Isännöitsijän uudet palvelukonseptit

Suomessa on noin 70 000 asunto-osakeyhtiötä, joissa asuu pari miljoonaa suomalaista. Asunto-osakeyhtiön toimintaa johtaa osakkaiden muodostama hallitus ja sen valitsema isännöitsijä. Päätoimisia isännöitsijöitä on kaksi ja puoli tuhatta ja isännöitsijäyrityksiä tuhatkunta, useimmat niistä pieniä, muutaman hengen yrityksiä.

Isännöintiala on nyt todella suurien haasteiden edessä: isännöitsijät ikääntyvät, mutta niin tekevät heidän johtamansa kiinteistötkin. Niiden korjaustarpeet kasvavat ja samalla asukkaiden vaatimukset kovenevat. Kehitys ei suinkaan ole jäänyt huomaamatta Suomen Isännöintiliitolta.

"Erityisesti isännöitsijöiden osaaminen joutuu todella kovalle koetukselle, koska vaatimukset lisääntyvät päivä päivältä", toteaa puheenjohtaja Mikko Peltokorpi. "Alalle tarvitaan uusia toimijoita. Koko isännöintipalvelu tulee tuotteistaa aivan erilaiseen muotoon, jotta sinne muodostuu rajallisempia osaamisalueita eri henkilöstöryhmille. Tämä on ennen kaikkea organisaatio-osaamista, jossa isännöitsijä ei selviä yksin vaan tarvitsee asioiden hoitamiseksi hyvän taustaorganisaation ja laajan kumppanuusverkoston."

Toimitusjohtaja Risto Kyhälä (Realia Group Oy) ennustaa isännöinnissä tapahtuvaksi suorastaan vallankumousta, jonka aiheuttaa ennen kaikkea tiedon ja sen välityksen digitalisoituminen: "Sen myötä yhä useampia asioita hoidetaan verkon kautta. Asiakas tulee saamaan paljon monipuolisempaa palvelua ja ennen kaikkea isännöitsijän työaikaa voidaan käyttöä siellä, missä pitääkin."

Realia Group onkin luonut sähköisen isännöintitoimintansa osaksi Majakka-konseptin, joka tulee olemaan jatkossa osa yhtiön palvelua. "Halusimme luoda sähköisen maailman, jossa isännöintipalvelut ovat aidosti käytettävissä", liiketoimintajohtaja Jani Nieminen selvittää. "Siinä asiakkaamme – taloyhtiöiden asukkaat ja hallitukset – saavat käyttöliittymän suoraan isännöinnin operatiivisiin järjestelmiin, jolloin kaikki isännöinnissä syntyvä tieto on jatkuvasti heidän käytössään. Toisaalta he voivat asioida suoraan myös meidän kanssamme."

Niemisen mukaan Majakka on ennen kaikkea työkalu isännöitsijän ja hallituksen jäsenten väliseen yhteydenpitoon. "Esimerkiksi ennen kokousta sen avulla voidaan vaihtaa viestejä isännöitsijän kanssa. Tunnuksillaan kukin hallituksen jäsen näkee vaikkapa kokouspöytäkirjat. Kaikki hallituksen työskentelyyn liittyvä aineisto on saatavissa helposti sen uudellekin jäsenelle."

Toisaalta järjestelmän haluttiin palvelevan yhtiön kaikkia kotitalouksia. Niinpä sieltä löytyy niin säästövinkkejä vedenkulutuksen suhteen kuin mahdollisuus tilata asiakirjoja – esimerkiksi isännöitsijäntodistuksia – ja varata käyttövuoroja. Sen avulla pääsee vaivatta kiinni oman taloyhtiön ja siellä asumiseen liittyviin asioihin. Uusi osakas saa heti kaiken taloyhtiöön liittyvän tietoaineiston käyttöönsä: uudesta talostahan on aina paljon opiskeltavaa ja tähän asumisen tietopankkiin voi mennä tarkastamaan, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon.

Erilaisten palveluiden tarjoajat yhteystietoineen ovat mukana. Tietokannasta löytyy siivouspalveluita kaiken ikäisille asukkaille, kodinhoitopalvelu, kotisairaanhoitopalvelu, turvapuhelinpalvelu, kodinkonehuolto- ja asennus hinnastoineen.

"Tulemme tarjoamaan kotitalouksille myös mahdollisuutta ostaa palveluita sähköisesti", Nieminen kertoo. " Parhaat kumppanit valitaan taloyhtiön omalta alueelta, vaikka valtakunnallisiakin toimijoita on mukana. Haluamme olla ennen kaikkea paikallisesti vahva toimija sekä omien että yhteistyökumppaniemme kautta."

Lisätietoja isännöinnin ja kiinteistönvälityksen uusista palvelukonsepteista saa myös Helsingin Messukeskuksessa 19.-22.4.2007 järjestettävillä Asuntomarkkinat 07 – paremman asumisen areena -messuilla
www.asuntomarkkinat.fi

(JKA 13.4.2007)

Lue myös:

    Uusimmat