Kuka presidenttiehdokas on näkynyt eniten mediassa? Katso listaus tästä

Presidenttiehdokkaiden mediajulkisuus myötäilee kannatuslukuja 2:26
Video: Presidenttiehdokkaiden mediajulkisuus myötäilee kannatuslukuja

Presidenttiehdokkaista eniten medianäkyvyyttä ovat viime kuukausina saaneet valitsijayhdistyksen ehdokas ja vihreiden tukema Pekka Haavisto ja kokoomuksen ehdokas Alexander Stubb, käy ilmi mediaseurantayritys Retrieverin analyysistä.

Haavisto keräsi syyskuun alusta tämän viikon tiistaihin kestäneellä tarkastelujaksolla vajaat 4 300 mainintaa kotimaisessa mediassa. Stubbilla mainintoja oli 120 osumaa vähemmän.

Mediamainintojen määrässä analyysin kolmanneksi yltää perussuomalaisten ehdokas Jussi Halla-aho. Heti hänen perässään mainintojen määrässä on valitsijayhdistyksen ehdokas Mika Aaltola (sit).

–  Kolmanneksi yltävän Halla-ahon näkyvyyttä ovat siivittäneet presidentinvaaleja käsittelevän julkisuuden lisäksi eduskuntatyöhön ja puoluepolitiikkaan liittyvät kannanotot. Kiinnostavaa on se, että gallupeissa kannatusta menettänyt Aaltola yltää medianäkyvyyden määrässä peräti neljänneksi, arvioi Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi tiedotteessa.

Valitsijayhdistyksen ehdokas ja keskustan tukema Olli Rehn sijoittuu mainintojen määrässä viidenneksi.

Urpilaisella kirivaihe

SDP:n Jutta Urpilainen on analyysin mukaan parantanut viime viikkoina asemaansa julkisuuden määrässä.

Koko syksyn tarkastelussa Urpilainen sijoittuu kokonaisjulkisuuden määrässä kahdeksanneksi eli toiseksi viimeiseksi, mutta jos tarkastellaan vain viimeisen kuukauden julkisuutta, kirii Urpilainen neljänneksi.

Urpilainen vahvisti ehdokkuutensa 19. marraskuuta.

Jos analysoitavaksi otetaan vain presidentinvaaleihin liittyvä julkisuus, Haavisto ja Stubb pitävät kärkipaikat, mutta kolmanneksi nousee Aaltola. Halla-aho putoaa viidenneksi Aaltolan ja Rehnin taakse.

–  Presidentinvaalien lähestyessä maininnat, joissa viitataan ehdokkuuteen, luonnollisesti lisääntyvät. Tähän vaikuttaa sekä varsinaisen vaaliuutisoinnin määrän kasvu että se, miten kilpaan ilmoittautuneet profiloituvat mediassa muiden julkisten tehtäviensä sijaan nimenomaan presidenttiehdokkaiksi, Bisi sanoo.

Analyysin aineistona oli yli 14 400 artikkelia. Samassa artikkelissa on voitu mainita useampi ehdokas. Presidentinvaaleihin liittyvällä julkisuudella viitataan artikkeleihin, joissa esiintyy vähintään yksi presidentinvaaleihin tai presidenttiehdokkuuteen liittyvä sana.

Korjattu aiempaa uutista 21.12.2023 kello 6.08: Korjattu ja päivitetty kauttaaltaan Retrieverin lähettämän korjatun tiedotteen perusteella. Mediahuomiota on saanut toiseksi eniten Stubb eikä Halla-aho.

 

Lue myös:

    Uusimmat