Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ferrarin erikoinen vahvuus katosi yhtä yllättäen kuin tulikin

xpbimages.com
Julkaistu 01.10.2016 18:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Malesian uusittu F1-rata on osoittautunut tiimeille vaikeaksi paikaksi säätää autonsa kohdilleen. MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen on skeptinen Ferrarin menestysmahdollisuuksia kohtaan.

Ferrari oli perjantain harjoitusvauhdin perusteella Red Bullin edellä Mercedeksen lähimpänä uhkaajana, mutta lauantain aika-ajoissa punaiset jätettiin sijoille viisi ja kuusi. Enää ei kisapituudestakaan uskalleta puhuta Ferrarin Sebastian Vettelin ja Kimi Räikkösen vahvuutena.

– Red Bull ajoi hyviä pitkiä vetoja. Kyllähän Ferrari on perinteisesti ollut hyvä niissä, mutta ei Red Bullkaan ole huono ollut. Luulen, että he ovat hyvissä asemissa voittamaan Ferrarin, Oikarinen ennakoi sunnuntain kisaa.

MM-sarjassa Red Bullilla on jo 15 pisteen etumatka Ferrariin, kun kautta on jäljellä kuusi osakilpailua. Maranellon hälytyskellot ovat soineet jo pitkään, mutta jos nyt tulee tappio, Ferrarilla alkaa olla jo kiire.

Eturivin vallannut Mercedes on puolestaan ottanut opikseen viime vuoden romahduksesta. MM-kärkitiimiä on hankala pysäyttää ulkoapäin. Jos siis Lewis Hamilton ja Nico Rosberg eivät sorru virheisiin keskinäisessä maailmanmestaruustaistelussaan.

Radan lämpötila kävi perjantain harjoituksissa peräti 61 asteessa, mutta lauantaina lukema putosi 43 asteesta koko ajan aika-ajojen edetessä. Tällä on suuri vaikutus autojen toimintaan.

– Se vaikutti auton balanssiinkin ja sen takia eri kuljettajilla nähtiin ongelmia, kuten esimerkiksi Valtteri Bottaksella, Oikarinen sanoo.

– Heti kun radan lämpötila nousee kymmenen astetta, se vaikuttaa rengaspaineisiin, mutta nyt puhutaan parinkymmenen asteen erosta, niin se on jo aika iso.

Ferrari on kahden viime kauden aikana osoittanut erikoista venymiskykyä aina mahdollisimman kuumissa olosuhteissa, joten pitäisikö italialaistiimin olla jälleen sitä parempi, mitä ylemmäs lämpötila sunnuntaina nousee.

– Niin he luulivat itsekin, mutta ei vain näyttänyt tulos ainakaan vielä siltä. Kisa kertoo tietysti paljon enemmän, mutta ei se helppoa ole, Oikarinen toteaa.

Kahden stopin kisa

Rengasvalmistaja Pirelli ennakoi kilpailun parhaaksi strategiaksi kahden pysähdyksen taktiikkaa. Sateenriski on kuitenkin aina Malesiassa läsnä ja radan lämpötilan ennustaminen on vaikeaa.

–  Radan lämpöä seurataan jatkuvasti, mutta säädön ennustaminen on se vaikein juttu. Tietysti aina täytyy yrittää arvata, mikä on se oikea juttu ja aina se ei osu kohdilleen.

– Kisastrategian perusteet eivät välttämättä muutu, koska rengaskuluma on prioriteetti ja se tiedetään suunnilleen, miten renkaat tulevat käyttäytymään, mutta lopullinen kisastrategia tehdään juuri vähän ennen lähtöä. Sitten sitä tietysti vähän muutetaan kisan aikanakin, jos nähdään, että rengas ei kestäkään tai se kestää paremmin kuin odotettiin, Oikarinen taustoittaa.

Viime vuonna Vettel ajoi Malesiassa voittoon kahden pysähdyksen taktiikalla, mutta tuolloin käytössä olivat vain Pirellin kaksi kovinta rengasseosta. Nyt kärkiautot lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla, jotka näyttävät kestävän kohtuullisesti, jos radan pinnan lämpö ei nouse aivan niin ylös kuin perjantaina.

–  Kyllä sen pitäisi kestää, mutta siinä on paljon autokohtaisia eroja. Pitää muistaa, että rata on aika raskas renkaille, koska siinä on paljon sivuttaista voimaa, Oikarinen sanoo.

Lisää aiheesta:

Analyysi: Valtteri Bottas teki hämmentävän havainnon Max Verstappenin autosta – Mercedeksen haavoittuvuus on löytynytBritannian F1-kisassa kysymys johon kukaan ei tiedä vastausta – "Ferrari vahvoilla Mercedestä vastaan"Bottakselta vaaditaan vettelmäistä tylyyttä – lähdön vaara piinaavan pitkäKolme pointtia F1-kisaan: Ferrari entistä isompi uhka MercedekselleMissä Räikkönen ottaa Ferrarin avausvoiton? – asiantuntijat vastaavatMonacon GP:ssä kuuma rengaskysymys – Red Bullin taktiikassa haavoittuvuutensa
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"