F1-sarjaan isoja muutoksia! Vuoden 2026 autoihin radikaali uudistus

Kansainvälinen autoliitto FIA on esitellyt suuntaviivansa F1-sarjan vuonna 2026 muuttuville autoille. Muutokset etu- ja takasiipiin varastivat huomion julkistustilaisuudessa.

FIA:n pyrkimyksenä on ollut luoda kevyemmät ja turvallisemmat autot, joilla kisaaminen helpottuu, mutta myös kestävä kehitys on otettu paremmin huomioon.

Ensimmäisissä havainnekuvissa autojen keulat ovat leventyneet ja etusiivet saaneet aiempaa kapeampina näköä 2000-luvun alun autoista. Takasiipi sen sijaan on melko vastaava nykyisten siipien kanssa, mutta sen avattava elementti, DRS:nä tunnettu ilmanvastusta vähentävä järjestelmä uudistuu.

Itse asiassa DRS poistuu sellaisenaan kuin se tähän asti on tunnettu. Jatkossa käyttöön tulee liikuteltavien etu- ja takasiipien järjestelmä, jossa siipien asento on muutettavissa yhtäaikaisesti missä kohtaa rataa tahansa.

Kuljettaja voi itse mielensä mukaisesti asettaa siivet korkean downforcen "Z-moodiin" mutkissa sekä vastusta vähentävään "X-moodiin" suorilla ja huippunopeutta vaativissa ohitustilanteissa.

FIA:n suunnitelmien mukaan siiven voi sulkea napista tai se voi sulkeutua automaattisesti jarrutuksessa.

Autojen kokonaispaino putoaa noin 30 kiloa. Hybridimoottorien akkujen tuottama teho kasvaa peräti 300 prosentilla, minkä ansiosta autot käyttävät jatkossa puolet sähköenergiaa ja puolet polttomoottorin tuottamaa energiaa. Lisäksi ohitusmahdollisuuksia lisätään tuomalla mukaan napista saatavaa lisätehoa sekunnin sisällä edellä ajavasta autosta tulevalle kuskille.

Vuodesta 2026 lähtien F1-autot käyttävät täysin uusiutuvia polttoaineita. Eturenkaat puolestaan kapenevat 25 millimetriä ja takarenkaat 30 millimetriä. Vanteiden tuumakoko pysyy edelleen 18 tuumassa.

Autojen pohjalevyistä tehdään osittain tasaisia, ja ilmaa levyn alta takasiipeen kuljettavan diffuusorin tehoa pienennetään. Näin jälleen käyttöön tulleen maaefektin tehoa vähennetään, minkä toivotaan vähentävän tallien vaikeuksia säädellä auton ajokorkeutta sopivaksi. Autoa asfaltin pintaan painavan downforcen teho pienenee 30 prosentilla ja ilmanvastuksen voima 55 prosentilla.

FIA:n moottoriurheiluneuvoston on määrä hyväksyä sääntömuutokset kokouksessaan 28. kesäkuuta.

Lue myös:

    Uusimmat