10 vuotta sitten nähtiin saksalaiskuski Markus Winkelhockin tähtihetki F1-sarjassa, kun Saksan GP:n ensimmäisellä kierroksella sadekuuro sekoitti pelin.
Winkelhock, 37, on yhä modernin F1-sarjan ainoa kuljettaja, joka on startannut viimeisestä lähtöruudusta ja johtanut silti kilpailua. Hän on myös historian ainoa kuljettaja, joka on samassa GP:ssä startannut viimeisenä ja ensimmäisenä. Winkelhock muistelee nyt kymmenen vuoden takaisia tapahtumia saksalaisessa Motorsport Magazin -lehdessä.
- Uskomatonta, että siitä on jo kymmenen vuotta. Tuntuu, kuin siitä olisi vasta 3-4 vuotta. Mietin niitä tapahtumia aika usein, Winkelhock toteaa lehdessä.
Winkelhock sai heinäkuussa 2007 pikakomennuksen Spyker-tallin kisakuskiksi kauden 10. osakilpailuun Saksan Nürburgringille hollantilaiskuski Christijan Albersin lähdettyä tallista.
Aika-ajot eivät sujuneet Winkelhockilta: hän jäi lähtöruudukon hännille. Se osoittautui kuitenkin saksalaiskuskin onneksi, sillä sadekuuro yllätti sunnuntain kisan lähdössä ja Winkelhock oli ainoana hakenut välikelin renkaat.
- Sääennusteita katsoessani totesin, että "Voi veljet! En ole ikinä ajanut F1-autolla märällä radalla, en edes harjoituksissa". Minulla ei ollut mitään käryä, miten minulle kävisi, Winkelhock tausoittaa.
- Lämmittelykierroksella sanoin tiimiradiossa, että visiirissäni on vesipisaroita. Meni muutama sata metriä, enkä saanut vastausta. Luulin jo, ettei viestiäni oltu kuultu, kunnes viime hetkellä Mike Gascoyne kutsui minut varikolle. Kun starttasin varikolta, rata oli aivan kuiva. Vesisade yllätti kolmen mutkan jälkeen, mikä pelasti tilanteen. Välikelin renkaat olisivat tuhoutuneet jo yhdellä kierroksella kuivalla radalla, Winkelhock jatkoi.
