Ilmainen nettimusiikki mullistaa musiikkimarkkinoita

Erityisesti nuoret hankkivat nykyisin lempimusiikkiaan levykaupan lisäksi internetistä. Tämän ovat huomanneet myös musiikin tekijät. Suomessa on jo artisteja, jotka ovat lyöneet läpi laittamalla kappaleitaan ilmaiseksi kuunneltavaksi verkkoon.

Räppiä, poppia ja rokkia yhdistelevä @Junkmail-yhtye ei jäänyt odottamaan, että levy-yhtiö huomaisi uudet kyvyt. Bändi päätti pistää kappaleensa internetiin kaikkien halukkaiden kuultavaksi. Yhtyeen kappaletta ladattiin internetistä kotikoneille 50 000 kertaa - levymyynnissä sama määrä olisi oikeuttanut platinalevyyn.

Nettisuosion kautta on noussut pinnalle muitakin artisteja. Väylä on kaikilla sama- kotimainen talkoovoimin toimiva verkkosivusto Mikseri.net, jossa vailla levytyssopimusta olevat musiikintekijät tarjoavat kappaleitaan kuunteluun ilmaiseksi.

- Meidän sivuillamme oli toukokuussa 135 000 yksittäistä kävijää, että kyllähän tämä tavoittaa huikean määrän suomalaisia käyttäjiä, kertoo Mikseri.netin perustaja Arto Aaltonen.

Levy-yhtiöissäkin on herätty huomaamaan musiikin jakelun mullistuminen.

- Veikkaisin, että edelleen myydään cd-levyjä jonkin verran, erityisesti isot crossover-pophitit myydään cd-levyinä, mutta kaikki marginaalimusiikki tullaan todennäkösesti jakelemaan digitaalisesti, arvioi BMG Finlandin toimitusjohtaja Niko Nordström.

@Junkmailille nettisuosio ei taannut levytyssopimusta isolta yhtiöltä. Kaupalliseen menestykseen ei uskottu, kun kappaleet oli jo jaettu ilmaiseksi netissä. Pikkuyhtiön kanssa sopimus kuitenkin syntyi.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 25.07.2004)

Lue myös:

    Uusimmat