Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: Miksi aerodynamiikkaa suositaan mekaanisen pidon kustannuksella?

Kimi Räikkösen Ferrarin etusiipi juuttui törmäyksen jälkeen auton alle Monacossa.
Kimi Räikkösen Ferrarin etusiipi juuttui törmäyksen jälkeen auton alle Monacossa.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 02.06.2016 12:30

MTV SPORT

Miksi nykyään tunnutaan suosivan aerodynamiikkaa mekaanisen pidon kustannuksella? Nyt etusiipi on melkeinpä leveämpi kuin koko muu auto. Ymmärtäähän sen, että pienestäkin kolhusta tulee iso vahinko.

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Aerodynamiikka on kuitenkin suurin osa auton suorituskykyä ja säännöt ovat mitä ovat. Siivestä saa tehdä todella pienen, ennen kuin mekaanisen pidon merkitys kasvaisi suuremmaksi. Kyllä autot menevät aerodynamiikan ehdoilla. Se on ihan säännöistä kiinni. Jos vaihdetaan säännöt sellaisiksi, että aerodynamiikka ei ole, sitten ei tulisi enää vahinkoja etusiipien kanssa.

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Pakottaako halo F1-kuskeja dieetille, Ossi Oikarinen?Formulafakta: Onko F1-auton keulan järkevää olla mahdollisimman loiva?
Formulafakta: Miksi F1-autoissa käytetään korkeaprofiilisia renkaita?
Formulafakta: Miksi etusiiven kiinnitys on niin kapea?
Formulafakta: Onko avattavasta takasiivestä saatava hyöty pienentynyt?
Formulafakta: Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa etujousitusta?
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?