Ensituntuma: Toyota Corollan uusi aikakausi – tavoitteena myydyimmän auton titteli

Toyota Corolla on maailman myydyin auto yli 45 miljoonalla valmistetulla kappaleella. Uusimman sukupolven myötä Corollan historiassa aloitetaan uusi aikakausi.

Hinta alkaen 22 994 €
Koeajoauto 39 258 €

Corolla on kuulunut Toyotan mallistoon vuodesta 1966 lähtien. Vuonna 2006 Corolla-mallistoa kavennettiin ja hatchbackin sekä farmarin nimeksi vaihdettiin nourennusmielessä Auris. Nyt tämä reilun kymmenen vuoden syrjähyppy on tullut päätökseensä, ja nimi Corolla nähdään jälleen Toyotan keskikokoisen perheauton kaikissa kolmessa korimallissa.

Uusi 12. sukupolven Corolla on muotoiltu varsin räväkästi. Etenkin keulassa on teräviä piirteitä keräämässä katseita, ja takaosassa korostetaan auton leveyttä vaakasuuntaisilla ja keskelle päin kapenevilla valoilla. Hatchback-version takapuskurissa on varsin eksoottisia muotoja, mutta ainakaan muotoilua ei voi väittää tylsäksi.

Sisällä on panostettu laatuvaikutelmaan sekä ergonomiaan ja tämä on helppo huomata heti ratin taakse istahtamisen jälkeen. Urheilullisesti muotoiltu istuin tarjoaa hyvän tuen ja keskimittaiselle istuinosan pituus on sopiva. Pidemmille kuskeille reisituen erillinen pituus- tai korkeussäätö ei varmasti olisi pahitteeksi, mutta sellaisia ei ole tarjolla. Hinnaston edullisimpia malleja lukuun ottamatta kuljettajan näkökentästä löytyy 7-tuumainen näyttö, joka tarjoaa pari erilaista graafista ilmettä. Keskikonsolista löytyy esimerkiksi RAV4:ssä nähty 8-tuumaisella näytöllä toteutettu uuden sukupolven multimediajärjestelmä, joka ei edelleenkään lukeudu käytettävyydeltä sulavimpien joukkoon. Kuljettajan näkökulmasta näyttö on myös turhan kaukana ajon aikaista käyttöä ajatellen.

Takana tilaa on juuri riittävästi noin 180 senttiselle matkustajalle, mutta ei paljo ylimääräistä. Etuistuimien alle jää vain vähän tilaa, ja korkeammilla talvikengillä sinne ei juuri ole asiaa. Tavaratilan koko riippuu moottoriversiosta. Uuden tehokkaamman 2,0-litraisella polttomoottorilla varustetun hybridivoimalinjan 12 voltin sähköjärjestelmän akku on nimittäin sijoitettu välipohjan alle, mikä nostaa lattian samaan rajaan lastauskynnyksen kanssa ja nappaa varsin reilut 48 litraa tavaratilasta hatchback-version yhteydessä. Farmariversion kohdalla ero on huomattavasti pienempi (15 litraa), sillä siinä akulle on löydetty riittävästi tilaa tavaratilan sivustalta. Hybridijärjestelmän akku molemmissa on sijoitettu takapenkin alle.

Ensimmäisenä ajoomme valikoitui uusi 2,0-litraisella polttomoottorilla varustettu ja 132 kW (180 hv) tarjoava hybridivoimalinja. Kyseessä on samalla ensimmäinen kerta, kun Toyotan malliin on tarjolla kaksi eritehoista hybridivoimalinjaa. Voimalinja toimii hienostuneesti kuten odottaa sopii. Suurin ero aikaisempiin Toyotan tämän kokoluokan autoihin on merkittävästi suuremmat voimavarat, minkä ansiosta moottorin kierrosluku ei normaaleissa kiihdytyksissä nouse ylärekisteriin, eikä moottori kuulosta rasittuneelta. Tarvittaessa tällä voimalinjalla Corolla liikahtaa miellyttävän ripeästi, ja moottorin ääneen tulee ylärekisterissä jopa pientä sporttisuutta. Voimalinjan toiminnasta parantamisen varaa jättää lähinnä edeltäjää muistuttava valitettavan jousimainen jarrutuntuma. Jarruvoiman annostelu etenkin hitaissa nopeuksissa vaatii totuttelua ja alkuun pysähtymisistä tulee helposti töksähtäviä.

Uusi Corolla perustuu monien muiden modernien Toyotan mallien tavoin modulaariselle TNGA-pohjalevylle (Toyota New Global Architecture). Tämä on todettu jo monissa muissa yhteyksissä ajettavuuden kannalta toimivaksi arkkitehtuuriksi eikä Corolla tee tähän linjaan poikkeusta. Auton perusajettavuus on erittäin tasapainoinen ja eteneminen on vauhdin noustessakin luottamusta herättävää ja eleetöntä. Ohjaus ei tarjoa parasta mahdollista tuntoa, mutta miellyttävä tarkkuus paikkaa lievää tunnottomuutta.

Corollaan on myös ensimmäistä kertaa tarjolla säädettävä iskunvaimennus, jollaisella myös ensituntuman auto oli varustettu. Tämä yhdessä 18-tuumaisten vanteiden ja suhteellisen matalaprofiilisten renkaiden (225/40R18) kanssa ei puolestaan voimalinjan tavoin vakuuttanut. Alustan pehmeimmälläkin asetuksella terävät saumat tuntuva ikävästi sisällä. Sport-asetuksella meno muuttuu luonnollisesti vieläkin kovemmaksi ja tästä saatava hyöty jää tieliikenteessä varsin vähäiseksi. Ajotiloja muuttamalla myös ohjauksen vaste muuttuu. Alustan pitäisi mielellään pehmeimmällä asetuksella ja ohjauksen urheilullisemmalla, mutta valitettavasti tällaista mahdollisuutta ei kuljettajalle anneta. Pikainen lenkki vakioalustaisella sedan-versiolla vahvistaa ennakkoluulon; vakioalusta on mukavampi ja käyttäytyy tästä huolimatta loogisesti myös vauhdikkaammassa kurvailussa. Osa lisämukavuudesta voi olla seurausta kuusi senttiä pidemmästä akselivälistä (sedanissa ja farmarissa 2 700 mm), mutta iskunvaimennuksesta johtuvaa pintakovuutta sekään ei peittäisi.

Uusi Toyota Corolla on juuri niin tasavahva suoritus, mitä maailman myydyimmän auton uudelta sukupolvelta voi odottaa. Turhia riskejä on vältetty, mutta ilmeeseen on saatu kaivattua nuorekkuutta. Muotoilu yhdessä uuden huomattavasti aiempia vaihtoehtoja tehokkaamman hybridivoimalinjan kanssa tulee varmasti houkuttelemaan täysin uusia asiakkaita tutustumaan kenties joissakin piireissä hieman vanhahtavalta kuulostavaan Corollaan.

Myös maahantuoja tiedostaa uuden Corollan potentiaalin. Uusia Corolla-malleja on tavoitteena myydä nyt ensimmäisenä vajaana vuotena 5 500 kappaletta, mikä tekee Corollasta alkuvuoden autokaupan perusteella vahvan ehdokkaan Suomen myydyimmäksi autoksi. Corolla lanseerataan Suomen markkinoilla maaliskuun viimeisenä viikonloppuna.

Toyota Corolla 2.0 Hybrid
Polttomoottori
1 987 cm3, R4
Teho Ei ilmoitettu
Vääntö 190 Nm / 1 500-3 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
80 kW (109 hv)
Vääntö 202 Nm
Yhteisteho 132 kW (180 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Vaihteisto Portaaton hybridivaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 5,3 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 790 mm, korkeus 1 435 mm, akseliväli 2 640 mm
Omamassa 1 340 kg
Perävaunumassa jarruin 750 kg
Tavaratila 313-1 004 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja