Ingmar Bergman kuollut

Kuulu elokuvaohjaaja menehtyi 89-vuotiaana kotonaan Fårössä.

Ruotsalainen elokuvaohjaaja Ingmar Bergman on kuollut. Perhe kertoo, että Bergman menehtyi tänään kotonaan Fårössä Hän oli 89-vuotias.

Bergman oli merkittävin ruotsalainen elokuvaohjaaja kautta aikain. Hänen tunnetuimpia ohjauksiaan ovat muun muassa Fanny ja Alexander, Seitsemäs sinetti ja Mansikkapaikka. Bergman oli myös ansioitunut teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja.

Ohjaajan tytär Eva Bergman kertoo, että kuolema oli rauhallinen. Hautausajankohtaa ei ole vielä päätetty.

Kassila: Bergman oli yksi suurimmista

Ingmar Bergman oli yksi viidestä maailman suurimmasta elokuvaohjaajasta, kiteyttää suomalainen konkariohjaaja Matti Kassila. Vaikka iäkkään Bergmanin kuolema ei tullut Kassilalle yllätyksenä, hän kertoo tulleensa hyvin surulliseksi kuultuaan valkokankaan mestarin poismenosta.

- Seurasin hyvin tarkkaan hänen töitään sekä elokuvan että teatterin puolella, Kassila korostaa.

Suomalaisohjaaja kutsuu Bergmanin tapaa tehdä elokuvia määreellä "teatterinomainen".

- Hän esimerkiksi käytti samoja näyttelijöitä sekä elokuvassa että teatteriesityksissä. Silti hän teki kameran edessä selvästi elokuvaa. Elokuvallisuus syntyy käsittelytavasta, ei siitä, liikutaanko filmillä paljon.

Kassila myöntää ottaneensa runsaasti vaikutteita Bergmanilta, vaikka hänen filmiensä aiheisto poikkesi Ruotsin mestarin teemoista.

- Ihailen Bergmanin töissä ennen muuta sitä, miten loistavasti hän karsi kaiken turhan. Väittäisin, että noin intensiivistä elokuvaa ei ole tehnyt kukaan muu.

"Kyky tehdä pienellä budjetilla"

Kassila hehkuttaa etenkin Bergmanin päätyönä pidettyä Fanny ja Alexander -elokuvaa.

- Se elokuva on fresko, jolle hän kokosi koko elämänsä teemat. Myös Mansikkapaikka sekä vähemmän tunnettu Häpeä ovat minulle erittäin läheisiä Bergman-filmejä, Kassila linjaa.

Länsinaapurin elokuvan suurin hahmo oli Kassilan mukaan lisäksi "verraton käytännön mies", ja nykytekijät saisivat ottaa oppia hänen kyvystään tinkiä puitteista.

- Jopa hänen oli välillä vaikeaa saada tuottajia ja kunnon rahoitusta produktioilleen. Niinpä hän malttoi kuvata pienellä budjetilla esimerkiksi studion pihassa. Bergman saattoi tehdä niin, koska hän oli pohtinut selväksi keskeisimmät aiheensa ja valloittanut ne itselleen.

Ingmar Bergmanin vaikutus elokuvaan on Suomen filmiveteraanin mukaan kansainvälisesti erittäin laaja ja merkittävä.

- Häneltä ovat ammentaneet oppia hyvin monet, mainittakoon nyt vaikkapa Woody Allen, Matti Kassila muistuttaa.

Törhönen: Bergman koulutti kokonaisia katsojasukupolvia

Ingmar Bergma oli Euroopan suurin elokuvaohjaaja, arvioi kotimaisen elokuvan monipuolinen tekijä Lauri Törhönen. Hänen mielestään Bergmanin keskeinen ansio on siinä, että hän on kouluttanut kokonaisia aikuisten sukupolvia vakavilla tarinoillaan.

- Bergman ei ehkä ollut ammatillisesti yhtä taitava kuin jotkut muut filmialan huiput. Mutta hänen ei tarvinnutkaan kikkailla elokuvallisesti. Bergman ymmärsi, että elokuvan keskiössä on ihminen, Törhönen arvioi.

Törhöseen on tehnyt syvän vaikutuksen se vakavuus, jolla ohjaajasuuruus suhtautui elokuvaan.

- Vaikka Bergman tuli teatterin puolelta, ei löytynyt yhtään teknistä asiaa, jossa kuvaaja olisi voinut kävellä hänen ylitseen. Hän oli opiskellut (elokuvasta) kaiken.

Bergmanin kaikkein onnistuneimmiksi töiksi valkokankaalla Törhönen nimeää klassikot Talven valoa ja Mansikkapaikka.

Bergmanin giganttinen hahmo on vaikuttanut ja vaikuttaa yhä myös hänen kotimaansa Ruotsin kulttuuripolitiikassa.

- Vertaisin näin, että koska meillä on ollut Sibelius, Aleksis Kivi ja Paavo Nurmi, Suomessa rakennetaan musiikkitaloja, teattereita ja urheiluareenoita. Elokuva sen sijaan on meillä aina lapsipuolen asemassa. Toisin on Ruotsissa.

- Bergman on taannut sen, että elokuva on länsinaapurissa valtion erikoissuojeluksessa, Lauri Törhönen painottaa.

(MTV3-STT-TT)

Lue myös:

    Uusimmat