HUS:n tietojärjestelmään iski aamulla uusi vika

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tietojärjestelmäongelmat jatkuivat tänä aamuna.

Ongelmat aiheutuivat kuitenkin eri syystä kuin eilen.

– Tänä aamuna kello 9.24 tuli häiriö Uranus-tietojärjestelmään, johon potilastietojärjestelmäkin on yhteydessä, kertoo  HUS:n johtaja ylilääkäri Markku Mäkijärvi.

Alkutiedon perusteella vika näytti yhtä laajalta kuin eilen, mutta se saatiin korjattua nopeasti.

– Palvelukeskuksen tietojärjestelmä oli mennyt lukkoon, mutta se saatiin uudelleenkäynnistyksellä korjattua. Tällä hetkellä toiminta tietojärjestelmien suhteen on 90-prosenttisesti normaalia, sanoo Mäkijärvi.

Aamun tietojärjestelmävika säikäytti, koska kaikilla oli muistissa eilinen seitsemän tuntia kestänyt vika.

– Alustavan tiedon mukaan tämä oli kokonaan uudentyyppinen vika kuin se eilinen, mutta tätäkin selvitetään, sanoo Mäkijärvi.

Käytännössä aamuinen vika ei aiheuttanut suurta vahinkoa.

– Näyttäisi siltä, että potilaiden kanssa työtä tehneet ammattilaiset ovat pystyneet tekemään töitään, sanoo Mäkijärvi.

MTV Uutisten saamien tietojen mukaan ainakin osalle potilaista ilmoitettiin, ettei oman ajan kohtalosta ollut vielä tietoa.

– Näin on varmuuden vuoksi tehty, koska eilisen katkon selvittelyssä menee hetki aikaa. Me pelaamme varman päälle ja pidämme huolen potilasturvallisuudesta. Jos on perusteita siirtää jotain vastaanottoa tai hoitoa, niin se tehdään, koska turvallisuus menee kaiken edelle, sanoo Mäkijärvi.

Eilinen tietojärjestelmän häiriö aiheutui useammasta viasta.

– Se alkuvika johtui keskuskytkimen linjakortin viasta. Se oli niin ratkaisevalla paikalla, että se vaikutti kaikkiin tietojärjestelmiin. Vikatilanteen laajuus kasvoi, ja häiriö oli merkittävä, kuvailee Mäkijärvi.

Vikaantunut linjakortti vaihdettiin eilisiltana, ja tilanne alkoi palautua normaaliksi hiljalleen.

Lue myös:

    Uusimmat