Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Formulafakta: Miksi F1-auto ei "niiaa" jarrutuksessa?

xpbimages.com/All Over Press/All Over Press
Julkaistu 16.12.2015 07:35

MTV SPORT

Miksi F1-autot eivät "niiaa" jarrutuksessa? Eli onko niissä etujousitusta lainkaan, vai estääkö jokin antidive-järjestelmä moisen ilmiön. Ralliautostahan näkee, kun kuski painaa jarrua mutkaan tullessa, mutta F1- autossa jarrutus näkyy vain kun DRS menee kiinni.

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Autoissa on aika paljon antidivea, mutta lisäksi vielä jousituksen kolmas elementti, joka vaikuttaa siihen. F1-auton jousituksen geometria on sellainen, että se ei mene kovin paljoa alaspäin. Kyllä nekin jonkin verran menevät laskevat, mutta ei sillä tavalla että ihmissilmä näkisi sen.

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Formulafakta: Onko F1-auton keulan järkevää olla mahdollisimman loiva?Formulafakta: Miksi F1-autoissa käytetään korkeaprofiilisia renkaita?
Formulafakta: Miksi F1-auto on vaikea ajettava sateella?
Formulafakta: Voiko F1-autolla tehdä mäkilähdön?
Formulafakta: Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa etujousitusta?
Formulafakta: F1-auton tasauspyörästön lukko
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • Eilen10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"