Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-tallit kohtaavat viikonloppuna ainutlaatuisen haasteen: Mercedes nosti autoista esiin hätkähdyttävän ristiriidan

Julkaistu 04.11.2021 18:12
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Viikonloppuna ajettavan Meksikon GP:n näyttämönä toimiva Autódromo Hermanos Rodríguez tarjoaa talleille ainutlaatuisen haasteen, jota Mercedes-talli kuvailee omilla verkkosivuillaan varsin yksityiskohtaisesti.

LUE MYÖS: Nico Rosberg harkitsi tarjoutuvansa Valtteri Bottaksen rinnalle – tarkempi harkinta osoitti suunnitelman mahdottomuuden: "Ei mitään mahdollisuutta"

23 vuoden tauon jälkeen F1-kalenteriin kaudella 2015 palannut rata sijaitsee 2 285 metriä merenpinnan yläpuolella. Ero kauden toiseksi korkeimmalla sijaitsevaan rataan, Brasilian Interlagosiin, on peräti 1 500 metriä. Näistä lähtökohdista olosuhteet Meksikossa ovat täysin poikkeukselliset.

Selkeimmin radan sijainti näkyy siinä, että ilma on Meksikossa huomattavasti tavanomaista F1-viikonloppuna ohuempaa; ilman tiheys on 25 prosenttia pienempi kuin merenpinnan tasolla. F1-autojen tapauksessa tästä aiheutuvat vaikutukset näkyvät niin aerodynamiikassa, voimayksikön toiminnassa kuin jäähdytyksessä. Katsojien kannalta muutoksista mielenkiintoisin liittyy aerodynamiikkaan.

Mitä ohuemmassa ilmanalassa ajetaan, sitä enemmän autojen ilmanvastus pienenee. Myös downforcea on tämän vuoksi tarjolla huomattavasti merenpinnan tasoa vähemmän. Tästä aiheutuu sikäli hätkähdyttävä ristiriita, että vaikka Meksikossa ajetaan yhtä suurella siivellä kuin Monacon katuradalla, huippunopeudet ovat suurempia kuin Monzassa, missä ajetaan pienemmällä siivellä kuin missään muualla.

Esimerkkinä mainittakoon, että kaksi vuotta sitten Italian GP:n aika-ajoissa kovin mitattu nopeus oli 349,7 kilometriä tunnissa, kun se puolitoista kuukautta myöhemmin Meksikossa oli 357,9.

Nykyisiin voimayksiköihin ohut ilma vaikuttaa huomattavasti vähemmän kuin vapaasti hengittäviin koneisiin. Niiden tapauksessa 25 prosenttia ohuempi ilma tarkoittaisi 25 prosenttia pienempiä tehoja, mutta nyky-F1:ssä tehokatoa pystytään minimoimaan polttomoottoriin ilmaa pumppaavan turbon avulla. Turbojen kanssa täytyy kuitenkin olla tarkkana; mitä enemmän niistä otetaan irti, sitä suurempi riski on, että jotain hajoaa.

Voimayksiköiden osalta myös pakojärjestelmän tuottamaa lämpöenergiaa hyödyntävä MGU-H-yksikkö toimii korkeassa ilmanalassa normaalia tehottomammin.

Autojen jäähdytykseen ohut ilma vaikuttaa niin, että jäähdyttäjän, ilmanottoaukkojen ja -kanavien läpi virtaa normaalia vähemmän ilmaa, joten esimerkiksi moottori ja jarrut käyvät herkästi normaalia kuumempina. Mitä suurempia ilmanottoaukoista ja -kanavista tehdään, sitä pahemmin auton aerodynamiikka kärsii ja ilmanvastus kasvaa. Näin ollen oikean tasapainon löytäminen on menestyksen kannalta ratkaisevaa.

17.55580864Paalupaikan valloittaneen Charles Leclercin auto Meksikossa 2019.

7.10734357Paalupaikan valloittaneen Leclercin auto Italiassa 2019. Siivet ovat huomattavasti pienemmät kuin Meksikossa, mutta auto on silti hitaampi kuin Meksikossa käytetty.xpbimages.com

Lisää aiheesta:

F1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudellaLewis Hamiltonin vauhti herättää ihmetystä – Mercedeksen autosta kiertää villejä teorioita: "Näin on luotu tappava yhdistelmä"Mercedes tiukassa tilanteessa: kohuttu osa on tarjoamassa kilpailijoille massiivista etua, Toto Wolffilta uhkaava jyrähdys – "Tämä voi mennä likaiseksi"Lewis Hamilton tuittuili säännöistä – Toto Wolff vahvistaa talven aikana tapahtuneen muutoksen, joka selittää Mercedeksen ongelmia: "On nähtävissä tietty kaava"Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänäLöytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”
F1Meksikon GPUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 29.10.10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • 29.10.10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • 28.10.17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • 28.10.11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • 27.10.12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"