Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Erityisopettaja napauttaa: "Kurilla ei kasvateta ketään – koulun pitäisi antaa lapselle eväät elämään"

Str / Lehtikuva
Julkaistu 23.03.2017 06:31
Toimittajan kuva

Linda Pukka

linda.pukka@mtv.fi

Kouluihin lisää kuria ja valta opettajille! Näin kuulee monesti toivottavan, mutta lähes 1500 taaperon, lapsen ja nuoren kanssa töitä tehnyt erityisluokanopettaja on täysin eri linjoilla. Hänen mielestään kurilla ei kasvateta ketään ja koulun tulisi ensisijaisesti antaa lapselle eväät kykenevään aikuisuuteen.

Mikkeliläinen erityisluokanopettaja Anu Kokkonen on vastikään laatinut havainnoistaan oppaan yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa ja sillä on huomiota herättävä nimi: Vi**u, sä oot lehmä – Tuntuuko tutulta? 

Nimi syntyi kohtaamisesta agressiivisen oppilaan kanssa ja siihen liittyvä tarina avaa kasvatusideologiaa, jota Kokkonen itse haluaisi Suomen kouluihin.

"Olisin voinut provosoitua"

15 vuotta sitten Kokkosen luokkaan marssi uhmakas nuorukainen ja sanoi: Voi vittu sä oot lehmä!

– Olisin voinut loukkaantua, provosoitua ja sanoa, että tänne ei tulla kiroilemaan, jolloin olisin osaltani edesauttanut, että tämä poika poistuu koulusta vihassa ja kiukkuisena, Kokkonen kertoo.

Sen sijaan Kokkonen toisti täysin rauhallisesti saman solvauksen ääneen: "Voi vittu sä oot lehmä". Poika jatkoi sanomalla "ai saatanan saatana".

– Peilasin häntä vastaamalla "ai saatanan saatana", johon hän vastasi, "mua sattuu".

Kokkoselle valkeni, että oli tapahtunut jotain, minkä vuoksi nuori tuli kiroillen luokkaan. Kävi ilmi, että poika oli lyönyt jalkansa.

– Kysyin, haluaako hän kylmäpussin ja aloitin, että: "Riku hei.." johon hän vastasi "joo joo, mä tiedän, että sä et tykkää kiroilusta" ja lisäsi, "anteeksi, se lipsahti, kun muhun sattui".

Keskustelu eteni uudella sävyllä ja poika totesi, että "joo, mä tiedän, pyydän ensi kerralla aikaisemmin apua".

Vain turvallinen mieli voi oppia

Kokkosen mukaan tilannekuvaus paljastaa, kuinka kohtaamalla nuoren pahan olon ja auttamalla ratkaisemaan tilanteen, siitä päästään yli. 

Ja tilanteen yli todella kannattaa päästä.

– Vain turvallinen mieli pystyy oppimaan. Jos me olemme väsyneitä, uupuneita, peloissaan tai meillä on kipuja, mieli on täyttynyt aivan muista asioista. Silloin on ihan turha paukuttaa sinne matikkaa tai ussaa tai äikkää, Kokkonen jatkaa.

Mutta miten käy Pisa-tuloksille ja oppimistuloksille ylipäänsä, jos luokassa jäädään ratkomaan toisten huonoa oloa? 

Kokkosen mielestä jokaisen opettajan olisi hyvä tutkia myös oma asenteensa ja työtapansa ja pohtia ovatko ne tätä päivää; edistyykö yksilön kykeneväisyys ja hyvinvointi niillä menetelmillä kouluissa?

– Kuuluuko meidän opettajien perustyöhön se, että tällä viikolla selviämme tietyistä opinnoista vai onko meidän perustyöstä se, että me huolehdimme, että lapset ja nuoret saisivat optimaaliset työvälineet aikuisuuteen? 

– Entä, jos tavoitteena olisi osaava ja kykenevä aikuisuus? Mietimmekö me jotain oppiainetta vai ihmisen elämää?

Mutta eikö ole väärin muita luokan oppilaita kohtaan, jos opetussuunnitelman mukainen opetus keskeytyy yhden lapsen oireilun vuoksi?

– Olen eri mieltä tuossa. Ongelmanratkaisutaitoja ja prosessointia tarvitsevat ihan kaikki. Ryhmässä on voima ja mahdollisuus. Ryhmässä voidaan yhdessä miettiä ratkaisua ja oppia samalla itse.

– Jos lapsella on vaikka uniongelmia, kysytään, mikä siihen auttaisi. Lapsi prosessoi ja muut miettivät myös ratkaisua. He itse tuottavat niitä keinoja, joita pystyvät kokeilemaan.

– Tämä ei ole ydinfysiikka. Emmekö me muka aikuisena tarvitse taitoja toimia ja ratkoa ongelmia ryhmässä?

Lapsi voi kantaa huolta perheen ongelmista

Kokkosen havaintojen mukaan Suomessa lasten ja nuorten hyvinvointi on kahtiajakautunutta. 

– Meillä on niitä lapsia ja nuoria, joiden voimavarat ovat täysin käytössä kasvuun ja oppimiseen. He ovat perusturvallisen lähtökohdan kulkijoita.

– Sitten on se toinen ryhmä, jolla voi olla taakkanaan monia kuormittavia asioita. Psyykkistä huonovointisuutta ja henkistä kuormitusta.

Lapsi tai nuori voi kantaa huolta perheen hyvinvoinnista, taloudellisesta tilanteesta, vanhemman mielenterveys- tai päihdeongelmista.

– Meidän yhteiskunnallinen tila on aika kova ja raadollinen. Aikuisilla on kiire, osalla on paljon työtä ja toisilla on työttömyyttä. Lisäksi yhteiskunnassamme on päihdeongelmia.

Kokkosen kirjan pääajatuksia on se, että kouluissa ymmärrettäisiin inhimillisyys. Jokainen meistä kuormittuu tietyistä asioista.

– Tarkoitukseni on antaa opettajille koulupäiviin niitä keinoja, joilla auttaa lasta purkamaan pahaa oloa ja aggressioita ja vahvistamaan lapsen hyvinvointia.

Se tuottaa usein tulosta. Kokkonen kertoo, että hänelle 15 vuotta sitten haistatellut nuorukainen on nyt kolmen pienen tyttären onnellinen ja osallistuva isä.

Lisää aiheesta:

Opettaja Saija kertoo, mitä Suomen kouluissa oikeasti tapahtuu: "Isoin haaste meillä aikuisilla on huomata kaikki se hyvä"Erityisluokanopettaja listasi, mikä kaikki on kouluarjessa pielessä: "Saattaa tulla nyrkkiä – töitä voisi tehdä loputtomiin"Nyt puhuvat väkivaltaiseksi häiriköksi leimatun lapsen vanhemmat: "Meidän on pakko puolustaa häntä"Tuhannet nuoret kertovat, miten aikuiset kiusaavat koulussa – Finlandia-voittaja vaatii puuttumistaErityisopettajan blogista tuli somehitti: Työssäni olen useammin “v***n läski” kuin vaikkapa kiva – "Silti oppilaan sanojen takana paljon hyvääkin" Oma oppilas hyökkäsi Sarin kimppuun kesken koulupäivän – kertoo nyt, miten lapset ovat muuttuneet: Psyykkiset ongelmat lisääntyneet, keskittymiskyky heikentynyt
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:33
    Turvallisuus

    Suora lähetys kello 8.30: Stubb avaa maanpuolustuskurssin

  • 05:42
    Keksinnöt

    Keksijä Raimo, 85, rakensi pihalleen 20-tonnisen brontosauruksen niksibetonista

  • 05:15
    Helsinki

    Ukrainan ilmahälytykset näkyvät Helsingissä – tästä on kyse

  • Eilen22:40
    Politiikka

    KSML: Maria Kaisa Aula on pyytänyt eroa

  • Eilen21:16
    Kotimaa

    Huolestuttava ilmiö leviää Kaustisen kirjastossa