Haavistolla tuplasti enemmän medianäkyvyyttä kuin Harkimolla: Analyytikko kertoo syyn

Presidenttiehdokkaiden mediajulkisuus myötäilee kannatuslukuja 2:26
Katso video: Näistä syistä ehdokkaiden medianäkyvyydet eroavat toisistaan.

Presidenttiehdokkaista eniten media-näkyvyyttä ovat saaneet Pekka Haavisto ja Alexander Stubb.

Tämä käy ilmi mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin lähes 4 kuukautta kestäneestä seurannasta. Haavisto ja Stubb keräsivät yli 4 000 mainintaa kotimaisessa toimituksellisessa mediassa.

Kolmantena media-julkisuudessa oli Jussi Halla-Aho, neljäntenä Mika Aaltola ja viidentenä Olli Rehn

Pekka Haavisto keräsi mediamainintoja lähes kaksi kertaa enemmän kuin listan viimeinen, Hjallis Harkimo. Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi kertoo MTV Uutisten haastattelussa, että tilanteeseen liittyy kaksi keskeistä tekijää: 

– Ensinnäkin Haavisto on ollut jo pitkään gallup-tulosten kärjessä ja sitä kautta hän on toki kiinnostava hahmo. Tämän lisäksi häntä verrataan mediassa paljon muihin ehdokkaisiin. Myöskin hänen ministeritaustastaan on todennäkäisesti etua. Hän on tuoreeltaan ollut ulkoministerinä, joten hänen kantansa ulkopoliittisiin kysymyksiin kiinnostavat.

Bisin mukaan ehdokkaiden saamassa julkisuudessa on eroja myös ajallisesti tarkasteltuna: 

– Tarkasteluajanjakson loppua kohden tahti on kiihtynyt kampanjoinnissa. Myös vaalitenttejä on ollut, niin kaikilla ehdokkailla näkyvyys on kasvanut. Yksilöllisiä eroja on havaittavissa syksyn mittaan, eli uutispiikkejä ovat tuoneet esimerkiksi kampanjointiin liittyvät uutiset ja kannanotot, mitä ehdokkaat ovat tehneet mediassa.

Bisi kertoo, että vasta tämän kuun alussa kampanjoinnin aloittanut Jutta Urpilainen on lähtenyt kisaan takamatkalta.

– Hän on vasta kahdeksantena, jos katsotaan koko syksyn medianäkyvyyttä. Viimeisen kuukauden aikana hän on saanut merkittävästi enemmän näkyvyyttä. 

Lue myös:

    Uusimmat