Itse tehty heijastin ei takaa turvallisuutta

Perinteinen kova heijastin lyö laudalta uudet tulokkaat. Kaikenlaiset käsilaukkujen rivoissa roikkuvat nallekarhut saattavat jopa luoda väärää turvallisuudentunnetta.

Liikenneturva muistuttaa, että vain CE-merkinnällä ja standardinumerolla varustetut heijastimet on oikeasti tarkoitettu jalankulkijaa turvaamaan. Markkinoiden ja myyjäisten huovutetut heijastinkukat ovat toki tyhjää parempi, mutta niiden heijastustehoa ei takaa kukaan.

- Heijastimen tärkein ominaisuus on, että se näkyy autoilijalle joka suuntaan. Perinteinen riippuheijastin näkyy parhaiten, tiivistää turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara.

Heijastin kiinnitetään roikkumaan polven korkeudelle, johon autonvalot eniten osuvat. Olkapää on liian korkea kiinnityspaikaksi, ja käsilaukussa heijastin näkyy vain yhteen suuntaan.

Liivit toimivat päivällä ja yöllä

Söpöä heijastinmaskottia ei kuitenkaan tarvitse heittää mäkeen, sillä heijastimet täydentävät toisiaan, kun niitä on riittävän monta ympäri vartaloa. Autoilijan näkökulmasta pimeässä liikkuva jalankulkija ei koskaan voi loistaa liikaa.

- Mutta pelkästään tällaisiin testaamattomiin korutyyppisiin ratkaisuihin ei kannata luottaa, Elovaara sanoo.

Hän suosittelee lämpimästi heijastinliivejä, joita nykyisin näkee rakennusmiesten lisäksi myös päiväkotilasten ja polkupyöräilijöiden päällä. Keltaiset heijastinliivit toimivat huomionkiinnittäjinä niin valoisalla kuin pimeässäkin.

Kuntoa syytä tarkkailla

Heijastimien kuntoa kannattaa tarkkailla aina silloin tällöin. Vuosikausia käytössä ollut kova heijastin on saattanut naarmuuntua ja menettää tehoaan, ja kankaisen heijastimen pinta on voinut murentua. Silloin on syytä vaihtaa uuteen.

Suomalaisten heijastimen käyttö on viime vuosina ollut pienessä kasvussa. Taajamissa heijastinta käytti viime vuonna jo 43 prosenttia jalankulkijoista. Taajamien ulkopuolella heijastin roikkuu hieman harvemmalla kuin joka toisella.

Heijastin olisi pelastanut joka neljännen pimeällä tai hämärässä kuolleista jalankulkijoista, arvioi Liikennevahinkojen tutkintalautakunta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat