Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsinki-Vantaan lentokentällä toimii yksi maailman suurimmista ilmailualan yrityksistä – mikä on GA Telesis?

1:32Helsinki-Vantaan lentokentällä toimii yksi maailman suurimmista ilmailualan yrityksistäYhdysvaltalainen GA Telesis on yksi maailman suurimmista ilmailualan yrityksistä. Vantaalla korjataan lentokoneen moottoreita, moottorin osia sekä muita lentokoneen osia.
Julkaistu 07.04.2019 15:58

Solveig Wallenius

solveig.wallenius@mtv.fi

Maailmassa ei ole montaa yritystä, joissa pystytään korjaamaan lentokoneiden moottoreita. Suomessa, Helsinki-Vantaan lentokentällä toimiva GA Telesis Engine Services Oy on ainoa laatuaan Suomessa.

Yhdysvaltalainen GA Telesis on yksi maailman suurimmista ilmailualan yrityksistä. Vantaalla korjataan lentokoneiden moottoreita, mutta myös moottoreiden osia sekä muita lentokoneen osia. Lentokoneen moottorissa on yli 20 000 osaa. Asiakkaat ovat ympäri maailmaa.

GA Telesis
10 000 neliömetrin korjaamotiloissa vallitsee rauhallisuus ja hiljaisuus. Työ on pääosin pikkutarkkaa käsityötä.

Ilmailuala on erittäin säädeltyä. Viranomaisvalvontaa ja sisäistä valvontaa suoritetaan kaikessa toiminnassa kertoo GA Telesiksen tuotantopäällikkö Lasse Nyman.

– Tällä hetkellä meillä on noin 150 työntekijää ja tänä vuonna palkkaamme noin 30 asentajaa ja muuta työntekijää lisää. Rekrytointia on koko ajan ja tällä alalla on enemmänkin ehkä pula hyvistä työntekijöistä. Seuraavan viiden vuoden aikana työntekijöiden määrä tulee tuplaantumaan, kertoo Nyman. 

Lasse Nyman GA Telesis– Historiassa ilmailuala on ollut miesvaltainen, mutta tänä päivänä naisten osuus kasvaa koko ajan, kertoo Nyman.

GA Telesiksellä on suuri kirjo erilaisia työtehtäviä kuten moottoriasentaja, linjatarkastaja, pöytätarkastaja, ndt-tarkastaja, koneistaja, pintakäsittelijä, pesijä ja kemisti. Lisäksi tarvitaan esimerkiksi suunnittelijoita, hallinnon työntekijöitä, asiakaspalvelijoita, kouluttajia, assistentteja ja materiaalipuolen vastaanottajia. 

GA Telesis Engine Services OyLentokoneen moottori korjattavana GA Telesiksellä, Vantaalla.

Suomessa on alle kymmenen oppilaitosta, joissa koulutetaan lentokonealalle. Ilmailuala määrää tarkasti minkälaiset koulutukset ja perehdytykset kaikilla pitää olla.

– Aina kun uusi työntekijä tulee taloon, käy hän ensin koulutuksen ja perehdytyksen työajalla ja myöhemmin seuraa kertauskoulutusta. Ala on kansainvälinen ja työpaikkana mielenkiintoinen ja harvinainen. Henkilökuntaa on monesta etnisestä taustasta ja englannin kielen osaaminen onkin alalla tärkeää. Naisia palkattaisiin enemmänkin, sanoo Nyman, jolla on yli 30 vuoden kokemus alalta.

– Ilmailualalla on aika yleistä, että kun se ilmailuala puraisee, niin se puraisee. Tyypillinen polku voi olla, että aloittaa esimerkiksi tekniikassa ja sitten kouluttautuukin lentäjäksi, hymyilee Nyman.

Lue kaikki uusimmat lifestyle-aiheiset artikkelit!

Lisää aiheesta:

Mistä jäänmurtajien rakentajat? Alan opiskelijat näkevät tulevaisuuden valoisanaNäistä syistä Helsinki-Vantaalla on huutava pula turvatarkastajista: 7 vuoden työkokemuksellakin vain 2100 euron kuukausipalkkaPekan työpaikka vaihtui matkustajalentokoneen ohjaamosta säätutkaan – näin perämiehen elämä muuttui kertaheitolla koronan myötäYrittäjä manaa työvoiman saatavuutta: Hyvä palkkataso ja työolot – vain yksi pätevä hakijaIsot firmat kouluttavat satoja uusia työntekijöitä – Finnair rekrytoi jälleen lentoemäntiä ja stuertteja Naislentäjä on edelleen harvinaisuus – Marjo kertoo työstään Finnairin ohjaamossa
LentokoneetIlmailualaKotimaaTyöpaikatTalousAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 13.11.19:46
    Venäjä

    Venäläishävittäjä syöksyi maahan Karjalassa

  • 13.11.07:45
    Polttoaine

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 9.11.17:01
    NASA

    Ääntä nopeampi ”lentävä miekkakala” teki ensilentonsa: Taustalta löytyy Nasa

  • 8.11.15:47
    Ilmavoimat

    Tämä on käytöstä poistettavien Hornetien kohtalo

  • 8.11.06:15
    Lento-onnettomuudet

    Ilmavoimien ex-pääkoelentäjä kertoo mahdollisen syyn rahtikoneen moottorin putoamiselle