Sosiaalinen media on muotoutunut osaksi yhä useamman arkea. Myös journalistit ja muut median ammattilaiset käyttävät sosiaalista mediaa niin vapaa-ajalla kuin työssään.
Kysyimme Suuri journalistipalkinto -kilpailun 15 ehdokkaalta, miten he käyttävät sosiaalista mediaa työssään.
Suuri journalistipalkinto -kilpailussa ehdokkaat kilpailevat kolmessa kategoriassa: Vuoden juttu, Vuoden journalistinen teko ja Vuoden journalisti. Kussakin kategoriassa on kolme eri ehdokasta tai ehdokasryhmää.
– Sosiaalinen media on erittäin tärkeä osaa omaa työtäni. Monet tekemämme sisällöt löytävät yleisönsä isoksi osaksi juuri sosiaalisen median kautta. Lisäksi sosiaalinen media on kätevä tapa pysyä mukana verkkojournalismin uusista jutuista ja näkökulmista, kertoo Yle Uutisten Jarkko Ryynänen, joka on ehdolla työryhmänsä kanssa Vuoden journalistinen teko -kategoriassa verkkoprojektista: Me tiedämme missä asut.
Some on testauspaikka
Jokaiselle Suuri Journalistipalkinto -ehdokkaalle sosiaalinen media on jollain tavalla osa omaa työtä. Esimerkiksi valokuvaaja ja Vuoden juttu -kategoriassa ehdolla olevalle Jarmo Vehkakoskelle se on paikka testata omien kuvien huomioarvoa. Lisäksi Vuoden journalistinen teko -kategoriassa ehdokkaana oleva Long Playn toimittaja Riku Siivonen testaa ajatuksia Facebookissa ja poimii Twitteristä ilmiöitä.
Vuoden journalistiksi ehdolla oleva freelance-toimittaja Eeva-Liisa Hynynen toteaa somen olevan osa työtä, mutta ei korostetusti.

