä tulin kaasu pohjassa. En olisi voinut olla yhtään nopeampi. Olen todella onnellinen, Ogier taivasteli rallin päätteeksi. 

– Pettymys oli järjettömän suuri. Tuli tunne, että olisin hävinnyt kaiken mahdollisen. Sitä ei voinut käsittää. Olen ollut kovissa paikoissa ennenkin, mutta sillä hetkellä tuntui todella pahalta, Latvala kertaa Latvala Motorsportin verkkosivuilla.

Lue myös:

    Uusimmat