Toyota haluaa tulevaisuudessa panostaa entistä enemmän vedyllä kulkeviin autoihin.
Toyotan pääjohtajana viime vuoden huhtikuussa aloittanut Koji Sato linjasi jo tuoreeltaan, että vetyautoissa on automerkin tulevaisuus.
Toyotan WRC-tiimin tallipäällikkönä toimiva Jari-Matti Latvala pääsi testaamaan autovalmistajan uutta vetyautoa, kun hän osallistui ennen Sardinian MM-rallia Fujin 24 tunnin kestävyyskilpailuun. Latvala ajoi Fujissa Toyota GR Corolla H2 -konseptiautolla.
Latvala kertoi kokemuksen olleen hyvin positiivinen ja ajokilometrejäkin kertyi kosolti.
– Haluan tuosta sanoa sen verran, että otimme isoja askeleita eteenpäin projektin suhteen, Latvala kertoi.
Latvalalle kertyi Fujin kilpailussa lähes sata kilometriä. Ero viime vuoteen oli valtava.
– Viime vuonna pystyimme ajamaan vain 13 kierrosta ja nyt pystyimme ajamaan lähes 30 kierrosta. Vetypuolella mentiin valtavasti eteenpäin. Meillä oli valitettavasti jarrujen kanssa ongelmia. Sen takia meillä jäi paljon tunteja ajamatta. Kokonaistulos jäi sen takia heikoksi, Latvala kertasi.
– Kahtena edellisenä vuonna ei tuollaisia ongelmia ei ollut, joten tuo oli vähän mystinen ongelma, Latvala jatkoi.
