Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

xpbimages.com
Julkaistu 11.01.2018 09:35

MTV SPORT

Kuinka epäsymmetrisiä säätöjä F1:ssä käytetään? Onko aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

Alustan säädöt ovat symmetrisiä. Ainoa missä voidaan tehdä epäsymmetrisiä säätöjä alustan puolesta, on renkaiden pystykallistuskulmat ja rengaspaineet. Pystykallistuskulma on sen takia, että jos rata pääsääntöisesti kääntyy yhteen suuntaan, niin silloin voidaan tehdä siinä kompromissi. Rengaspaineet ovat lähtiessä hieman erilaiset jokaiselle renkaalle, mutta kierroksen aikana ne pyrkivät olemaan tasaiset.

Aerodynamiikassa voi olla sellaista epäsymmetrisyyttä, että jos esimerkiksi jäähdytystä tarvitaan öljyn jäähdytyspuolelle vähän enemmän niin joskus jäähdytyksen ulostuloaukot voivat olla epäsymmetrisiä.

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Formulafakta: Käytetäänkö eri radoilla eri akselivälisiä autoja?Formulafakta: Miksi aerodynamiikkaa suositaan mekaanisen pidon kustannuksella?
Formulafakta: Kuinka paljon F1-autoissa on camper-asteita?
Formulafakta: Minkälainen on tyypillinen jarrubalanssi?
Formulafakta: Kuinka paljon auton korkeus muuttuu 0–300 km/h?
Formulafakta: Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa etujousitusta?
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?

  • 04.01.201819:52
    F1

    Formulafakta: Käytetäänkö eri radoilla eri akselivälisiä autoja?