Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

FIA puolusti Monzan turvallisuutta

FIA
FIACopyright MTV3i/AP GraphicsBank 2001
Julkaistu 13.09.2006 16:56(Päivitetty 13.09.2006 16:57)

Kansainvälinen autoliitto FIA kävi keskiviikkona puolustuskannalle F1-kuljettajien Monzan radan turvattomuudesta esittämän kritiikin jälkeen.

Kuljettajien mielestä reunakaiteet olivat liian lähellä etenkin toisessa shikaanissa Variante Della Roggissa. Lisäksi turva-alueet pitäisi kuskien mielestä asvaltoida.

FIA tiedotti, että turvallisuutta parannettiin täksi vuodeksi uudella kolmiosaisella turva-aidalla.

- Viime viikonlopun Italian GP Monzassa oli ensimmäinen F1-kisa, jossa oli käytössä uusi kovien nopeuksien reuna-aita (High Speed Barrier), joka on kehitetty FIA:n instituutissa. Järjestelmä asennettiin radan toisen shikaanin ja Parabolica-mutkan turva-alueen laidalle. Se on suunniteltu erityisesti mutkiin, joihin lähestytään kovalla vauhdilla ja joissa turva-alue on rajallinen. Yli kuuden vuoden kehitystyön tuloksena tämä erikoisaita pystyy vaimentamaan energiamäärän, joka syntyy 200 km/h nopeuden törmäyksestä pitäen kuljettajan kokemat G-voimat siedettävällä tasolla, FIA selvitti.

FIA:lla oli selitys myös sille, miksi Monzan ratayhtiön edustaja kieltäytyi keskustelemasta kuljettajien kanssa radan turvallisuudesta.

- F1-kisoja järjestävien ratojen omistajien ei tarvitse keskustella turvallisuusseikoista kolmansien osapuolten (mukaan lukien kuljettajat) kanssa. Tällä ehkäistään se, etteivät itseään asiantuntijoina pitävät henkilöt, joilla ei kuitenkaan ole juurikaan ymmärrystä ratojen turvallisuuden viimeisimmistä kehityssuunnista, pääse sekoittamaan tai vähättelemään turvallisuuden suhteen saavutettuja merkittäviä etuja, FIA taustoitti.

(MTV3)

Lue myös:

Monzan turvallisuuteen vaaditaan parannusta

Lisää aiheesta:

Briatoren kommenteista ei rangaistuksiaFIA muutti F1-aika-ajoestelyn tulkintaaValokuvasta nousi rengaskohu F1:ssäRenault ratkaisi Alonson moottoriongelmanFIA puolusti Monzan turvallisuuttaShnaider MF1-tallin myymisestä: Vaikeimpia päätöksiäni
Italia 2006

Tuoreimmat aiheesta

Italia 2006
  • 22.09.200612:07
    Italia 2006

    Briatoren kommenteista ei rangaistuksia

  • 15.09.200623:29
    Italia 2006

    FIA muutti F1-aika-ajoestelyn tulkintaa

  • 14.09.200611:45
    Italia 2006

    Valokuvasta nousi rengaskohu F1:ssä

  • 14.09.200609:37
    Italia 2006

    Renault ratkaisi Alonson moottoriongelman

  • 12.09.200614:58
    Italia 2006

    Shnaider MF1-tallin myymisestä: Vaikeimpia päätöksiäni