Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-guru penää muutosta: Mitä mieltä voittamisessa?

Adrian Neweyn mukaan moottoreilla on liian dominoiva rooli tällä hetkellä.
Adrian Neweyn mukaan moottoreilla on liian dominoiva rooli tällä hetkellä.2015 Getty Images
Julkaistu 30.01.2016 13:25

MTV SPORT

Moottorien dominanssi F1-sarjassa on lajille epäterveellistä ja alentaa myös Mercedeksen voittojen arvoa, katsoo Red Bull -tallin pääsuunnittelija Adrian Newey.

F1-sarjan kaksi kautta kestänyt V6-turbomoottorien aikakausi on ollut Mercedeksen kiistatonta hallintaa. Vain Red Bull ja Ferrari ovat kyenneet ajoittain katkomaan Hopeanuolten voittoputkea.

Useita mestaruustason autoja F1-sarjassa mittavan uransa aikana kynäillyt Newey on jo pitkään kritisoinut voimanlähteiden nykyistä dominanssia mestaruustaistossa.

- On tärkeää löytää oikea tasapaino rungon, moottorin ja kuljettajan välillä, jotta lajista tulisi kilpailullinen. Nyt moottori dominoi, mikä on epäterveellistä, Newey kommentoi intialaiselle The Hindu -sanomalehdelle.

- Cosworth toi sarjaan vuonna 1967 moottorin, mikä oli yksinoikeudella Lotus-tallin käytössä. Pian kävi hyvin selväksi, että se moottori olisi dominoiva. Sitten Lotus suostui luopumaan yksinoikeudestaan ja salli moottorin käytön myös muille lajin edun nimissä.

- Ikävä kyllä näyttää siltä, että tuollaista asennetta ei enää ole olemassa. Jos laji ei ole terve, mitä mieltä voittamisessa on? Newey kritisoi.

Lisää aiheesta:

Red Bull -velho hyökkää autojättien valtaa vastaan: "Mersua ei voiteta paremmalla autolla"Red Bull -pomo jatkoi tiukkaa linjaa: Emme halua moottorivalmistajan kiristettäväksiRed Bull -pomo: F1:n hybriditeknologia pelkkää markkinointiaEntinen F1-kuski: V6-moottoreista ei enää paluutaSuunnittelijaguru tylyttää: F1:sten ei pitäisi olla tällaistaSuunnittelijaguru: Moottorien dominanssi epäterveellistä F1:lle
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • ti08:55
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenin uusi aluevaltaus – joutuu suorittamaan ajokokeen

  • ma17:28
    Red Bull

    Max Verstappen ylistää Red Bullin käänteen tehnyttä nimitystä: "Aiemmin olin matkustajana autossa"

  • ma11:39
    McLaren

    McLaren avasi matopurkin – Toto Wolff vihjaa peruuttamattomilla seurauksilla

  • ma10:27
    Haas

    F1-kuski: Kilpailukielto uhkaa