Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Formula ykköset isojen muutosten äärellä: "Evoluutio vai vallankumous?"

Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 13.09.2018 15:38

OTTO PALOJÄRVI / MTV SPORT

F1:n kilpailullisista asioista vastaava johtaja Ross Brawn otti Tech Talk-seminaarissa kantaa sarjaan suunniteltuihin merkittäviin teknisiin muutoksiin. Brawn tekee selväksi, että kuluja tulisi leikata.

MAINOS

F1-kausi suorana C Morella – Singaporen GP viikonloppuna

Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 15.00, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

C Moren sivulle pääset tästä

LUE MYÖS: Kuva julki – F1-autojen ulkonäköön tulossa merkittäviä muutoksia

Pienemmät tallit ovat viime vuosina olleet pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa. Uusia osallistujia on vaikeaa houkutella mukaan liian suurten kustannusten takia

Brawnin mielestä tiettyjen osien standardisoinnista olisi apua.

– Haluaisimme mennä asiassa eteenpäin ja sanoa, miksi meillä ei voisi olla samoja vaihdelaatikoita, ainakin niiden perusosia, samoja akseleita, samoja tasauspyörästöjä. Arvioisin, että nykyään niiden suunnitteluun käytetään rahaa 5-10 miljoonaa dollaria vuodessa, eikä kukaan huomaa niitä, Brawn ilmoittaa.

Lisääkin voisi standardiosilla säästää ja kaikki voisivat hyötyä.

– On useita muitakin alueita, joita kartoitamme. Jarrujärjestelmä, jousitus, aerodynamiikan rajoittaminen. Jotta voisimme vähentää kustannuksia, Brawn arvioi.

Moottorivalmistajien puolella tilanne on vaikea. Mercedes ja Ferrari ovat tehomäärissä yhä selkeästi Renaultia ja Hondaa edellä. Voimayksikköjen kehittäminen vaatii paljon resursseja, mutta niiden kehitystä on myös rajoitettu säännöissä.

Nykysäännöt eivät uusia osanottajia houkuta.

– Eniten olen huolestunut uusien valmistajien mahdollisuudesta tulla mukaan. Meillä on neljä hienoa valmistajaa mukana, emmekä halua menettää heitä. Mutta emme halua myöskään tilannetta, jossa tekniset säännöt tekevät Formula ykkösten moottoreista niin hienoja, että kestää seitsemän vuotta ennen kuin olisi toivoa olla kilpailukykyinen, Brawn totesi.

Mercedes dominoi F1-sarjaa 2014-16. Ferrari on kyennyt parin viime kauden aikana antamaan Mersulle jo kunnon vastusta, mutta moni huippukuljettaja, kuten Fernando Alonso, on joutunut ajamaan autolla, jolla ei ole ollut mahdollista voittaa.

Brawn peräänkuuluttaakin muutosta.

– Emme halua moottorin olevan myöskään ratkaisevassa asemassa. Kuljettajan pitäisi olla ratkaisevin tekijä. Sitten tulisi auto ja sitten vasta moottori, hän toteaa.

F1:n nykyinen osanottajasopimus umpeutuu kauden 2020 jälkeen. Brawnin mukaan on mahdollista, ettei moottorisääntöihin tulisi muutoksia vielä silloin.

– Haluamme luoda sääntöpaketin, joka houkuttaisi uusia valmistajia mukaan. Täytyy vain harkita tarkasti, milloin uudet säännöt tulisivat käyttöön. Olisiko niiden aika jo 2021 vai vasta myöhemmin, jolloin merkittävä sääntömuutos voisi tuoda sarjaan uutta verta. Moottorin osalta pitää päättää, olisiko aika nyt evoluutiolle vai vallankumoukselle?

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

F1-autoihin muutoksia – nähdäänkö ensi vuonna enemmän ohituksia?F1-autot muuttuvat radikaalisti: Vauhti hidastuu – rumuudet yritetään estääVallankumouksellinen F1-uudistusehdotus ei toteudu F1-tallipomo patistaa nopeaa moottorimuutosta – "Nykyiset eivät ole tehneet muuta kuin vahinkoa!"F1-pomo ajaa muutosta – jättimäisistä rangaistuksista halutaan eroonVetteliltä vaatimus F1:lle – sotii Ferrarin asemaa vastaan
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • ke17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon

  • ke16:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas osti "unelmiensa paikan" – tällä viinitilalla F1-tähti haluaa viettää eläkepäivänsä

  • ke14:31
    Mercedes

    Kuuden miljardin F1-talli – Toto Wolffin kerrotaan hierovan jättikauppoja

  • ti09:11
    Ferrari

    Ferrari-pomo jyrähti tähtikuskeilleen – "Eivät tee riittävän hyvää työtä"