Google ratkaisi Rubikin kuution salat - "Jumalanumero" todistettiin

Tutkijat ovat saaneet todistettua, että kuuluisan Rubikin kuutio -älypelin ratkaisemiseksi tarvitaan vain korkeintaan 20 siirtoa. Luku on loppujen lopuksi niin pieni, että pelin kovimmat fanit ovat joutuneet pyörittelemään päitään epäuskoisina.

Brittilehti Daily Mail kertoo, että kuution ratkaisemiseksi tarvittavien siirtojen enimmäismäärää laskettiin hakukonejätti Googlen supertietokoneiden avulla. Tutkijaryhmä prosessoi Rubikin kuution kaikki 43,252,003,274,489,856,000 erilaista asetelmaa saadakseen selville ratkaisuun tarvittavien siirtojen maksimimäärän mistä tahansa alkuasetelmasta.

Tutkijat ovat uskoneet jo jonkin aikaa, että luku 20 on Rubikin kuutiossa niin sanottu "Jumalanumero" teoriassa, mutta vasta massiivisella tietokoneiden laskentateholla asia saatiin vahvistettua.

Vain murto-osa kuution kaikista mahdollisista alkuasetelmista vaatii täydet 20 siirtoa ratkaisuun pääsemiseksi. Tällaisia alkuasetelmia on "vain" 300 miljoonaa kappaletta. Valtaosassa tapauksista vaaditaan vain 15 - 19 siirtoa.

Yhdysvaltalainen matematiikan professori Morley Davidson Kentin Yliopistosta teki yhteistyötä Googlen insinöörin, sekä Saksassa ja Kaliforniassa olevien kollegojensa kanssa ratkaistakseen mysteeriin. Tavallista pöytätietokonetta käyttämällä ratkaisuun olisi vaadittu noin 35 vuotta. Googlen voimavarojen ansiosta ratkaisuun tarvittiin vain muutamia viikkoja.

Jo Rubikin kuution alkuajoista lähtien tutkijat ovat koittaneet selvittää ratkaisuun tarvittavien maksimisiirtojen määrän. Vuonna 1992 Hans Kloosterman väitti, että siirtojen maksimimäärä on 42. Vuonna 2006 Silviu Radu paransi määrää 27 siirtoon.

Unkarilainen kuvanveistäjä ja arkkitehtuurin professori Ernő Rubik kehitti nimeään kantavan Rubikin kuution vuonna 1974. Peli julkaistiin kuitenkin vasta vuonna 1980, jolloin siitä nousi maailmanlaajuinen ilmiö.

Lue myös:

    Uusimmat