Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Hullusta F1-kisasta 10 vuotta – Winkelhock: "Se oli urani tähtihetki"

Julkaistu 23.07.2017 12:18

MTV SPORT

10 vuotta sitten nähtiin saksalaiskuski Markus Winkelhockin tähtihetki F1-sarjassa, kun Saksan GP:n ensimmäisellä kierroksella sadekuuro sekoitti pelin.

Winkelhock, 37, on yhä modernin F1-sarjan ainoa kuljettaja, joka on startannut viimeisestä lähtöruudusta ja johtanut silti kilpailua. Hän on myös historian ainoa kuljettaja, joka on samassa GP:ssä startannut viimeisenä ja ensimmäisenä. Winkelhock muistelee nyt kymmenen vuoden takaisia tapahtumia saksalaisessa Motorsport Magazin -lehdessä. 

- Uskomatonta, että siitä on jo kymmenen vuotta. Tuntuu, kuin siitä olisi vasta 3-4 vuotta. Mietin niitä tapahtumia aika usein, Winkelhock toteaa lehdessä. 

Winkelhock sai heinäkuussa 2007 pikakomennuksen Spyker-tallin kisakuskiksi kauden 10. osakilpailuun Saksan Nürburgringille hollantilaiskuski Christijan Albersin lähdettyä tallista.


Aika-ajot eivät sujuneet Winkelhockilta: hän jäi lähtöruudukon hännille. Se osoittautui kuitenkin saksalaiskuskin onneksi, sillä sadekuuro yllätti sunnuntain kisan lähdössä ja Winkelhock oli ainoana hakenut välikelin renkaat. 

- Sääennusteita katsoessani totesin, että "Voi veljet! En ole ikinä ajanut F1-autolla märällä radalla, en edes harjoituksissa". Minulla ei ollut mitään käryä, miten minulle kävisi, Winkelhock tausoittaa. 

- Lämmittelykierroksella sanoin tiimiradiossa, että visiirissäni on vesipisaroita. Meni muutama sata metriä, enkä saanut vastausta. Luulin jo, ettei viestiäni oltu kuultu, kunnes viime hetkellä Mike Gascoyne kutsui minut varikolle. Kun starttasin varikolta, rata oli aivan kuiva. Vesisade yllätti kolmen mutkan jälkeen, mikä pelasti tilanteen. Välikelin renkaat olisivat tuhoutuneet jo yhdellä kierroksella kuivalla radalla, Winkelhock jatkoi.


Sateen yltyessä kaikki muut kuljettajat menivät avauskierrokselta varikolle vaihtamaan renkaita, ja nuori saksalainen nousi kärkipaikalle. Parhaimmillaan hänen johtoasemansa oli reilut puoli minuuttia. Sade kuitenkin yltyi sen verran pahaksi, että turva-autotilanteen jälkeen kisatuomaristo keskeytti kisan hetkeksi. Uusintastarttiin Winkelhock lähti paalupaikalta.

- Kun tiimi ilmoitti, että olen P1 (kärkipaikalla), luulin sitä virheeksi. Vasta kun uusintastartissa kaikki muut autot olivat takanani, uskoin tilanteen todeksi, Winkelhock  kuvailee.

Spyker-tallin uusi taktikointi renkaiden kanssa ei onnistunut: talli vaihdatti saksalaiselle täyden sadekelin renkaat toivoessaan sateen pahenevan. Toisin kuitenkin kävi, ja Winkelhockin johtoasema kesti yhteensä vain kuusi kierrosta. Lopulta Winkelhockin kisa päättyi keskeytykseen tekniseen vikaan 15. kierroksella.

Edes GP:n johtoasemassa ajaminen ei kuitenkaan avittanut Winkelhockia säilyttämään kisakuskin pestiä, sillä seuraavaan kisaan Spyker vaihtoi hänet japanilaiskuski Sakon Yamamotoon. Lyhyeksi jääneen F1-uransa jälkeen Winkelhock on ajanut erinäisissä koppiautosarjoissa.

- Tuo F1-kisa oli ehdottomasti urani tähtihetki. Jos nuo tapahtumat olisivat olleet elokuvan käsikirjoituksessa, sitä ei pidettäisi realistisena. Tiesin, että en Spykerillä voita kisaa, sillä olimme kärkeä 2,5 sekuntia hitaampia per kierros, Winkelhock summaa Motorsport Magazin -lehdessä.

Lisää aiheesta:

Sergio Pérez pysäköi poikkeukselliseen paikkaan, Red Bull -pomo paljasti: katastrofi oli lähellä – "Olimme erittäin huolissamme"Sergio Pérez pelasti nohevalla toiminnalla Red Bull -debyyttinsä – insinööriosastolta vuolaat kehut: "Hän tekikin sen kaiken ihan itse"Kimi Räikkösen historia viikonlopun F1-radalla on hämmentävän synkkä – yksi dramaattinen tapaus on jäänyt luottomiehen mieleen: "Poltin luultavasti viisi savuketta putkeen"Pähkähullu häirikkö sekoili F1-kisassa, Mika Häkkinen murjaisi: "Pitää laittaa joku rohkea suomalainen sinne"F1-historian erikoisuudet: Mansell pyörtyi maalisuoralle, Senna osui liikkuvaan seinäänMuistatko? Tämä kuski johti ainoaa ajamaansa F1-kisaa
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ti16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • ma12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • ma10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin

  • 7.12.16:50
    F1-tulokset

    F1-kausi 2025: MM-pisteet ja tulokset