Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: Onko F1-auton keulan järkevää olla mahdollisimman loiva?

Kuvassa Toro Rosson F1-auton keula.
Kuvassa Toro Rosson F1-auton keula.2016 Getty Images
Julkaistu 13.07.2016 13:21

MTV SPORT

Miksi joissain autoissa keula on jyrkempi kuin toisissa? Olisiko aerodynaamisesti järkevintä, että F1-auton keula olisi aina mahdollisimman loiva?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Ei välttämättä, koska se riippuu hyvin paljon keulan alla olevasta virtauksesta. Keulan kulma ei kerro läheskään kaikkea. Se, että saa ilman virtaamaan oikein nokan alla ja tuottamaan sitä kautta downforcea, on paljon tärkeämpi juttu.

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Formulafakta: Miksi aerodynamiikkaa suositaan mekaanisen pidon kustannuksella?Formulafakta: Miksi etusiiven kiinnitys on niin kapea?Formulafakta: Onko avattavasta takasiivestä saatava hyöty pienentynyt?Formulafakta: Miksi F1-auto on vaikea ajettava sateella?Formulafakta: Miksi F1-auto ei "niiaa" jarrutuksessa?Formulafakta: Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa etujousitusta?
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?