IL: Bemarin uutuusmalli teki vaarallisen tempun toimittajan käsittelyssä – "Eturenkaat alkoivat muuttumaan savuksi"

BMW esitteli iX M60 -sähköauton 1:20
Tältä näyttää BMW iX:n suorituskykyinen M60-versio.

Iltalehden toimittaja jarrutti Bemarin uudella sähköautolla niin voimakkaasti, että jarrujärjestelmä antoi periksi.

Iltalehden autotoimittaja Arttu Toivonen kävi taannoin Gotlannin Visbyssä testaamassa BMW:n uutta iX M60 -sähköautoa. Testi sai kuitenkin yllättävän käänteen, kun sähkömaasturi käyttäytyi jarrutustestissä suorastaan vaarallisella tavalla.

Toivonen kirjoittaa artikkelissaan, kuinka Gotland Ring -moottoriradalla järjestetyssä kokeessa auto ei pysähtynyt suunnitellusti. Tehtävänä oli kiihdyttää räväkästi satasen nopeuteen ja jarruttaa mahdollisimman voimakkaasti auto pysähdyksiin.

– Samantien, kun jarrupoljin oli survottu pohjaan, alkoi tapahtua. BMW:n etujarrut menivät välittömästi lukkoon, ja eturenkaat alkoivat muuttumaan savuksi. Auton hidastuvuus ei ollut kummoista, ja tuntui, etteivät takapyörät jarruta lainkaan, Toivonen kuvailee tapahtunutta.

Auton näytölle ilmestyi jarrujen pettämisen jälkeen runsaasti vikailmoituksia. Toivonen kertoo jarrupolkimen muuttuneen tilanteen jälkeen "todella pehmeän kumimaiseksi".

Sama tapahtui myös toisella iX M60 -yksilöllä.

Liian voimakas jarrutus

BMW:ltä oltiin reilua viikkoa myöhemmin yhteydessä Toivoseen. Ongelman syyksi paljastui liian voimakas jarrutus.

Toivonen kirjoittaa polkaisseensa jarrupoljinta molemmilla jaloilla, kuten hän kertoo itselleen opetetun. Saksalaisvalmistajan insinöörit olivat onnistuneet toistamaan tilanteen jarruttamalla samalla tavalla.

BMW:ltä ilmoitettiin Toivoselle, että kahdella jalalla tehdyn hätäjarrutuksen voima ylitti 5–10-kertaisesti sen, mitä auton maksimaaliseen jarrutukseen olisi vaadittu.

– Tämä on tarkoittanut, että auton jarrupainetta tarkkailevan anturin toiminta-alue on ylittynyt moninkertaisesti, eikä anturi ole enää pystynyt informoimaan jarrujärjestelmää. Järjestelmä on yksinkertaisesti siirtynyt vikatilaan, suoraan mekaaniseen käyttöön, Toivonen sanoo.

BMW totesi Toivoselle, että asia tullaan ottamaan tuotekehitystyössä huomioon tulevaisuudessa.

Lue myös:

    Uusimmat