EU: Liikennekuolemien määrä alas

Euroopan unioni haluaa puolittaa liikennekuolemat vuoteen 2010 mennessä. EU:n komissio on esittänyt tieto- ja viestintätekniikan laajempaa käyttöönottoa autoissa ja teiden rakenteissa.

Euroopan unioni haluaa puolittaa liikennekuolemat vuoteen 2010 mennessä. Tavoitteen savuttamiseksi EU:n komissio esitteli tänään ohjelman tieto- ja viestintätekniikan ottamiseksi laajemmin käyttöön.

Ohjelman esittelijän, EU:n komissaari Erkki Liikasen mielestä etäisyyttä mittaavien tutkien ja muiden kuljettajien havainnointia parantavien laitteiden sekä kaistaviivavaroittimien käyttöönotto ovat lupaavimpia uusia keinoja parantaa turvallisuutta.

Euroopassa liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain 40 000 ihmistä ja loukkaantuu 1,7 miljoonaa ihmistä.

Tulevaisuudessa autot ajavat itseään


Formulajohtaja Max Mosleyn mukaan vaikeinta on saada suuri yleisö kiinnostumaan liikenneturvallisuudesta. Hallituksiakaan asia ei kiinnosta, koska keskimäärin miljoonan euron rahalliset vahingot yhdestä liikennekuolemasta eivät näy suoraan hallituksen tililtä menevänä rahasummana. Kuitenkin suuri osa liikenneturvallisuuden ongelmista on jo teknisesti ratkaistavissa.

Mosley sanoo uskovansa jopa, että vuonna 2050 autot ajavat itse itseään turvallisesti ja saastuttamatta.

-Perustekniikka on jo kehitetty, Mosley väitti.

Kaistalta suistumiset vakavin ongelma

Kaistalta suistumiset ovat kaikkein suurimpia onnettomuuksien syitä Euroopan tieliikenteessä.

EU:n komissaarin Erkki Liikasen mukaan liikenneturvallisuuden tekninen parantaminen ei ole vain autojen ominaisuuksien parantamista vaan myös viestinnän kehittämistä auton ja tien välillä. Yksi turvallisuutta lisäävä tekijä on paikannusjärjestelmien kehittäminen niin, että onnettomuuden tapahtuessa paikannustieto lähtisi välittömästi hätäkeskukseen.

Eräissä autoissa on jo viestintäjärjestelmiä, jotka lähettävät tiedon onnettomuudesta automaattisesti. Paikannustiedon välittäminen vaatii sitä, että myös matkapuhelinoperaattorit ovat mukana liikenneturvallisuustyössä.

Uusi tekniikka yleistyy hitaasti

Ongelmana on, että uudet tekniset järjestelmät yleistyvät autoissa hitaasti. Autokannan uudistuminen vie aikaa ja uudistukset tulevat ensi kalliimpiin malleihin, jolloin erityisesti suurin riskiryhmä eli nuoret kuljettajat jäävät usein paitsi uusista tekniikoista.

Lisäksi uudet järjestelmät tekevät autoista painavampia, jolloin ne kuluttavat enemmän polttoainetta, mikä sotii ympäristötavoitteita vastaan. Ne nostavat myös auton hintaa.

Max Mosleyn mukaan esimerkiksi kolaritestit ovat kuitenkin houkutelleet autovalmistajia ottamaan uusia tekniikoita nopeammin käyttöön kustannusten noususta huolimatta, sillä testit ovat olleet hyvä markkinointikeino.

Suunnitteilla on uusia aktiivista turvallisuutta mittaavia testejä nykyisten passiivisten kolariturvallisuutta mittaavien testien täydennykseksi.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat