F1-lehdistökatsaus: Bottas kerää ylistystä maailmalta – Ferrari-kuskeille sapiskaa Italiassa

Valtteri Bottaksen virheetön ajosuoritus avasi välinpitämättömästi suomalaiskuskiin suhtautuneen kansainvälisen F1-median silmät, mutta Azerbaidzhanin GP:n karmea epäonni saattaa taas käynnistää tutun laulun Mercedes-kuskien tasoerosta.

”Vuoden huonoin Hamilton saavuttaa kauden parhaan tuloksen”, tiivistää italialaislehti La Gazzetta dello SportinUmberto Zapelloni sunnuntaisen Bakun katuratakisan, josta tuli ehkä hiukan odotetustikin dramaattisia käänteitä sisältänyt tapahtuma.

Valtteri Bottas nousi mahtavalla ajolla ja Mercedeksen taktisella onnistumisella kolmossijalta kärkeen turva-auton aikana, mutta menetti pelin kolme kierrosta ennen maalia puhkaistuaan renkaansa radalla lojuneeseen romuun. Tallikaveri Lewis Hamilton kiitti ja paineli voiton myötä MM-sarjan kärkeen.

Bottakselle voitto olisi tarkoittanut piikkipaikkaa mestaruustaistelussa, mutta pisteiltä putoaminen sysäsi hänet 30 pisteen takamatkalle Hamiltonista. Suomalaisen ajosuoritus sai silti rutkasti ylistystä ympäri maailmaa.

– Ilman rengasrikkoa ylimmällä korokkeella olisi ollut Valtteri Bottas oltuaan Bakussa ainoa kärkikuski, joka ei tehnyt ainuttakaan virhettä, arvioi Motorsport.comin italialaistoimittaja Roberto Chinchero.

– Lewis Hamilton on voittanut märällä, tiukoissa mutkissa, romulla autolla, kilometrien ja murto-osien erolla, mutta hänen voittonsa numero 63 oli hänen elämänsä onnekkain. Hamiltonista oli täydellisen noloa seistä korkeimmalla korokkeella, mutta hän oli epäilemättä kiitollinen voitettuaan ensimmäistä kertaa lokakuun jälkeen, brittilehti Daily MailinJonathan McEvoy kirjoittaa.

– Hänen vauhtinsa vanhenevilla supersofteilla oli huomattavaa, ja hänellä oli mahdollisuus haastaa voitosta jopa ilman turva-auton apua. Hän ei ansainnut rengasrikkoa, joka ryösti häneltä varman voiton, perustelee Autosport-lehti Bottakselle antamaansa arvosanaa yhdeksän.

BBC:n Andrew Benson pani merkille, että Bottas saapui tv-kameroiden eteen aurinkolaseissa – tapa, jota Kimi Räikkönen tottelee aina, mutta Bottas tuskin koskaan.

– Bottas huokuu raukeaa tyyneyttä, kuten niin monet muutkin suomalaiset kuskit, mutta oli järkyttynyt menetettyään kisan, jonka tunsi kuuluvan itselleen, niin musertavalla tavalla. Epätyypillisesti hän antoi haastattelut aurinkolaseissa ja vitsaili kysyttäessä siitä, miten hän kokoaa itsensä: ”Ehkä kymmenen tuoppia riittää siihen”, Benson toteaa kolumnissaan.

– Tappio sattuu aikansa, mutta isommassa kuvassa asiat ovat Bottakselle paljon positiivisemmat. Hänen mestaruussaumansa voivat jo nyt olla realistisesti menneet – hän on 30 pistettä Hamiltonia perässä ja hänen täytyy varmaankin pian alkaa näytellä sivuroolia – mutta hän näyttää ajavan tiensä Mercedeksellä vuodelle 2019, Benson analysoi.

Italialaisen Autosprintin toimittaja Maurizio Voltini nosti twiitissään esiin hyvän pointin siitä, miten Hamiltonin etumatka pian kääntyy yleisessä keskustelussa:

– Pessimismin hetki: olen vakuuttunut siitä, että nyt kaikki ovat yllättyneitä Bottaksesta (minä ennen kaikkea), mutta kuulemmeko parin kisan jälkeen jonkun sanovan, että piste-ero Lewisiin osoittaa sen, ettei Valtteri ole tehtävän tasalla? Voltini ennustaa.

"Kimin täydellisyyden tajusivat vain minä ja Minttu"

Hamiltonin voitonjuhlia himmensi Bottaksen kohtalon lisäksi sekin fakta, että Ferrarilla oli taas kerran viikonlopun nopein auto. Ilman Kimi Räikkösen viimeisessä mutkassa tekemää ajovirhettä punaiset autot olisivat vallanneet koko etumaisen lähtörivin, mutta nyt Sebastian Vettel joutui taistelemaan yksin Mercedes-kaksikkoa vastaan.

Sattuma kuitenkin puuttui peliin. Räikkönen nousi avauskierroksen kolaristaan huolimatta jälleen neljänneksi, kun Red Bullin Daniel Ricciardo ja Max Verstappen kolaroivat toisensa ulos. Seuraavaksi Vettel lähti uusintastartin jälkeen hyökkäämään Bottaksen kimppuun, ajoi leveäksi ja joutui lopulta tallikaverinsa ohittamaksi. Kun Bottas vielä putosi pelistä, Räikkönen oli yhtäkkiä toinen Vettelin jäätyä neljänneksi.

Italiassa Ferrarin pois heittämään voittoon suhtauduttiin erittäin kriittisesti. Tiimi johtaa nyt valmistajien MM-sarjaa neljällä pisteellä ennen Mercedestä, mutta kuskien taulukossa Vettel putosi saman verran Hamiltonin taakse.

– Haluaako Ferrari todella voittaa tämän kauden mestaruuden? Se ei ole mahdollista heittämällä kaksi voittoa peräkkäin menemään autolla, joka on niin paljon vahvempi kuin kilpailijalla, ärähtää La Gazzetta dello Sportin Pino Allievi.

Vettelin virhe oli paha, sillä voittoa tavoitellessaan hän oli ojentaa Mercedekselle kaksoisvoiton.

– Seb, maailmanmestaruus voitetaan myös pisteitä keräämällä, huomautti takavuosien tallipomo Giancarlo Minardiblogissaan.

– Vettel halusi voiton. Hän ansaitsi voiton. Mutta hän reagoi odottamattomaan tapahtumaan kuin italialainen, ei niin kuin saksalainen, kuten pääjohtaja Sergio Marchionne sanoisi, kommentoi Gazzettan Zapelloni.

– Hän ajatteli sydämellään, ei päällään. Jos hän olisi odottanut, hänellä olisi ollut jopa ilman Bottaksen rengasrikkoa enemmän mahdollisuuksia voittaa kuin siinä perhanan ensimmäisessä mutkassa, Zapelloni tiuskaisee.

Ferrari-kaksikosta pahemmin pisteitä kisoissa tuhlaillut Vettel on enää 18 pistettä Räikköstä edellä MM-taulukossa.

– Joskus sinun täytyy olla viileä ja jopa tyytyä palkintosijoihin. Bravo, Kimi Räikkönen. Olit syytön alun kontaktiin Esteban Oconin kanssa, Minardi kehuu suomalaista.

– Räikkönen ylsi palkintopallille sen jälkeen, kun hänen elämänsä vaikeutui kolmosmutkassa. Hän sai maksimituloksen minimipanoksella, Zapelloni näkee.

Blogisti Leo Turrini nosti esiin Räikkösen lähtötilanteen, jossa suomalainen joutui aika-ajojen virheensä takia starttaamaan muita kärkimiehiä pehmeämmillä renkailla.

– Kimi oli täydellinen absurdissa tilanteessa (huomioikaa lähdön renkaat) ja tietysti sen tajusivat vain minä ja Minttu, Turrini sanoo maalissa Räikköstä odottaneesta rakkaasta.

Gazzettan ankarina tunnetuissa kuskiarvioissa Vettel sai arvosanakseen 5,5 ja Räikkönen vain vitosen. Lehden mukaan alun kolari Oconin kanssa vei loppujen lopuksi Räikköseltä voiton.

F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Espanjan GP:llä Barcelonan radalla.

Lue myös:

    Uusimmat