Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hätkähdyttävä löytö: Mitä pienempi luokka, sitä huonommat tulokset

Pieni luokkakoko ei takaakaan parempia oppimistuloksia.
Pieni luokkakoko ei takaakaan parempia oppimistuloksia.
Julkaistu 03.02.2014 20:50
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Oppilaskooltaan pienempi luokan koko voisi tarkoittaa parempia oppimistuloksia. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole.

Ministeriössä iloitaan. Suurten, yli 25 oppilaan kokoisten, opetusryhmien osuus on lähes puolittunut viidessä vuodessa. Niitä on enää noin joka kymmenes alakoulun luokka. Ministeriön 200 miljoonan euron erityisraha on siis purrut. 

Sitten tulee se ongelma. Ministeriössä tiedetään, että luokkakoosta ja oppimistuloksista ei ole löydetty keskinäistä yhteyttä.

- Ei löydy mitään systemaattista yhteyttä luokan oppilasmäärän ja oppilaiden osaamisen välillä. Se ei ole yllättävää, sillä kansainvälinen tutkimus tulee pääsääntöisesti siihen tulokseen, että pienellä luokalla on äärimmäisen vähän vaikutusta sinänsä oppimistuloksiin, sanoo luokkakokoja selvittänyt tutkija Sirkku Kupiainen Helsingin yliopiston koulutuksen arviointikeskuksesta.

Kupiaisen mukaan pienissäkään ryhmissä opettajat eivät muunna opetustaan luokkakoon pienuutta hyödyntämällä. Tämä myös on ongelma. Ja seuraavaksi tutkija sanoo jotain hämmentävää:

- Suomessa on tilanne, että periaatteessa mitä pienempi ryhmä, sitä heikommat oppimistulokset.

Tämä ei tarkoita sitä, että pienellä luokalla olisi kielteinen vaikutus oppimiseen, mutta Kupiainen on löytänyt tietyn trendin koulujen sisäisestä luokkajaosta.

- Jos pienellä luokalla on vain hyvä vaikutus, niin koulut ovat onnistuneet tasaamaan tämän. Eli koulut ovat antaneet pienestä luokkakoosta hyötyvälle oppilaalle mahdollisuuden opiskella sellaisessa. Ja he, jotka hyötyvät, tai eivät haittaannu, isommasta luokasta, opiskelevat siellä.


Luokkakoko painunut alle kahdenkymmenen oppilaan

Tutkija väläyttää, että oppimistulosten parantamiseksi samantasoisia oppilaita voisi harkita pistettäväksi yhteen.

- Se on selvää, että kun maahanmuuttajatausten oppilaiden määrä lisääntyy, niin täytyy miettiä, että mikä vaikutus sillä on heille ja muulle luokalle. Samanaikaisopetus voisi olla "kaikki tasaisesti" -opetusta parempi apu. Kun taas ne oppilaat, joille oppiminen on luontaisesti helpompaa, niin he saisivat enemmän haastetta luokassa, jossa on riittävä määrä yhtä helposti oppivia.

1. - 6. -luokkien luokkakoko on nyt keskimäärin 19,7 oppilasta. Kupiainen muistuttaa, että liian pieni luokka voi olla myös käytännön haitta.

- Iso opetuksesta tapahtuu ryhmissä. Jotta luokan sisällä pystytään muodostamaan hyvänlaisia ryhmiä, niin se vaatii mieluummin yli 20 kuin alle 20 oppilasta. 

Lisää aiheesta:

Opetusministeri Adlercreutz: heikkojen oppimistulosten syy ei ole opettajissaMTV:n vaalikone: Selkeä enemmistö kuntavaaliehdokkaista palauttaisi erityisluokkia kouluihinVain joka kuudes kuutosluokkainen osaa äidinkieltä hyvin – "Äärimmäisen huolestuttavaa"Suomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä Opettajat avautuvat nykykoulun ongelmista: Osa oppilaista aiempaa kiltimpiä, osalla menee entistä huonommin – ”Annamme koko ajan parempia numeroita, vaikka taidot ovat heikentyneet”50 oppilaan luokka ei ole ongelma, vaan tämä: "Suomessa olisi varaa pidentää koulupäivää"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 16:24
    Helsinki

    Oletko nähnyt tätä miestä? Poliisi etsii

  • 16:21
    Kotimaa

    Panssariajoneuvo tutki Janakkalan palopaikkaa – vielä voi räjähtää

  • 14:53
    Sää

    Markus Mäntykannas etelän lumesta: "Ennuste on harvinaisen raivostuttava"

  • 14:38
    Aktia Pankki

    Aktian uusi toimitusjohtaja vakuuttaa, ettei kohu näy tuloksessa

  • 14:36
    Pohjois-Savo

    Onnettomuuden uhrit joutuvat odottamaan apua liian kauan näillä alueilla – avi moittii huomattavista puutteista