Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: Onko avattavasta takasiivestä saatava hyöty pienentynyt?

imago/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 25.05.2016 10:23

MTV SPORT

Mitä on tapahtunut avattavasta takasiivestä saadulle hyödylle? Vielä 2011 ja 2012 tuntui, että sen avulla mennään jopa naurettavan helposti ohi kenestä vaan.

Nykyään näkee monesti, että edellä ajavan takana joudutaan roikkumaan kierrostolkulla, vaikka vain takana tulevalla olisi tämä etu käytössään. Onko autojen aerodynamiikassa tapahtunut niin isoja muutoksia, että se on pienentänyt tätä etua?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Tähän vaikuttaa ensinnäkin se, että voimanlähteet ja moottoriyksiköt ovat muuttuneet sellaisiksi, että niillä pystytään vähän enemmän vaikuttamaan suoravauhtiin. Toinen tekijä on muutokset autojen aerodynamiikassa. Autojen aerodynamiikka on muuttunut jonkin verran, joten nykyään ei enää välttämättä saada niin suurta hyötyä.

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Uuden ajan F1-autoista lupaavaa kuvaa tuulitunnelista: "Muuttaa paljon auton ulkonäköä"Löytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”
Pakottaako halo F1-kuskeja dieetille, Ossi Oikarinen?
Formulafakta: Onko F1-auton keulan järkevää olla mahdollisimman loiva?
Formulafakta: Miksi aerodynamiikkaa suositaan mekaanisen pidon kustannuksella?
Formulafakta: Kielletyn aktiivijousituksen suurimmat hyödyt
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?