Pitkäaikainen F1-tallipäällikkö Gian Carlo Minardi pitää Ferrarin yhteistyötä tulokastalli Haasin kanssa vaarallisena perinteiselle asiakastoiminnalle.
Yhdysvaltalainen Haas on tullut F1-sarjaan rytinällä, kun ranskalaiskuljettaja Romain Grosjean ajoi ensin Australiassa kuudenneksi ja heti perään Bahrainissa peräti viidennelle sijalle.
Haas on saanut rutkasti kehitysapua moottoritoimittajaltaan Ferrarilta. Bahrainissa aggressiivinen kisataktiikka ja auton loistava vauhti riittivät lyömään laudalta muut keskikastin asiakastallit Williamsista Force Indiaan ja Toro Rossosta Sauberiin. Vain Red Bullin Daniel Ricciardo pääsi karkaamaan ranskalaisen näpeistä.
Minardi johti omaa nimeään kantanutta tallia vuosina 1985-2001 ja myi sen lopulta eteenpäin. Kaupasta syntyi nykyinen Toro Rosso, joka siirtyi täksi kaudeksi Renaultin moottoreista samoihin Ferrarin koneisiin, joita myös Haas käyttää.
– Seuraavina päivinä käydään varmasti keskustelua Grosjeanin viidennestä sijasta Haasin autolla. Kun ottaa huomioon merkittävät taloudelliset investoinnit, jotka Williams, Toro Rosso, Red Bull ja Force India ovat laittaneet autojensa rakentamiseen, heidän on vaikea sulattaa amerikkalaistallin tuomaa uutta mallia, Minardi kirjoittaa blogissaan.
– Haas uudelleenkirjoittaa määritelmän ”valmistajasta”. Nokkaa ja muutamaa muuta osaa lukuun ottamatta Haas on Ferrarin klooni. He ovat lähinnä kokoajia. On lähdetty vaaralliselle tielle, Minardi varoittaa.
Pari vuotta F1-projektinsa kanssa tosissaan työskennellyt Haas on saanut käyttöönsä muun muassa Ferrarin tuulitunnelin. Italialaisbrändiä on syytetty yhteistyön takia formula ykkösten tuulitunnelirajoitusten kiertämisestä ja Mercedes pyysi tapauksen takia Kansainvälistä autoliittoa FIA:ta selkeyttämään asiakasyhteistyön sääntöjä.
F1-sääntöjen mukaan asiakastallin on tuotettava autoon riittävä määrä omaa suunnittelutyötä, jotta tiimi hyväksytään mukaan sarjaan. Näin ollen auton rakentajaksi valittiin niin ikään italialainen Dallara, jonka luomia aerodynaamisia ominaisuuksia Gene Haas on kuvaillut jopa Ferraria paremmiksi. Ferrarilta tulokastiimi on saanut hybridimoottorin lisäksi muun muassa vaihdelaatikot, jousitukset ja jarrut. Amerikkalaistiimiin on siirtynyt myös paljon insinööriosaamista Maranellosta.
Uusimmat
-
14:56
Kiinalta varoitus Yhdysvalloille – "Ajaisi suhteet syöksykierteeseen"
-
14:55
Talotekniikkayhtiö Purmosta ostotarjous, taustalla kansainvälinen Apollo – osake ampaisi nousuun
-
14:44
Kalastaja ajautui ahtojäihin Kemijoessa – vesivoimala määrättiin sulkemaan turbiininsa
-
14:19
Teinityttöä valmistellaan Pohjois-Korean uudeksi johtajaksi – esiintymissä "ennennäkemättömiä piirteitä"
-
14:10
Niko Saarinen kauhusta kankeana: "Ei ole koskaan jännittänyt näin paljoa"
-
14:05
Leijonajoukkueen johto joutui kohuotsikoihin – selvitys väitetystä ryyppyreissusta valmistui
-
14:04
Poliisioperaatio Oulussa
-
14:03
Nord Stream -kaasuputkiräjähdyksessä vuotaneen metaanin vaikutukset ilmastoon selvillä
-
14:02
Kesätyöntekijä: Nämä viisi asiaa sinun tulee tietää
-
13:53
Krista Kiuru paljastaa hetken, jolloin Suomen poikkeusolot pantiin alulle: "Sanna Marin otti meidät vastaan yövarustuksessa"
-
13:53
Suomifutiksen perinneseura villitsee Saksassa – paitamyynti räjähti nousuun yllättävällä tavalla: "Ja lisää tippuu koko ajan"
-
13:44
Ruotsin puolustuskomitea: Varusmiesten määrää lisättävä
-
13:39
Näin Pelicans reagoi Saku Salmisen valtavaan pelikieltoon
-
13:38
Suomi satsaa sotilaiden suojaamiseen kymmeniä miljoonia lisää – tästä on kyse
-
13:32
Suomen hiihdon yksityistalliin tukku huippuja – mukana superlupaus
-
13:17
Valtteri Bottaksen tallilta vahvistus – ensi kaudelle kuljettajavaihdos
-
13:13
Supon ex-työntekijän Matti Saarelaisen virkarikosepäily syyteharkintaan
-
13:05
Sote-ministeri Kaisa Juuso sai eduskunnan luottamuksen
-
12:46
Jopa vuosia piileskelleitä etsintäkuulutettuja kaivettiin esiin Turussa
-
12:42
Ensimmäinen Hornet-hävittäjä poistuu tänään käytöstä – Ilmavoimien komentajalla kunniatehtävä
-
Lataa lisää