Mainos

F1

F1Kansikuva

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Ferrarin kohuratkaisu nosti verenpainetta – "Koko ajan lyödään nilkoille, Charles Leclercin siivet katkaistu"

5:52
Niki Juusela, Ossi Oikarinen ja Toni Vilander keskustelevat Ferrarin tallimääräyksestä, Mercedeksen ylivoimasta ja Red Bullin haasteesta Ferrarille.

Ferrarin antama tallimääräys, jonka avulla Sebastian Vettel nostettiin Charles Leclercin edelle, nousi Kiinan GP:n suurimmaksi puheenaiheeksi. Reaktiot eivät ole mairitelleet italialaistiimiä. 

Leclerc ohitti Vettelin startissa, mutta joutui luopumaan kolmospaikastaan jo 10. kierroksella, kun Ferrari komensi häntä antamaan tietä saksalaiselle tallitoverilleen. 

Kun kautta on ajettu kolme kisaa, Ferrari on hillinnyt Leclercin menoa jokaisessa niistä. Australiassa hänet määrättiin pysymään Vettelin takana, Bahrainissakin hän sai käskyn odottaa Vettelin ohittamista – mitä Leclerc ei lopulta totellut – ja nyt hänen piti antaa tietä Vettelille, joka ei kuitenkaan ollut yhtään monacolaista nopeampi. 

Juttu jatkuu videon alla. 

1:39
Ferrari käskee Charles Leclerciä päästämään Sebastian Vettelin edelleen. 

C Moren F1-selostaja Niki Juusela kysyi asiantuntijoiden Ossi Oikarisen ja Toni Vilanderin mielipidettä aiheeseen Shanghain kisan jälkeen. Ennen vastaustaan Oikarinen näki parhaaksi rauhoitella Juuselaa, jonka verenpaine oli kohonnut määräyksen takia jo selostamassa. 

– Tuomitsen tämän siinä mielessä, että nyt on nuoren kuljettajan lento katkaistu, siivet on katkaistu. Tämä on hänelle vaikea hetki. Leclercillä olisi vauhtia, mutta koko ajan lyödään nilkoille, vauhtia katkaistaan rajusti. Se ei ole hyvä juttu sarjalle eikä Ferrarille. Nyt yritetään väkisin tehdä Vettelistä Ferrarin ykköstykkiä, vaikka hän ei ole tällä hetkellä nopeampia kuin Leclerc, Oikarinen kommentoi. 

Vilander huomautti, että Ferrari oli nostanut Vettelin ykköseksi jo ennen kauden alkua, mutta totesi samalla, ettei italialaistalli voi jatkaa näin loputtomiin. 

– Jos siellä on 30 miljoonan mies (Vettel) ja sitten 2,5 miljoonan mies (Leclerc), niin siinähän on jo hierarkia aika selkeästi esillä. Vetteliin luotetaan ja hänelle annetaan se mahdollisuus, mutta uskon, että ensi viikon tiistaina Maranellossa yksi aihe on, että mitä tämän asian kanssa tehdään, Vilander totesi. 

Tallimääräyksen lisäksi Ferrari pitkitti Leclercin ensimmäistä varikkostoppia aivan liian pitkään, mikä pudotti monacolaisen lopulta viidenneksi

– Leclerc olisi pystynyt ajamaan Vettelin asemassa aivan vastaavan suorituksen ja tuomaan auton kolmantena maaliin, Vilander sanoi. 

– Ferrari yksinkertaisesti ajatti Leclerciä niin, ettei hän pystynyt taistelemaan edes neljännestä sijasta. Vähintään kolmas sija olisi kuulunut hänelle, Oikarinen summasi. 

4:48
Ossi Oikarinen ja Toni Vilander keskustelivat Ferrarin tallimääräyksestä myös studioemäntä Mervi Kallion kanssa. 

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja