Esapekka Lappi sai pirullisen varoituksen juuri ennen erikoiskokeen alkua – "Meni aika lailla paskat housuihin"

2:20
Tämä petollinen mutka aiheutti kuljettajille ongelmia – Lapin tallikaveri Thierry Neuville ajoi ulos

MM-rallikauden ensimmäiset erikoiskokeet Hyundain ratissa jättivät Esapekka Lapille runsaasti toivomisen varaa. Erityisesti Lappia jäi kismittämään Monte Carlo -rallin toisella erikoiskokeella ollut jäinen mutka, josta hän sai kyllä ennakkotiedon, mutta se oli liian epämääräinen.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
C Moressa!

Ruotsin MM-ralli 9.–12.2.
To:
EK1 klo 19.50 alkaen
Pe: EK:t 2-8 klo 9.20 alkaen
La: EK:t 9-15 klo 8.50 alkaen
Su: EK:t 16-18 klo 7.55 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Noin kymmenen kilometrin kohdalla odottaneen jäisen mutkan vaarat paljastuivat kaikille heti siinä vaiheessa, kun ensimmäisenä torstain erikoiskokeille startannut Kalle Rovanperä kurvasi mutkaan Toyotallaan. Rovanperän etuautoa ajava Mikko Hirvonen ja kumppanit olivat merkanneet jään nuotteihin, ja Jonne Halttunen välitti tiedon kuuluvasti Rovanperälle.

Tämän myötä tieto jäisestä mutkasta kantautui myös 21 minuuttia Rovanperän jälkeen pätkälle startanneen Lapin korviin. Lapin kannalta valitettavaa vain, ettei hänelle osattu kertoa, missä mutkassa jää tarkalleen on.

– Siinä meni aika lailla paskat housuihin, kun tietää, että joo, jossain on muuten jäätä. Musta bitumi alkaa jäätyä, ja se yksi osuus on pelkkää sellaista. Sittenhän mä etsin sitä jäistä paikkaa, että missä se nyt tulee. Siinä kävi kello aika pahasti. Muut eivät etsineet noin paljon, Lappi kertoi.

Lapin ero ek-pohjat tehneeseen Toyotan Sébastien Ogieriin kasvoi 8,56 kilometristä 14,05 kilometriin peräti 14,3 sekunnilla. Koko 25 kilometrin mittaisella erikoiskokeella tappiota ranskalaiselle tuli 29,8 sekuntia.

Eikä Lappi muutenkaan ollut tyytyväinen omaan tekemiseensä.

– Tulee otettua liikaa pois koko ajan. Tapan vauhtia liikaa. 2-3 kilometriä tunnissa liian vähän vauhtia on joka mutkassa. Sitten se kertautuu hirveästi.

– Auto tuntuu hyvältä, mutta pitää miettiä, että miksi teen näin. Auton puolesta on koko ajan kyllä pitoa, ja kun menen joskus sen oman ajatukseni yli, auto toimii eikä siinä ole mitään ongelmaa. En vain tiedä, miksi haluan tehdä näin.

Perjantaina edessä on kuusi erikoiskoetta, ja niillä Lappi haluaa päästä eroon ongelmastaan.

– Pakkohan se on. Kyllä se pitää huomenna löytyä pikkuhiljaa. Koetetaan keksiä. Pitää antaa ajatuksille aikaa; miten voisin muuttaa autoa, että se tukisi ja jeesaisi mua. Tai sitten pitää vain jokin katkaisija kääntää, että vittu sinne vain.

– Kyllä se tulee muuttumaan. Onhan sen pakko.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja