Hyppää pääsisältöön
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-sarjaan isoja muutoksia! Vuoden 2026 autoihin radikaali uudistus

Vuoden 2026 F1-autoista tehdään kevyempiä, turvallisempia ja ympäristön kannalta kestävämpiä.
Vuoden 2026 F1-autoista tehdään kevyempiä, turvallisempia ja ympäristön kannalta kestävämpiä./All Over Press
Julkaistu 06.06.2024 17:14
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kansainvälinen autoliitto FIA on esitellyt suuntaviivansa F1-sarjan vuonna 2026 muuttuville autoille. Muutokset etu- ja takasiipiin varastivat huomion julkistustilaisuudessa.

FIA:n pyrkimyksenä on ollut luoda kevyemmät ja turvallisemmat autot, joilla kisaaminen helpottuu, mutta myös kestävä kehitys on otettu paremmin huomioon.

Ensimmäisissä havainnekuvissa autojen keulat ovat leventyneet ja etusiivet saaneet aiempaa kapeampina näköä 2000-luvun alun autoista. Takasiipi sen sijaan on melko vastaava nykyisten siipien kanssa, mutta sen avattava elementti, DRS:nä tunnettu ilmanvastusta vähentävä järjestelmä uudistuu.

Itse asiassa DRS poistuu sellaisenaan kuin se tähän asti on tunnettu. Jatkossa käyttöön tulee liikuteltavien etu- ja takasiipien järjestelmä, jossa siipien asento on muutettavissa yhtäaikaisesti missä kohtaa rataa tahansa.

Kuljettaja voi itse mielensä mukaisesti asettaa siivet korkean downforcen "Z-moodiin" mutkissa sekä vastusta vähentävään "X-moodiin" suorilla ja huippunopeutta vaativissa ohitustilanteissa.

FIA:n suunnitelmien mukaan siiven voi sulkea napista tai se voi sulkeutua automaattisesti jarrutuksessa.

Autojen kokonaispaino putoaa noin 30 kiloa. Hybridimoottorien akkujen tuottama teho kasvaa peräti 300 prosentilla, minkä ansiosta autot käyttävät jatkossa puolet sähköenergiaa ja puolet polttomoottorin tuottamaa energiaa. Lisäksi ohitusmahdollisuuksia lisätään tuomalla mukaan napista saatavaa lisätehoa sekunnin sisällä edellä ajavasta autosta tulevalle kuskille.

Vuodesta 2026 lähtien F1-autot käyttävät täysin uusiutuvia polttoaineita. Eturenkaat puolestaan kapenevat 25 millimetriä ja takarenkaat 30 millimetriä. Vanteiden tuumakoko pysyy edelleen 18 tuumassa.

Autojen pohjalevyistä tehdään osittain tasaisia, ja ilmaa levyn alta takasiipeen kuljettavan diffuusorin tehoa pienennetään. Näin jälleen käyttöön tulleen maaefektin tehoa vähennetään, minkä toivotaan vähentävän tallien vaikeuksia säädellä auton ajokorkeutta sopivaksi. Autoa asfaltin pintaan painavan downforcen teho pienenee 30 prosentilla ja ilmanvastuksen voima 55 prosentilla.

FIA:n moottoriurheiluneuvoston on määrä hyväksyä sääntömuutokset kokouksessaan 28. kesäkuuta.

Lisää aiheesta:

F1-sääntömuutokset 2022: Tämä kaikki muuttuu alkavalla kaudellaF1-sarjassa runnottiin merkittävä päätös – ovi avautui kahden massiivisen brändin mukaan tulolle?Tältä näyttävät F1-autot ensi kaudella – silmä kiinnittyy heti merkittävään muutokseenTältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluunPaljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänäF1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppuna
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ti13:48
    Portugalin GP

    F1-paluu sinetissä: "Tarjoaa jännitystä ensimmäisestä mutkasta ruutulipulle"

  • ma08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"