Helsingin kaupungin hoivapalvelujen johdossa ei sulateta kritiikkiä liittyen siihen, että kunnat kilpailuttaisivat vanhusten palveluja liian pienillä hinnoilla ja että laatua ei riittävästi huomioitaisi.
– Olen vuodesta 2007 alkaen ollut Helsingin vanhuspalveluissa ostopalvelupäällikkönä. Sitä ennen olen ollut mukana Espoon ja Tuusulan hoivapalvelujen hankinnoissa, joten minulla on näkemystä asiasta pidemmältä ajalta. Puhe halvimman hinnan metsästämisestä ei pidä paikkaansa. Toki kokemukseni on näistä kolmesta kunnasta ja kuntien välillä saattaa olla eroja, toteaa arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari Helsingin kaupungilta.
Siltari kertoo, mikä on tilanne Helsingissä tällä hetkellä.
– Olemme viime vuonna viimeksi kilpailuttaneet hoiva-asumisen ja uusi sopimus astui voimaan vuoden alusta. Kilpailutus oli dynaaminen, joka tarkoittaa sitä, että sopimuskauden aikana tietyissä kohtaa uusilla tuottajilla ja yksiköillä on mahdollisuus liittyä sopimukseen, tarkistaa hintaa ja kahden sopimusvuoden jälkeen tehdään ensimmäisen kerran toteutuneesta laadusta seuranta.
Seurannan tulosten pohjalta vertailujärjestys eli ostojärjestys laitetaan uusiksi. Siltari kertoo, että todennetulla laadulla on suora vaikutus siihen, kuinka paljon Helsinki kustakin yksiköstä ostaa paikkoja sopimuskauden aikana.
Sopimuskauden aikainen valvonta on keskeinen laatuun vaikuttava asia
Kilpailutuksen tarjouspyyntöihin sisältyy palvelukuvaus. Kyseinen kuvaus, josta löytyy linkki artikkelin lopussa, syntyi yhteistyössä omaisten, vanhusjärjestöjen, vanhusneuvoston jäsenten ja palveluntuottajien kanssa.
Kuvauksessa kerrotaan yksityiskohtaisesti, mitä halutaan ostaa ja mitkä vähimmäisvaatimukset jokaisen tarjottavan hoivakodin tulee koko sopimuskauden täyttää.


