Mainos

Helsinki-Vantaan lentokentällä toimii yksi maailman suurimmista ilmailualan yrityksistä – mikä on GA Telesis?

1:32
Yhdysvaltalainen GA Telesis on yksi maailman suurimmista ilmailualan yrityksistä. Vantaalla korjataan lentokoneen moottoreita, moottorin osia sekä muita lentokoneen osia.

Maailmassa ei ole montaa yritystä, joissa pystytään korjaamaan lentokoneiden moottoreita. Suomessa, Helsinki-Vantaan lentokentällä toimiva GA Telesis Engine Services Oy on ainoa laatuaan Suomessa.

Yhdysvaltalainen GA Telesis on yksi maailman suurimmista ilmailualan yrityksistä. Vantaalla korjataan lentokoneiden moottoreita, mutta myös moottoreiden osia sekä muita lentokoneen osia. Lentokoneen moottorissa on yli 20 000 osaa. Asiakkaat ovat ympäri maailmaa.

Ilmailuala on erittäin säädeltyä. Viranomaisvalvontaa ja sisäistä valvontaa suoritetaan kaikessa toiminnassa kertoo GA Telesiksen tuotantopäällikkö Lasse Nyman.

– Tällä hetkellä meillä on noin 150 työntekijää ja tänä vuonna palkkaamme noin 30 asentajaa ja muuta työntekijää lisää. Rekrytointia on koko ajan ja tällä alalla on enemmänkin ehkä pula hyvistä työntekijöistä. Seuraavan viiden vuoden aikana työntekijöiden määrä tulee tuplaantumaan, kertoo Nyman. 

GA Telesiksellä on suuri kirjo erilaisia työtehtäviä kuten moottoriasentaja, linjatarkastaja, pöytätarkastaja, ndt-tarkastaja, koneistaja, pintakäsittelijä, pesijä ja kemisti. Lisäksi tarvitaan esimerkiksi suunnittelijoita, hallinnon työntekijöitä, asiakaspalvelijoita, kouluttajia, assistentteja ja materiaalipuolen vastaanottajia. 

Suomessa on alle kymmenen oppilaitosta, joissa koulutetaan lentokonealalle. Ilmailuala määrää tarkasti minkälaiset koulutukset ja perehdytykset kaikilla pitää olla.

– Aina kun uusi työntekijä tulee taloon, käy hän ensin koulutuksen ja perehdytyksen työajalla ja myöhemmin seuraa kertauskoulutusta. Ala on kansainvälinen ja työpaikkana mielenkiintoinen ja harvinainen. Henkilökuntaa on monesta etnisestä taustasta ja englannin kielen osaaminen onkin alalla tärkeää. Naisia palkattaisiin enemmänkin, sanoo Nyman, jolla on yli 30 vuoden kokemus alalta.

– Ilmailualalla on aika yleistä, että kun se ilmailuala puraisee, niin se puraisee. Tyypillinen polku voi olla, että aloittaa esimerkiksi tekniikassa ja sitten kouluttautuukin lentäjäksi, hymyilee Nyman.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja