Itella: Palveluamme käytetty petoksiin

Itella Posti epäilee, että sen sähköistä kuluttajapalvelua on käytetty petostarkoituksessa. Itellan mukaan verkkokaupoista on tilattu toisten henkilöiden tiedoilla tavaraa, ja Postin palvelujen avulla tavaraa on ohjattu oikeudettomasti eri osoitteisiin.

Yhtiö kertoo lukinneensa varotoimena noin 30 asiakkaan tunnukset.

Itella on ollut yhteydessä asiakkaisiin, joihin epäillyt väärinkäytökset ovat kohdistuneet. Asiasta on tehty rikosilmoitus poliisille, ja Viestintävirastoa on informoitu tapauksesta.

– Palveluihin ei ole murtauduttu, vaan tunnukset ja salasanat on viety aiemmin tapahtuneen tietomurron yhteydessä, sanoo liiketoimintajohtaja Tommi Björklund Itella Postista.

Björklund kertoo, että asia tuli ilmi Itella Postin tietoturvavalvonnassa.

– Havaitsimme poikkeavaa käytöstä, joka antoi syytä epäillä, että petoksesta voisi olla kyse. Pystyimme vahventamaan asian kuluttaja-asiakkaiden kautta.

Itella Posti pyytää asiakkaitaan tarkistamaan käyttäjätietonsa ja tarvittaessa vaihtamaan tunnuksensa ja salasanansa.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat