F1-sarjassa edessä uusi sääntökohu – Aston Martin jälleen hyötyjänä, Kimi Räikkösen Alfa Romeo häviäjänä

Alkukaudesta kohun Mercedeksen viime kauden mestariauton kopioimisella nostattanut Racing Pointin F1-talli pääsee jälleen hyötymään sarjan sääntötulkinnoista ensi kaudella, kun sen nimi vaihtuu Aston Martiniksi.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Portugalin GP suorana 23.-25.10.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Portugalin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Motorsport.com kertoo kilpailijatiimien olevan varsin tyytymättömiä Kansainvälisen autoliiton FIA:n ratkaisuun sallia asiakastalleille ensi kauteen lähdettäessä mahdollisuus päivittää pakettiaan moottoritoimittajiensa nykyautojen ratkaisuilla, vaikka autojen kehitystä muuten rajataankin kaudella 2021.

Tiimit sopivat, että koronaviruksen aiheuttamassa taloustilanteessa ensi kausi ajettaisiin tähän vuoteen kehitetyillä autoilla. Kehitystyötä saisi koko kauden 2021 aikana tehdä vain kahteen tiimin valitsemaan osa-alueeseen.

FIA kuitenkin antoi isojen tiimien asiakkaina toimiville talleille mahdollisuuden ottaa ensi kaudella käyttöönsä emotalliensa vuoden 2020 autojen osia käyttämättä näitä kahta päivitysmahdollisuuttaan.

Racing Point ja AlphaTauri hyötyjinä

Tilanne avaa edun ennen kaikkea kahdelle tiimille. Ensi kaudella Aston Martinin nimellä toimiva Racing Point toi jo kauteen 2020 täysin moottorivalmistajansa Mercedeksen viimevuotisesta autosta kopioidun ajokin ja pystyy nyt nappaamaan mestariautosta parhaat palat myös ensi kauden autoonsa.

Samoin pystyy tekemään Red Bullin kakkostiimi AlphaTauri, jolla on nyt käytössään osia emotiiminsä viimevuotisesta autosta. Tiimit ottavat joka tapauksessa käyttöönsä vuoden 2020 vaihdelaatikon, jonka myötä koko peräpään jousituksineen saa suunnitella uusiksi.

Sen sijaan Ferrarin leiriin kuuluvat Kimi Räikkösen Alfa Romeo ja toinen asiakastalli Haas ovat jo nyt ajaneet moottorivalmistajansa tämän vuoden vaihdelaatikolla eikä niillä ole mahdollisuutta samanlaiseen ilmaiseen päivitykseen kauteen 2021 siirryttäessä.

Racing Point: Muut haluavat pitää meidät kaksi vuotta vanhoissa osissa

Motorsport.comin mukaan FIA on tietoinen kilpailijoiden vastalauseista, muttei ole toistaiseksi tehnyt mitään muutoksia suunnitelmiin. Racing Pointin tekninen johtaja Andy Green vahvistaa, että talli vie nykysääntöjen sallimaa ratkaisua täysillä eteenpäin.

– Säännöt sallivat meille sen. Me jatkamme eteenpäin, koska siihen on saatu FIA:lta hyväksyntä eikä heillä ole mitään ongelmaa sen kanssa, Green kommentoi.

Greenin mukaan on vain reilua, että tallit voivat päivittää autonsa vuoden 2020 versioihin. Tähän häneltä löytyy vahvat perustelut.

– Se, että päätimme ottaa käyttöön vuoden 2019 päivitykset silloin, kun koronavirus vasta tuli kuvioihin, ei saisi kääntyä meitä vastaan, Green perustelee.

– Meidän täytyy saada tuoda automme samaan päivitysversioon kuin muutkin. Se on tarkalleen ottaen päivitys vuoden 2020, ei vuoden 2021 jousituksiin. He (kilpailijat) siis haluavat rangaista meitä ja pitää meidät kaksi vuotta vanhoissa osissa.

– Emme siis me saa siitä etua ja pysty tuomaan autoon vuoden 2021 osia. Me vain tuomme sen samalle viivalle kuin missä he ovat nyt, Green perustelee.

Lue myös:

    Uusimmat