Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Estoniasta ei ole otettu opiksi: Läheltä piti -tilanteet salataan

2:22Raportoinnissa kehitettävää
Julkaistu 22.09.2014 19:11
Toimittajan kuva

Raija Kantomaa

raija.kantomaa@mtv.fi

RaijaKantomaa

Trafin ylijohtajan Tuomas Roudan mukaan viranomaisille ei kerrota laivoille sattuneista vaaratilanteista, vaan ne salataan.

Roudan mukaan ruotsalaiset rupesivat keräämään ja jakamaan tietoa läheltä piti -tilanteista vapaaehtoisesti Estonian jälkeen.

Suomi on saanut jo viime keväänä EU:lta huomautuksen asiasta.

Trafissa valmistellaan lakia, joka pakottaisi kertomaan viranomaisille kaikki läheltä piti -tilanteet. Laki on tarkoitus saada eduskuntaan mahdollisimman pian.

– Meillä Suomessa Estonian raportin suositus tietojen keräämisestä on ollut haasteellista.

– Jos tietoja kerättäisiin yhteen ja analysoitaisiin, niin tällä tavoin voisimme löytää tulevaisuuden riskitekijöitä ja mahdollisia onnettomuuden syitä.

– Niihin voitaisiin tarttua ennen kuin onnettomuus tapahtuu, toteaa Routa.

"Estonia olisi voitu estää"

Onnettomuustutkintakeskuksen silloisen Estonia-tutkijan Kari Lehtolan mukaan Estonian kaltaista onnettomuutta pidettiin mahdollisena, mutta asiantuntijat eivät uskoneet, että se todella tapahtuisi. 

– Kyllä se oli meillä oli äärimmäinen uhkakuva. Juuri se, että Ruotsin-laiva kaatuu, uppoaa tai törmää toiseen laivaan. 

– Uhkakuvaan oli kirjattu satoja uhreja, mutta pelastajaksi piti rientää toisen autolautan. Todellisuudessa sää oli kuitenkin liian raju.

Onnettomuustutkijoille selvisi vasta myöhemmin, että myös Estonian sisaraluksen kaltaisesta oli keulavisiiri irronnut jo puolitoista vuotta aiemmin. 

– Ennen Estonian onnettomuutta oli muun muuassa Diana II -nimisen aluksen tapaus, joka oli hyvin samantapainen tapaus kuin Estonia. Siinä myöskin keulavisiiri alkoi irrota, mutta se pääsi onneksi hätäsatamaan. Jos se olisi kunnolla tiedetty ja raportoitu, sitä olisi osattu ennen Estoniaa varoa, toteaa Lehtola. 

Tutkijat saivat myöhemmin selville, että keulavisiirien kanssa oli ollut ongelmia ainakin yli kymmenellä laivalla.


Läheltä piti -raportoinnista tulossa laki

Estonian seurauksena varustamot ryhtyivätkin keräämään tietoa vaaratilanteista, mutta tieto jää Suomessa yhä varustamon sisälle.  

Roudan mukaan viranomaiset saavat tietoa läheltä piti -tilanteista luotseilta, liikenteenohjauskeskuksilta ja muutamilta varustamoilta.

– Tiedämme sen, että laivoilla on ollut erilaisia konevaurioita eli koneet ovat sammuneet ja alukset jääneet ajelehtimaan. Mutta ei ole onneksi tapahtunut pahoja onnettomuuksia, mikä on vaarana, kun puhutaan vilkaasti liikennöidyistä väylistä ja ahtaista paikoista Saaristomerellä. Joitakin karilleajoja on tullut.

– Tämän lisäksi olemme saaneet tietoomme useita huviveneilijöiden aiheuttamia läheltä piti -tilanteita. Isot autolautat ovat joutuneet tekemään väistöliikkeitä, kun kyydissä on ollut tuhansia matkustajia. Siinä on ainekset suuronnettomuuteen, toteaa Routa.

Lisää aiheesta:

Harri kuvasi äärimmäisen vaaratilanteen: Saaristolautan ja Viking Gracen törmäys oli 15 metristä kiinni – "Tulee jumankauta aivan kohti"Onko sattumaa, että kaksi laivaa on ajanut karille hiljattain? Otkes vastaa polttaviin kysymyksiinSuomalainen tutkija kritisoi Estonia-dokumentin tietoja reiästä – "Sehän tuntuu aika mahdottomalta – laiva uppoaisi eri tavalla"Otkes uskoo, että totuus Amorellan onnettomuudesta selviää tutkinnan myötä – "Erinomaiset mahdollisuudet selvittää, mitä on tapahtunut"Neuvostoaseiden salakauppaa tai eliitin jälkien peittelyä? Tietokirjailija esittelee Estonian uppoamisen nostattaman salaliittoteorioiden aallonMerenkulkujohtaja myrskystä ja ennätysaallokosta: "Laivat on suunniteltu kestämään nämä olosuhteet"
Estonian onnettomuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Estonian onnettomuus
  • 24.10.10:13
    Venäjä

    Epäily: Venäjä käyttänyt Estonian hylkyä vakoiluun, mediat kertovat

  • 10.10.06:42
    Pelastusoperaatiot

    Lohjalta löytyy ainutlaatuinen allas, jossa harjoitellaan myrskystä pelastautumista – katso video

  • 28.09.202409:44
    Laivaonnettomuudet

    Suomalaisten rakastamaa risteilijää piinasi kahdeksan vuoden kirous – verisiä murhia ja joukkohauta Itämeren pohjassa

  • 28.09.202407:43
    Laivaonnettomuudet

    Autolautta Estonian uppoamisesta tulee kuluneeksi 30 vuotta

  • 27.09.202410:04
    Suomenlahti

    Kun Estonia upposi, MTV:n kirjeenvaihtajan puhelin soi: "Sinuakin saattaa kiinnostaa"