F1-lehdistökatsaus: Farssin valmis käsikirjoitus salattiin – miksi Belgiassa jaettiin lainkaan MM-pisteitä?

Turva-auton perässä nopeasti keskeytetty Belgian F1-kisa jätti kansainvälisen F1-lehdistön suuhun happaman maun. Lähinnä toimittajia sapetti päätös jakaa MM-pisteitä ajamatta jääneestä kisasta.

Paalupaikkamies Max Verstappen julistettiin kisan voittajaksi, kun turva-auto johdatti kolmen ja puolen tunnin odotuksen jälkeen autot radan ympäri vain parin kierroksen ajan. Aika-ajon sensaatiokuski George Russell oli Williamsilla toinen ja Lewis Hamilton kolmas.

Kisasta jaettiin kuitenkin vain puolikkaat pisteet. Verstappen kavensi Hamiltonin MM-johdon kolmeen pisteeseen.

Valtteri Bottas (12:s) ja Kimi Räikkönen (18:s) jäivät pistesijojen ulkopuolelle.

Vaikka päätös kisan väliin jättämisestä tehtiin puhtaasti turvallisuuden näkökulmasta, lehdistö löi F1-sarjaa kovalla kädellä.

– Yleisö odotti sateisella Spa-Francorchampsin radalla kolme ja puoli tuntia, kun maailman kovapalkkaisimmat kuskit istuivat pilttuissaan odottamassa sään selkenemistä, suomi Daily Mail -lehden Jonathan McEvoy.

Ferrarin entinen lehdistöpäällikkö Alberto Antonini kritisoi Formula Passion -sivuston kolumnissaan FIA:n erityisesti tapaa pitkittää ilmiselvää lopputulosta.

– En pidä siitä, miten tämä toteutettiin. Koska tunnen FIA:n toimintaa vähäsen, tiesin jo ilman TV:n avaamista, kuinka lajin johto selittää, että kaikki mahdollinen tehtiin aivan viime hetkille asti, jotta kisa voidaan ajaa läpi niin, ettei maksavalta yleisöltä viedä spektaakkelia ja blaa blaa blaa.

– Tällä kertaa se ei mielestäni ollut totta. Uskon, että käsikirjoitus oli jo tehty valmiiksi, enkä ymmärrä tarvetta salata sitä, Antonini arvosteli.

La Gazzetta dello Sportin Umberto Zapelloni piti ratkaisun takia F1-sarjan takavuosien sadespektaakkeleita vain kaukaisena muistona.

– Sade on kirjoittanut formula ykkösissä historiaa ja sankaritarinoita. Kuskit kertoivat meille, ettei tuo ollut kilpailemiseen sopiva sää. Jos se oli todella näin, niin tuosta kahden kierroksen näytelmästä ei pitäisi jakaa pisteitä ollenkaan, Zapelloni kirjoitti.

Turva-auton kuski kisan todellinen voittaja

F1-kisa piti sisällään muutamia tilastokummajaisia, kuten Haasin Nikita Mazepinille kirjattu nopein kierrosaika ja Williamsin Nicholas Latifin nousut MM-pisteille aika-ajon 12. sijalta ilman ainuttakaan ohitusta. Tilanteesta oli myös otettava huumori irti.

– Se oli historian lyhin kisa, joka oli kolmessa kierroksessa ja kahdessa minuutissa, kaikki turva-auton takana, The Guardianin Giles Richards ynnäsi.

– Joka tapauksessa se on pakko laskea farssipäätökseksi F1:ltä julistaa tulokset ilman, että yksikään kuljettaja ajoi yhtään kilpaa, Richards lisäsi.

– Kisan voittajaksi olisi pitänyt julistaa Bernd Mayländer, turva-auton kuljettaja, näpäytti italialaisen Corriere della Seran Daniele Sparisci.

Miten käy Bottaksen?

BBC:n Andrew Benson juhlisti kahden brittikuskin nousua palkintopallille, kun George Russell onnistui kisan peruuntumisen takia pitämään sadesäässä ajetun aika-ajojen kakkossijansa.

– Russell saavutti ensimmäisen palkintopallisijoituksena, kiitos lauantaina märällä ajetun aika-ajokierroksensa, joka menee F1-historian upeimpien joukkoon, Benson ylisti.

Seuraavaksi F1-sarjassa siirrytään Hollannin maaperälle ensimmäistä kertaa sitten 1980-luvun puolivälin. Sitä ennen puhetta riittää kuitenkin Mercedeksen kuskipäätöksestä, kun talli tekee ratkaisuaan Valtteri Bottaksen ja George Russellin välillä. Belgian viikonloppu ei ollut Bottakselle paras mahdollinen.

– Sen jälkeen, kun hän oli Hamiltonin tasolla aika-ajon toisessa osiossa ja näytti tekevän yhden parhaista märän kelin ajoistaan Mercedeksellä, suomalainen jäi 1,5 sekuntia tallikaveristaan kolmososion ensimmäisellä vedollaan, ja ero kasvoi 2,4 sekuntiin aika-ajon loppuun mennessä, kommentoi Crash.net-sivuston Connor McDonagh.

Video: Mitä tapahtuu Valtteri Bottakselle? C Moren F1-studio käy läpi tuoreita huhuja

Lue myös:

    Uusimmat