Mainos

F1-lehdistökatsaus: Vesilasiin hukkunut Vettel ja Suomen hampaattomat tiikerit

Sebastian Vettelin jälleen kerran tärkeässä paikassa pettänyt keskittyminen, Lewis Hamiltonin jumalallinen nousu voittoon sekä Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen kokemat tallimääräykset olivat pääpuheenaiheita kansainvälisessä F1-lehdistössä Saksan GP:n jälkeen.

Hamilton nousi takaisin MM-sarjan kärkeen, kun hän pystyi aika-ajon keskeytyksensä jälkeen hivuttautumaan ensin kärjen tuntumaan ja sitten voittamaan sateen aiheuttamassa kaaoksessa, jonka aikana Sebastian Vettel tunaroi Ferrarinsa ulos kärkipaikalta.

Valtteri Bottas ajoi maaliin toisena ja Kimi Räikkönen kolmantena. Ferrari teki Hamiltonin loppupuolella kisaa tekemästä oikaisusta protestin, joka ei kuitenkaan tuottanut Mercedes-kuskille lopulta kuin huomautuksen.

Italian mediassa Vettelin sortuminen jälleen yhteen pahaan virheeseen otettiin vastaan raskaasti. Ferrari oli taas heittänyt pois vaivalla hankkimansa johdon niin kuljettajien kuin valmistajien MM-sarjassa.

La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni tuomitsee kolumninsa otsikossa Vettelin virheen ”anteeksiantamattomaksi” ja ”kaikkien sekasotkujen äidiksi”.

– Kaikkein vakavin virhe. Kaikkein tyhmin virhe, joka voi käydä kalliiksi MM-taistelussa. Se oli nolo ulosajo. Virhe, jota nelinkertaisen maailmanmestarin ja MM-kärkimiehen ei pitäisi ikinä tehdä, Zapelloni tuskailee.

– Vettel hukkui vesilasiin. Hän, joka otti avausvoittonsa Monzan sateessa kymmenen vuotta sitten, ihmettelee Corriere della Seran Giorgio Terruzzi.

Katsomo-video ei ole saatavilla

Gazzettan Pino Allievi lyttää Vettelin mainitseman ”pienen virheen”, jolla oli vakavat seuraukset.

– Ei, se oli vakava virhe, jolla voi hävitä maailmanmestaruuden.

– Ei ole mahdollista heittää tällaista maailmanmestaruuden mahdollisuutta menemään, Allievi ihmettelee ja listaa Vettelin syyksi myös virheet Bottaksen takana Azerbaidzhanissa ja Ranskassa sekä rangaistuksen tuoneen estelyn Itävallassa.

Vetten päällä kävellyt Hamilton sai ihmeen myös tuomaristolta

BBC:n Andrew Benson viittaa otsikollaan ”Lewis Hamilton osoittaa hintalappunsa oikeaksi, kun F1 näyttää parhaat puolensa” tähtikuskin vastajulkaistuun jättisopimukseen, joka tuo huhujen mukaan britille yli 40 miljoonan euron vuosipalkan.

– Hamilton näytti kaikki hienot taitonsa – sekä ennen että jälkeen ratkaisevaa lopun sadekuuroa – ja kisa kääntyi jännittäväksi vuoristoradaksi, jonka kaaoksessa oli yhtä paljon todisteita uskomattomista ajajan kyvyistä kuin upeasta insinöörityöstä, Benson ylistää.

Samaan sopimussummaan takertui myös Sky Sports kuskiarvioissaan.

– Tämä on se, mitä 40 miljoonalla punnalla saa. Voitto Saksassa 14. lähtöruudusta Hamiltonin ilmiömäisellä suorituksella, uskaltavalla ja päättäväisellä ajolla, joka oli epäilemättä yksi hänen parhaistaan.

Hamiltonin ylistämä jumalallinen vaikutus nousussa kaukaa takaa voittoon oli toki myös Autosportin Edd Straw’n mielestä upea, mutta johtui monista eri syistä.

– Siinä missä jumalallinen väliintulo sateen ja kärkimies Vettelin ulosajon myötä – puhumattakaan Hamiltonin kävelystä vetten päällä – näytteli omaa osaansa, tämä voitto syntyi useiden eri syiden sekasotkusta, Straw muistuttaa.

Straw’n mukaan kisainsinööri Pete Bonnington tuskin tarkoitti kisan jälkeen radiossa mainitsemallaan ”ihmeellä” sitä, että Hamilton selvisi ilman rangaistusta oikaistuaan sekavassa radiokeskustelussa varikon portilta takaisin radalle tolpan väärältä puolelta.

0:39

Ferrari teki asiasta protestin, ja vasta kahden tunnin jälkeen tuomaristo ilmoitti antaneensa Hamiltonille tilanteesta huomautuksen, mikä vahvisti tuloslistan lopullisesti.

Italialaisblogisti Leo Turrini kertoo vetäneensä hetken henkeä ennen kuin päätti kirjoittaa mitään Hamiltonin jäätyä ilman rangaistusta.

– Vain huomautus Alberto Tomban tyylisestä pujottelusta. Syntiä, Turrini manaa.

– Tiedän, että Sergio Marchionne on aina ajatellut, kuten minä ja monet muut, että sääntöjen pitäisi olla kaikille samat, hän viittaa vakavasti sairaaseen puheenjohtajaan.

”Suomen hampaattomat tiikerit”

Saksalaisen Motorsport-Total-sivuston Markus Lüttgens vastasi maanantain provosoivimmasta arviosta nostettuaan joka kisan jälkeisessä ”Kuka nukkui huonoimmin viime yönä” -palstalla suomalaiskuljettajat tikun nokkaan. Vaikka sinivalkoiset F1-fanit saivat Lüttgensin mukaan sopimusrintamalta paljon hyviä uutisia, Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen kokemat tallimääräykset pilasivat varmasti yöunet.

– Molemmat kuskit olivat palkintopallilla ja saksalaiset fanit saivat vain Nico Hülkenbergin (vahvan) viidennen sijan Vettelin keskeytyksen jälkeen. Se saa melkein 5,5 miljoonan asukkaan Suomen näyttämään aika hyvältä verrattuna 82 miljoonan autokansaan Saksaan verrattuna, Lüttgens tunnustaa.

Siitä huolimatta toimittaja kutsuu Räikköstä ja Bottasta ”Suomen hampaattomiksi tiikereiksi” näiden taivuttua talliensa määräyksiin, kun Räikköstä pyydettiin Ferrarilta antamaan tietä Vettelille ja Bottasta jättämään Hamilton rauhaan uusintastartin haastamisen jälkeen.

1:22

1:17

– Sekä Bottakselle että Räikköselle tehtiin Hockenheimissa enemmän kuin selväksi roolinsa: kakkoskuskeja, vesipullon kantajia, joiden täytyy uhrautua epäilyksen hetkellä tiiminsä tähden puolesta.

– En edes syytä Bottasta siitä. Hän taatusti tietää liian hyvin, että hänen paikkansa Mercedeksellä tuli pienellä onnella Nico Rosbergin lopetettua. Lisäksi, Bottas on huomannut viimeistään nyt, ettei hän pysty pysymään Hamiltonin puhtaan suorituskyvyn tasolla suurimmassa osassa kisoja, Lüttgens tylyttää.

Sen sijaan Räikkönen suorastaan ”aneli” toimittajan mukaan Ferrarilta tallimääräystä kysellessään tiimiradiossa tarkennusta ohjeisiin.

– Sitä haluaisi tarttua häntä olkapäistä ja sanoa hänelle hollantilaisen tv-toimittajan Jack Ploojin sanat: ”Come on, sinä olet Kimi v***n Räikkönen!”, Lüttgens jatkaa.

Lisäksi Motorsport-Total näkee suomalaisen mediankin heittäneen toivonsa voitosta, kun Turun Sanomien Heikki Kulta kysyi lehdistötilaisuudessa Bottakselta ja Räikköseltä ”kuinka kauan meidän suomalaisten täytyy odottaa voittoa vai onko kakkossija maksimitulos?”.

Onko Räikkösen tarina kääntynyt?

Yksittäinen saksalaisnäkemys ei toki edustanut koko F1-median arvioita suomalaisten kisasta. Bottas sai Britannian Sky Sportsilta arvosanaksi yhdeksän ja Räikkönen kahdeksan.

– Revittyään Mercedeksensä aika-ajossa eturiviin ja jahdattuaan Vetteliä suurimman osan kisasta, Bottas näytti hyötyvän mistä tahansa virheestä kisajohtajalle. Hänen täytyi lipoa huuliaan, kun Ferrari rysäytti ulos johtopaikalta. Sen sijaan kävi, kuten niin monesti tällä kaudella, hänen päivänsä loppui tallikaverinsa katselemiseen alemmalta korokkeella, ja hän saa yhä odottaa vakuuttavan kautensa ensimmäistä voittoa, Sky Sports kirjoittaa.

– Onko Räikkösen tarina kääntynyt ympäri? Vaikka hän jäisi yhä tallikaverinsa taakse suorassa vauhdissa, Kimi on yltänyt palkintopallille neljässä viime kisassa. Kun ottaa huomioon, että F1 kärsii lyhyen aikavälin muistiongelmasta ja Ferrarilla on tapana tehdä kuskipäätöksensä kesätauon aikaan, iso viikonloppu Unkarissa olisi erittäin hyödyllinen – ja mahdollisesti ratkaiseva, Sky Sportsilta arvioidaan.

Gazzettan Zapelloni on kesän mittaan kääntynyt kuitenkin sen puolelle, että Ferrarin pitäisi korvata Räikkönen ensi kaudesta alkaen nuorella Charles Leclercilla.

– Räikkönen (joka uhrattiin päästämään Vettel ohi) ei pystynyt pääsemään kahden Mercedeksen väliin. Ja nyt me ymmärrämme, miksi olisi jo aika vaihtaa, Zapelloni vihjaa.

Turrini on positiivisemmalla tuulella. Hän toivoo ensi viikonlopun Unkarin kisasta hyvitystä vakavassa tilassa sairaalassa olevan ex-puheenjohtaja Marchionnen puolesta.

– Tämä ei tarkoita, että se päättyisi tähän. Kuivaamme kyyneleet, ja vuosi sitten näissä saimme Unkarissa Marchionnen puheenjohtajakauden parhaan hetken, kun Vettel ja Räikkönen ajoivat kaksoisvoittoon. Miksi nyt ei voisi odottaa samanlaista?

4:17

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja