Etenkin Ferrarin pölläyttelemä valkoinen savu on herättänyt huomiota Barcelonan F1-testeissä. Kyse on sääntömuutoksesta.
MAINOS
F1-kausi C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Ferrari on päästänyt varikolla useaan otteeseen ison valkoisen savun ilmoille, kun auto on käynnistetty. C Moren tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo, että se ei ole savun oleellinen puoli. Valkoista savua on nähtävissä myös jarrutuksiin mentäessä.
Kaiken taustalla on viime kaudella paljon puhetta herättänyt öljyn käyttö auton tehon lisäämiseksi. Sääntöjä on nyt kiristetty, jotta tallit eivät voi polttaa öljyä polttoaineen seassa.
- Kun polttomoottori käy ja toimii, kampikammioon muodostuu öljysavua. Tähän saakka tämä niin sanottu huohotus on johdettu imusarjan viereen, eli se huohotettu savu on mennyt uudelleen moottorin läpi. Aiemmin öljyä käytettiin tehostamaan palotapahtumaa, nyt öljyyn ei lisätä aineita, jotka lisäävät tehoa, Oikarinen selvittää.
- Huohotus on nyt viety auton takaosaan ja esimerkiksi Ferrarissa ja Sauberissa näkyy, että takaosasta törmäyssuojan alta tulee öljysavua koko ajan vähän pois. Se näkyy etenkin Ferrarin moottoreiden autoissa jarrutuksissa, että sieltä tulee koko ajan vähän sellaista öljynpolttoa. Ennen sitä ei näkynyt, koska se meni takaisin moottoriin, mutta nykyään halutaan ehkäistä sitä, että huohotussavua käytettäisiin moottoritehon parantamiseen. Sen takia se johdetaan auton takaosaan kaikissa autoissa, Oikarinen jatkaa.
Öljyä menee polttomoottorissa väistämättä palotilaan, mutta sääntö on tiukka sen suhteen, paljonko öljyä auto voi kuluttaa. Henkilöautossa öljyä voi mennä litra 15 000 kilometrillä, mutta F1-autossa sitä kuluu 300 kilometrillä puoli litraa. Lisätehoa ei enää saada, mutta öljyn palaminen on väistämätöntä.
- Mitä tiukemmat männänrenkaat kilpa-autossa on, sitä enemmän tulee kitkaa. Siksi ne yritetään pitää mahdollisimman löysänä. Hyötyä saatiin vielä viime vuonna, kun öljyä yritettiin tehdä sellaiseksi, että se auttaisi palotapahtumaa ja toisi lisätehoa, Oikarinen sanoo.
Entä ne isot pölläytykset? Kyse on siitä, että polttoaineen ja imuilman sekaan pääsee öljyä. F1-auton männänrenkaat ovat henkilöautoon verrattuna erilaiset, ja niiden välistä pääsee öljyä käynnistysvaiheessa, kun männässä ei ole painetta.
- Kun moottoria käynnistetään, ja männänrenkaat eivät vielä hirveästi tiivistä, se voi työntää öljyä vähän palotilaan ja siitä se savu tulee.
Sebastian Vetteliltä kysyttiin isoista pölläytyksistä eilen, ja hän kommentoi asiaa huumorilla.
- Me tiedostamme asian, ei se ole ongelma. Mutta sehän näyttää siistiltä, Vettel heitti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.