MM-rallin kauden avauskisassa Monte Carlossa toiseksi sijoittunut Elfyn Evans toimii niin sanottuna aura-autona Ruotsin lumirallissa. Tämä johtuu siitä, että Montessa voiton ottanut Sebastien Ogier ei ole mukana Ruotsin osakilpailussa.
Toyota-kuljettaja Evansilla on selkeä toive ennen Uumajassa ajettavaa rallia.
– Lähtöpaikkamme vuoksi toivomme, että pohjalla olisi vankka jääkerros. Jos tiellä ei ole paljon lunta ja jos ennen rallia on ollut pieni suojasää ennen pakkasten tuloa, se yleensä takaa hyvän jääpohjan. Silloin on parasta olla ensimmäisenä tiellä, Evans kertoo.
Renkaat ovat varmasti yksi isoimmista puheenaiheista Ruotsin rallin aikana. Syynä on se, että sarjalla on nyt uusi rengastoimittaja Hankook.
Hankookin renkaat selvisivät hyvin Monte Carlon rallista, mutta Ruotsissa edessä on toisenlaiset haasteet.
Toyotan Kalle Rovanperä oli viime viikonloppuna Hankookin piikkipyörillä opintomatkalla Rovaniemen Tunturirallissa. Kisaan testimielessä osallistunut Rovanperä raportoi, että Hankookin renkaista katoaa herkästi pito, kun tiellä on irtolunta.
Evans otti tuntumaa eteläkorealaisvalmistajan tuotteisiin tällä viikolla testatessaan Toyotan Rally1-autoa Ruotsia varten.
– Uskon, että sama teema toistuu kauden alussa – Hankookin uudet renkaat vaativat paljon opettelua. Ruotsi ei tietenkään ole poikkeus Monte Carlon rinnalla, ja sorakisoja ajatellen edessä on vielä paljon opittavaa.

