GQ-lehti on tehnyt kattavan artikkelin siitä, mitä todella tapahtui ennen ja jälkeen viime maaliskuussa sattuneen lento-onnettomuuden, jossa sai surmansa 150 ihmistä.
Turma tapahtui vuosi sitten, kun koneen perämies ohjasi matkustajakoneen tahallisesti vuorenseinämää päin.
Ensimmäisenä, vain noin parikymmentä minuuttia onnettomuuden jälkeen, turmapaikalle saapui tutkija Jean-Sébastien Beaud. Beaud laskettiin helikopterista vielä savuavien ja liekehtivien koneenjäänteiden keskelle ja hän saattoi heti kertoa, että lentokone oli törmännyt vuoreen täyttä vauhtia ja tuhoutunut. Eloonjääneitä ei tulisi löytymään.
Tutkija löysi mustan laatikon nopeasti
Beaud alkoi merkitä turmapaikaltaan löytämiään asioita pienin muovisin merkein. Noin 25 minuuttia sen jälkeen, kun hän oli saapunut turmapaikalle ja aloittanut työnsä, hän löysi oranssin kenkälaatikon kokoisen esineen.
Beaud oli hämmentynyt tajutessaan löytäneensä ohjaamon keskustelua nauhoittaneen mustan laatikon vahingoittuneena, mutta toimivana.
Seuraavat tunnit ja vuorokauden Beaud kollegoineen työskenteli vuorenrinteellä tutkien ja etsien syitä turmaan. Miehen maatessa iltaisin telttansa pimeydessä, hän ajatteli matkustajia ja heidän viimeisiä kauhunhetkiään.
–Pystyin kuvittelemaan, mitä he kävivät lävitse, ja minun oli vaikea nukkua, hän kertoi.
Mielenterveysongelmia jo lento-opintojen alussa
Kaksi tuntia ennen kuin Beaud laskettiin vuorenrinteelle, Germanwingsin kone aloitti lähtövalmistelut Barcelonassa.
Lennon 9525 kapteeni Patrick Sondenheimer harmitteli perämies Andreas Lubitzille, ettei hän ollut ennättänyt käydä vessassa ennen koneen lähtöä.
– Mene ihan milloin vain, Lubitz lupasi auliisti kapteenille.


