Hesburger ei pelkää Burger Kingiä – harmaa talous 5 euron pitsoineen harmittaa

Suomen suurin pikaruokaketju Hesburger ei uutta tulokasta, amerikkalaista Burger Kingiä, pelästy. Kilpailu pikaruokabisneksessä on muutenkin äärimmäisen rajua.

– Pahin kilpailija meille on harmaa talous - ne, jotka eivät maksa alveja, palkkoja ja muita yhteiskunnan maksuja. Nämä yrittäjät saavat käsittämättömän suuren hintaedun verrattuna rehellisiin yrittäjiin, sanoo Hesburgerin perustaja Heikki Salmela.

– Sanon tässä nyt kaikille, että viiden euron pitsaa ei todellakaan ole olemassa, hän huomauttaa.

Hesburgerilla on Suomessa jo lähes 300 ravintolaa ja perheyrityksen investoinnit ovat olleet parhaina vuosina jopa 40 miljoonaa euroa.

Nyt pienen hengenvedon jälkeen Hesburger on valmis jälleen uusiin investointeihin.

– Olemme perheyritys, joka ei jakele osinkoja, vaan käyttää kaikki rahat uusien liikepaikkojen rakentamiseen. Seuraavaksi aiomme laajentua pienemmillekin paikkakunnille, Salmela sanoo.

– Olemme pitäneet kaiken osaamisen omissa käsissämme, olipa kyse kastikkeiden tekemisestä tai liikepaikkarakentamisesta. Kuljemme tässä vastavirtaan, sillä mielestäni ammattitaitoa ei kannata ulkoistaa yrityksestä pois, hän jatkaa.

Hesburger on laajentunut 47 vuodessa naantalilaisesta grillikioskista noin 5 000 työntekijän kansainväliseksi ketjuksi. Yhtiöllä on Baltiassa yli sata ravintolaa ja muutamia myös Venäjällä ja Saksassa.

Hampurilaisten myynti Suomessa on tänä vuonna yllättäen vähentynyt. Matkailu- ja Ravintolapalveluiden mukaan alan liikevaihto laski heinä-syyskuussa lähes kolme prosenttia.

Myös Hesburgerin liikevaihto putoaa hieman tänä vuonna.

– Tilanne on toinen kuin 90-luvun lamassa, jolloin meidän liikevaihtomme vain nousi. Monille ihmisille taloustilanne on vielä hankalampi kuin silloin, Salmela arvioi.

Lue myös:

    Uusimmat