Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Isännöitsijän uudet palvelukonseptit

JKA 13.4.2007
JKA 13.4.2007MTV3
Julkaistu 13.04.2007 13:12(Päivitetty 13.04.2007 21:00)

Suomessa on noin 70 000 asunto-osakeyhtiötä, joissa asuu pari miljoonaa suomalaista. Asunto-osakeyhtiön toimintaa johtaa osakkaiden muodostama hallitus ja sen valitsema isännöitsijä. Päätoimisia isännöitsijöitä on kaksi ja puoli tuhatta ja isännöitsijäyrityksiä tuhatkunta, useimmat niistä pieniä, muutaman hengen yrityksiä.

Isännöintiala on nyt todella suurien haasteiden edessä: isännöitsijät ikääntyvät, mutta niin tekevät heidän johtamansa kiinteistötkin. Niiden korjaustarpeet kasvavat ja samalla asukkaiden vaatimukset kovenevat. Kehitys ei suinkaan ole jäänyt huomaamatta Suomen Isännöintiliitolta.

"Erityisesti isännöitsijöiden osaaminen joutuu todella kovalle koetukselle, koska vaatimukset lisääntyvät päivä päivältä", toteaa puheenjohtaja Mikko Peltokorpi. "Alalle tarvitaan uusia toimijoita. Koko isännöintipalvelu tulee tuotteistaa aivan erilaiseen muotoon, jotta sinne muodostuu rajallisempia osaamisalueita eri henkilöstöryhmille. Tämä on ennen kaikkea organisaatio-osaamista, jossa isännöitsijä ei selviä yksin vaan tarvitsee asioiden hoitamiseksi hyvän taustaorganisaation ja laajan kumppanuusverkoston."

Toimitusjohtaja Risto Kyhälä (Realia Group Oy) ennustaa isännöinnissä tapahtuvaksi suorastaan vallankumousta, jonka aiheuttaa ennen kaikkea tiedon ja sen välityksen digitalisoituminen: "Sen myötä yhä useampia asioita hoidetaan verkon kautta. Asiakas tulee saamaan paljon monipuolisempaa palvelua ja ennen kaikkea isännöitsijän työaikaa voidaan käyttöä siellä, missä pitääkin."

Realia Group onkin luonut sähköisen isännöintitoimintansa osaksi Majakka-konseptin, joka tulee olemaan jatkossa osa yhtiön palvelua. "Halusimme luoda sähköisen maailman, jossa isännöintipalvelut ovat aidosti käytettävissä", liiketoimintajohtaja Jani Nieminen selvittää. "Siinä asiakkaamme – taloyhtiöiden asukkaat ja hallitukset – saavat käyttöliittymän suoraan isännöinnin operatiivisiin järjestelmiin, jolloin kaikki isännöinnissä syntyvä tieto on jatkuvasti heidän käytössään. Toisaalta he voivat asioida suoraan myös meidän kanssamme."

Niemisen mukaan Majakka on ennen kaikkea työkalu isännöitsijän ja hallituksen jäsenten väliseen yhteydenpitoon. "Esimerkiksi ennen kokousta sen avulla voidaan vaihtaa viestejä isännöitsijän kanssa. Tunnuksillaan kukin hallituksen jäsen näkee vaikkapa kokouspöytäkirjat. Kaikki hallituksen työskentelyyn liittyvä aineisto on saatavissa helposti sen uudellekin jäsenelle."

Toisaalta järjestelmän haluttiin palvelevan yhtiön kaikkia kotitalouksia. Niinpä sieltä löytyy niin säästövinkkejä vedenkulutuksen suhteen kuin mahdollisuus tilata asiakirjoja – esimerkiksi isännöitsijäntodistuksia – ja varata käyttövuoroja. Sen avulla pääsee vaivatta kiinni oman taloyhtiön ja siellä asumiseen liittyviin asioihin. Uusi osakas saa heti kaiken taloyhtiöön liittyvän tietoaineiston käyttöönsä: uudesta talostahan on aina paljon opiskeltavaa ja tähän asumisen tietopankkiin voi mennä tarkastamaan, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

Erilaisten palveluiden tarjoajat yhteystietoineen ovat mukana. Tietokannasta löytyy siivouspalveluita kaiken ikäisille asukkaille, kodinhoitopalvelu, kotisairaanhoitopalvelu, turvapuhelinpalvelu, kodinkonehuolto- ja asennus hinnastoineen.

"Tulemme tarjoamaan kotitalouksille myös mahdollisuutta ostaa palveluita sähköisesti", Nieminen kertoo. " Parhaat kumppanit valitaan taloyhtiön omalta alueelta, vaikka valtakunnallisiakin toimijoita on mukana. Haluamme olla ennen kaikkea paikallisesti vahva toimija sekä omien että yhteistyökumppaniemme kautta."

Lisätietoja isännöinnin ja kiinteistönvälityksen uusista palvelukonsepteista saa myös Helsingin Messukeskuksessa 19.-22.4.2007 järjestettävillä Asuntomarkkinat 07 – paremman asumisen areena -messuilla
www.asuntomarkkinat.fi

(JKA 13.4.2007)

Lisää aiheesta:

Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?Mies, pissattaako jatkuvasti? Tästä voi olla kyseVäärennetty carbonara sai Italian raivon valtaan – ministeri vaatii EU:lta välitöntä tutkintaaHelppo vaihtoehto kreikkalaiselle salaatille – Tiina ylistää: "Täydellisen raikas"Diabeteslääkäri päivästä, jolloin sai itse älypumpun: "Olin yhtäkkiä vapaa"Kuski ajoi suojatietä ylittävän nenän edestä ja keskisormi nousi – poliisilta kova ratkaisu
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 09:32
    Autot

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?

  • 06:44
    Miehet

    Mies, pissattaako jatkuvasti? Tästä voi olla kyse

  • Eilen20:48
    Italia

    Väärennetty carbonara sai Italian raivon valtaan – ministeri vaatii EU:lta välitöntä tutkintaa

  • Eilen19:09
    Ruoka

    Helppo vaihtoehto kreikkalaiselle salaatille – Tiina ylistää: "Täydellisen raikas"

  • Eilen16:29
    Diabetes

    Diabeteslääkäri päivästä, jolloin sai itse älypumpun: "Olin yhtäkkiä vapaa"