Miksi upouusi Boeing-kone syöksyi mereen vain 13 minuutin lennon jälkeen? "Lentokoneet eivät vain putoa taivaalta"

0:56

Upouuden Boeing-koneen epävakaa lentorata kertoo odottamattomista ongelmista, arvioi asiantuntija CNN:lle. Kone oli vain kaksi kuukautta vanha, ja sillä oli takanaan 800 lentotuntia. 

Lion Air -yhtiön pitkälle automatisoitu Boeing 737 Max 8 -kone ehti lentää vain 13 minuuttia ennen kuin se syöksyi mereen. FlightRadar24 -sivusto on julkaissut lennon tideot, jotka osoittavat, että kone lensi matalalla, hitaasti ja epävakaasti.

Kun kuusi minuuttia oli kulunut, koneen nopeus oli noin 550 kilometriä tunnissa, kun sen olisi pitänyt olla noin 600. Lentokorkeus oli vain puolitoista kilometriä, eikä se noussut.

– Tämä ei sovi automaattiseen lentoprofiiliin ja se on epätavallisen epävakaa, sanoo ilmailuasiantuntija Philip Butterworth-Hayes CNN:lle.

– Se kertoo, että kone yritti oikaista itseään jostain syystä. Nopeus nousi, mutta lentorata laski, eli kone oli joutumassa hallitsemattomaan tilaan.

Sähköhäiriö epätodennäköinen

Kone oli ollut käytössä vain vajaat kaksi ja puoli kuukautta ja edustaa Boening-yhtiön edistyneintä tekniikkaa. Lisäksi pitkään valmistettu ja luotettavaksi osoittautunut 737 -mallisarja on maailman yleisimpiä matkustajakoneita

– Lentokoneet eivät vain putoa taivaalta. Mekaanista syytä on vaikea keksiä. Selittämätön tehonlasku tai täysi sähköhäiriö ovat epätodennäköisiä, Butterworth-Hayes pohtii.

Lintuparvi tai syöksyvirtaus

Lentokoneen lennon ulkoisia epävakauttavia tekijöitä ovat muun muassa linnut ja äkilliset tuulenvaihtelut. Lintuparvi tai isot yksittäiset linnut pahimmillaan rikkovat turbiinilavat ja vievät moottoritehot.

Alaspäin kulkeva syöksyvirtaus puolestaan voi heikentää siipien nostekykyä.

– Syöksyvirtausta ei oikeastaan näe. Sitä vain huomaa, että kone ei toimi niinkuin pitäisi, ja sitten sitä ryhtyy tekemään korjausliikkeitä ja yhtäkkiä on liian myöhäistä, Butterworth-Hayes kuvailee.

Kone pyysi lupaa palata

Koneesta oltiin yhteydessä lennonjohtoon ja pyydettiin lupaa palata, mutta syytä ei kerrottu. Aiemmin samaa konetta oli vaivannut lentohenkilöstön mukaan "epävakaa" lentonopeus, mutta vian kerrottiin tulleen korjatuksi.

– Yhteydenotto kertoisi siitä, että pilotti uskoi saavansa tilanteen hallintaansa, mutta niin ei ollutkaan, Butterworth-Hayes miettii.

Pian yhteydenoton jälkeen koneen lentorata jyrkkeni alaspäin ja kone syöksyi mereen. Vastaus arvoitukseen selviää vasta lentonauhoittimien, eli mustien laatikoiden analyysista.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja