Helsingin vanhuspalvelujen johdossa lytätään väitteet halvasta kilpailutuksesta – "Kyseessä on todella kallis palvelu"

2:09
Vanhustenhoidon asumispalvelut ovat keskittymässä suurille terveysjäteille. Katso lisää videolta!

Helsingin kaupungin hoivapalvelujen johdossa ei sulateta kritiikkiä liittyen siihen, että kunnat kilpailuttaisivat vanhusten palveluja liian pienillä hinnoilla ja että laatua ei riittävästi huomioitaisi.

– Olen vuodesta 2007 alkaen ollut Helsingin vanhuspalveluissa ostopalvelupäällikkönä. Sitä ennen olen ollut mukana Espoon ja Tuusulan hoivapalvelujen hankinnoissa, joten minulla on näkemystä asiasta pidemmältä ajalta. Puhe halvimman hinnan metsästämisestä ei pidä paikkaansa. Toki kokemukseni on näistä kolmesta kunnasta ja kuntien välillä saattaa olla eroja, toteaa arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari Helsingin kaupungilta.

Siltari kertoo, mikä on tilanne Helsingissä tällä hetkellä.

– Olemme viime vuonna viimeksi kilpailuttaneet hoiva-asumisen ja uusi sopimus astui voimaan vuoden alusta. Kilpailutus oli dynaaminen, joka tarkoittaa sitä, että sopimuskauden aikana tietyissä kohtaa uusilla tuottajilla ja yksiköillä on mahdollisuus liittyä sopimukseen, tarkistaa hintaa ja kahden sopimusvuoden jälkeen tehdään ensimmäisen kerran toteutuneesta laadusta seuranta.

Seurannan tulosten pohjalta vertailujärjestys eli ostojärjestys laitetaan uusiksi. Siltari kertoo, että todennetulla laadulla on suora vaikutus siihen, kuinka paljon Helsinki kustakin yksiköstä ostaa paikkoja sopimuskauden aikana.

Sopimuskauden aikainen valvonta on keskeinen laatuun vaikuttava asia

Kilpailutuksen tarjouspyyntöihin sisältyy palvelukuvaus. Kyseinen kuvaus, josta löytyy linkki artikkelin lopussa, syntyi yhteistyössä omaisten, vanhusjärjestöjen, vanhusneuvoston jäsenten ja palveluntuottajien kanssa.

Kuvauksessa kerrotaan yksityiskohtaisesti, mitä halutaan ostaa ja mitkä vähimmäisvaatimukset jokaisen tarjottavan hoivakodin tulee koko sopimuskauden täyttää.  

– Palveluntuottaja, jättäessään tarjouksen, sitoutuu siihen ja on myös esittämäänsä hintaan huomioinut nämä vähimmäisvaatimukset. Sen pohjalta teemme myös valvontaa.  

Sopimuskauden aikainen valvonta on keskeinen laatuun vaikuttava asia. Ohessa on Helsingin kaupungin kuva valvottavista asioista.

– Hoivapalvelujen asiakkaat ovat hauraita, pääosin muistisairaita vanhuksia, jotka eivät todellakaan ole omia etujaan ajavia kuluttaja-asiakkaita. Tästä syystä meillä palvelun järjestäjänä on suuri eettinen vastuu siitä, että asukkaat saavat hyvän hoidon ja elämänpuitteet parin viimeisen elinvuotensa aikana.

"Laatuasiat on pidettävä koko ajan vahvasti esillä"

Siltari painottaa laadun ja sen valvonnan merkitystä.

– Yksi huono lenkki hyvässä ketjussa voi romahduttaa koko laatukokemuksen. Tästä syystä laatuasiat on pidettävä koko ajan vahvasti esillä. Haasteet ovat aikamoiset niin julkisella kuin yksityisellä erityisesti hoitajien rekrytoinnissa, työhyvinvoinnissa ja osaamisessa. Toiminnan laadun tuottaa viime kädessä se yksittäinen osaava, työhönsä sitoutunut ja hyvinvoiva työntekijä. Tällaisia työntekijöitä löytyy erittäin paljon.

Yksityiset toimijat tuottavat noin puolet koko Helsingin hoivasta. 60 prosenttia Helsingin hoivapaikoista ostetaan kolmannen sektorin taustan omaavilta tuottajilta.

– Kyseessä on todella kallis palvelu. Tämä maksetaan meidän verovaroillamme, joille on monta muutakin ottajaa, joten kyllä kustannusten hallinta on myös erittäin tärkeä kulma tässä vanhuskeskustelussa.  

Ohessa on kuva hinnoista.

Linkki palvelukuvaukseen Helsingin kaupungin sivuilla.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja