Iltalehden toimittaja jarrutti Bemarin uudella sähköautolla niin voimakkaasti, että jarrujärjestelmä antoi periksi.
Iltalehden autotoimittaja Arttu Toivonen kävi taannoin Gotlannin Visbyssä testaamassa BMW:n uutta iX M60 -sähköautoa. Testi sai kuitenkin yllättävän käänteen, kun sähkömaasturi käyttäytyi jarrutustestissä suorastaan vaarallisella tavalla.
Toivonen kirjoittaa artikkelissaan, kuinka Gotland Ring -moottoriradalla järjestetyssä kokeessa auto ei pysähtynyt suunnitellusti. Tehtävänä oli kiihdyttää räväkästi satasen nopeuteen ja jarruttaa mahdollisimman voimakkaasti auto pysähdyksiin.
– Samantien, kun jarrupoljin oli survottu pohjaan, alkoi tapahtua. BMW:n etujarrut menivät välittömästi lukkoon, ja eturenkaat alkoivat muuttumaan savuksi. Auton hidastuvuus ei ollut kummoista, ja tuntui, etteivät takapyörät jarruta lainkaan, Toivonen kuvailee tapahtunutta.
Lue myös: Bemarin vikakoodin nollaamisesta yli 6 000 euron lasku – tuusulalaisliikkeelle kylmää kyytiä oikeudessa
Auton näytölle ilmestyi jarrujen pettämisen jälkeen runsaasti vikailmoituksia. Toivonen kertoo jarrupolkimen muuttuneen tilanteen jälkeen "todella pehmeän kumimaiseksi".